Illés, Margaréta2024. július 20., szombat

Sikeres éjszaka a tudománnyal!

Idén, szeptember 28-án, a Kutatók Éjszakáján a vidéki helyszíneken a tavalyinál átlagosan 20 százalékkal többen vettek részt, a fővárosban pedig, körülbelül tizenkétezer látogató fordult meg, 36 helyszínen.

A Kutatók Éjszakája rendezvénysorozat elérte célját: egyre többen kíváncsiak arra, hogy kik azok az emberek, akik a napi életünket meghatározó dolgokat megtervezik, fejlesztik, tökéletesítik, vagy épp a minőségét ellenőrzik. Ezen a különleges éjszakán a tudomány segítségével ismét számos érdekességet tudhattunk meg a bennünket körülvevő világról.

Az ELTE Sokszínű beszédtudomány programján többek között rövid hangfelvételek alapján kellett kitalálni, mi lehet a magyarul beszélő alany anyanyelve, de a spektogramot, hangszínképet is lehetett tanulmányozni.

A gödöllői Szent István Egyetem Pókok és emberek című programja minden korcsoportot megmozgatott: legfiatalabb és legbátrabb „póksimogató” egy alig több mint egy éves kislány volt. Az egyetem laborjaiban humán  DNS-t is izolálhattak az érdeklődök, és saját DNS-üket egy kis csepp alakú üvegcsében egy nyakláncra felfűzve vihették haza. A „helyszínelős” programok egyébként mindenütt nagy sikert arattak. Szarvason a Halászati és Öntözési Kutatóintézet több mint 600 literes akváriumában, máskor nem látható halakat mutatta be, mint a barramundit, vagy nílusi tilápiát és persze a különleges tokféléket. A Corvinus Egyetemen az Illóolajok, házi parfümkészítés című program volt a legnépszerűbb. Az Óbudai Egyetem 77 programja 7 helyszínen zajlott, a legnépszerűbbnek a tésztahíd bemutatása, teherbírásának mérése, és terheléses törése bizonyult. A Budapesti Műszaki Egyetemen kiderült, hogy több ezer különböző mikroba törzset – gombákat, baktériumokat – őriznek kémcsövekben az egyetemen, hogy bármikor elővehessék és továbbtenyésszék őket, így segítségükkel gyógyszereket, sajtokat vagy akár sört gyárthassanak.

A további programokon kiderült például, mik a 3D technika fizikai alapjai, hogy mit keresnek a klónok a növénytermesztésben, mi a bluebox technika háttere, vagy, hogy hogyan működik a fogfehérítés, de megtanulhattunk évgyűrűt olvasni is. Emellett szinte minden helyszínen látványos fizikai és kémiai kísérletekkel készültek a szervezők.

Növénykórtan laborban DNS-t lehetett izolálni növényekből, és különböző vírusokkal ismerkedni.

A látogatók összetételében a fiatalok aránya ismét nőtt a tavalyihoz képest, de idén is érkeztek családok, és képviseltette magát az idősebb korosztály is. Az egyetemista és 26-40 évesek voltak a legaktívabb. Sok diák, iskolás csoporttal, szervezetten érkezett a budapesti és vidéki eseményekre. A regisztrációs programok szinte minden helyszínen száz százalékos telítettséggel zajlottak. Idén a benyomások szerint a tavalyinál többen érkeztek előre megtervezett menetrenddel, céltudatosan keresve a programokat.

Országos szinten 2006 és 2011 között háromezerről közel negyvenötezerre nőtt a látogatók száma. 2012-ben 29 város 60 intézménye nyitotta meg kapuit, s a szervezők becslése szerint több, mint ötvenezer látogató volt kíváncsi a kutatók munkájára. Ennyien tapasztalhatták meg, hogy a gyakran rejtélyes munkát végző kutatók is emberek, akik közvetlen stílusban, segítőkész módon és humorral beszélnek választott szakmájukról.

A Kutatók Éjszakája (Researchers’ Night) az Európai Bizottság kezdeményezésére és támogatásával Európa-szerte megrendezett népszerű fesztivál. Az eseményt 2005 óta évente minden év szeptemberének negyedik péntekén rendezik meg. Az eseménysorozatot partnereivel karöltve immár hetedik alkalommal szervezte a Tempus Közalapítvány, és idén harmadízben a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. is társszervezője az eseménynek.

Forrás: ng.24.hu; Fotók: Kutatók Éjszakája

Nem ugrált jókedvében az óriás őskenguru

A kövületek új, összehasonlító vizsgálata alapján úgy tűnik, eddig nem voltak helyesek az elképzeléseink az állat mozgásáról.

Szalamandraféle óriás volt a csúcsragadozó a dinók kora előtt

Mintegy 40 millió évvel a dinoszauruszok kialakulása előtt egy óriási méretű, szalamandrára hasonlító csúcsragadozó tartotta rettegésben a mai Namíbia területén.

Ennek a dinoszaurusznak zöldek a csontjai

A Gnatalie nevű példány egy Los Angeles-i múzeumban lesz megtekinthető.

Új módszer segíthet a ruhaneműk újrahasznosításában

A kidobált ruházati termékek kevesebb mint fél százalékát hasznosítjuk újra, ez pedig elképesztően szennyezővé teszi a textil- és divatipart.

Több mint 6000 éve létezik popcorn

Könnyen elképzelhetjük, hogy először a véletlennek köszönhetően döbbentek rá elődeink a kukoricapattogtatás előnyeire.

National Geographic 2024. júliusi címlap