Salamon, Antal2021. október 24., vasárnap

Az agykutatás következő évtizede

Az Európai Bizottság hivatalos közleményben jelentette be, hogy az Emberi Agy Projekt (Human Brain Project – HBP) a két támogatott FET (Future and Emerging Technologies, “Jövőbeni és feltörekvő technológiák”) program egyike lesz.

Fotó: dreamstime

Az új projekt egyesíti az európai erőket a modern tudomány egyik legizgalmasabb területén, az emberi agy megértésében. A HBP célja, hogy egyesítve az emberi aggyal kapcsolatos összes jelenlegi tudást, szuper-számítógépes modellek és szimulációk segítségével lépésről lépésre rekonstruálja az agyat.

Több mint 80 európai és nemzetközi kutatóintézet összefogásával a HBP célkitűzéseit – a tervek szerint – 2013–2023 között valósítják meg, 1,19 milliárd euró költséggel. A projektben részt vesz néhány fontos észak-amerikai és japán partner is. A koordinációt a svájci Lausanne-i Ecole Műszaki Egyetem látja el Henry Markram idegtudós vezetésével, munkáját a németországi Heidelbergi Egyetemről Karlheinz Meier és Richard Frackowiak, a Vaudi Egyetemi Klinikai Központ, valamint a Lausanne-i Egyetem munkatársa segíti.

Magyarországról már a kezdetektől fogva részt vesz a projektben Freund Tamás neurobiológus kutatócsoportja a Magyar Tudományos Akadémia Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetből. Feladatuk, hogy a legmodernebb anatómiai és élettani módszerek révén nyert adatokkal segítsék az idegsejtek, azok hálózataik és az egyes agyterületek számítógépes modelljeinek építését, valamint további kísérletekkel bizonyítsák a modellezett tételeket.  A későbbi fázisokban további hazai laboratóriumoknak is lehetőségük lesz bekapcsolódni a Flagship Programba.

Az agykutatás ugrásszerű fejlődése hazánk számára is alapvető társadalmi és gazdasági érdek, hiszen az idegrendszer betegségei óriási egészséggazdasági és szociális terhet jelentenek. Az egészséges és kóros agyműködés jobb megértése a kísérletesen validált számítógépes modellek segítségével megalapozza és felgyorsítja a felfedező kutatások eredményeinek integrálódását, így jobb megelőzési stratégiákat lehet kidolgozni a betegek és az egész társadalom érdekében.

A projekt keretében olyan neuroinformatikai, agyszimulációs és szuper-számítógépes rendszereket fejlesztenek ki, amelyek lehetővé teszik, hogy a világ minden részéről összegyűjtsék az agytudománnyal kapcsolatos adatokat, ezek felhasználásával összetett agymodelleket hozzanak létre, és így szimulálják az agy működését, a modellek működését biológiai adatokkal vessék össze, és a modelleket a tudományos közösség számára hozzáférhetővé tegyék. A végső cél: lehetővé váljék az agykutatók számára, hogy kapcsolatot találjanak az agyműködésért felelős gének, molekulák és sejtek tulajdonságai, illetve az emberi gondolkodás és viselkedés között.

Egy újfajta orvosi informatikai rendszer klinikai adatokat gyűjt majd a világ minden tájáról, aminek segítségével az orvos-kutatók számára hozzáférhetővé válik a jelenleg szétszórt adatokban rejlő klinikailag hasznos információ, melyet aztán beépíthetnek az idegrendszeri betegségek számítógépes modelljeibe. A cél az, hogy objektív módszereket lehessen kifejleszteni az agyi betegségek felismerésére, megértsük a betegségek hátterében meghúzódó mechanizmusokat, és felgyorsuljanak az új gyógymódok felfedezését célzó kutatások.

Forrás: MTA