Gizella, Gusztáv, Bendegúz2021. május 07., péntek
Tudomány

Mitől függ egy étel íze?

National Geographic Magyarország

Az evőeszközök mérete, súlya, alakja és színe is befolyásolhatja, hogy miként érzékeljük a velük elfogyasztott ételek ízét - állítják az Oxfordi Egyetem szakemberei.   

Fotó: dreamstime

A Flavour című tudományos folyóiratban közölt tanulmány eredményei azt sugallják, hogy az agy már azelőtt véleményt alkot az ételről, mielőtt az a szájba kerülne, ez pedig a táplálkozás élményének egészét befolyásolja. A több mint száz résztvevő bevonásával készült tanulmány során a szakemberek három különböző teszttel vizsgálták, hogy az evőeszközök súlya, színe és alakja miként befolyásolja az ízérzékelést.

A kutatók többek között arra jutottak, hogy az ételek édesebbnek hatottak, ha kisméretű kanállal fogyasztották őket, olyannal, mint amilyeneket hagyományosan a desszertekhez használnak. A szín is fontos tényezőnek bizonyult: fehér kanálból  édesebbnek érezték a fehér színű joghurtot a résztvevők, mint fekete kanálból. Az evőeszközök formáját vizsgálva pedig az is kiderült, hogy késhegyre tűzve ugyanaz a sajt sósabbnak hat, mint kanállal, villával vagy fogpiszkálóval fogyaszva – írta a tanulmányt ismertetve a BBC hírportálja.

“Az étel ízének érzése olyan több érzékszervet megmozgató élmény, amely magában foglalja az étel látványát, illatát, a szájban lévő étel állagának és ízének érzékelését.” – húzta alá az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológiai tanszékén dolgozó Charles Spence és Vanessa Harrar.
Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy az edények is befolyásolhatják az ételek és italok ízének érzékelését. Az emberek például általában kevesebbet esznek, ha kisebb tányéron szolgálják fel nekik az ételt.

Spence szerint az új tanulmány, amely értékes eredményekkel szolgál arról, hogy az agy miként befolyásolja az ételérzékelést, hasznos lehet a diétázók számára, de az éttermeket is segítheti abban, hogy gazdagabb gasztronómiai élményt kínáljanak. A kutatók jelenleg a híres brit séf, Heston Blumenthal angliai éttermével, a The Fat Duck-kal együttműködve dolgoznak olyan formatervezett kanalakon, amelyek javíthatják a vendégek ízélményét.  
Az év elején egy másik tanulmány szerzői arra a következtetésre jutottak, hogy a forró csokoládé ízletesebbnek tűnt, amikor narancs- vagy krémszínű csészében tálalták, nem pedig fehérben vagy vörösben. Más vizsgálatok kimutatták, hogy a sárga dobozoktól javulhat a szénsavas italok citromos íze, míg a hideg színekbe, például kékbe csomagolt italok jobban oltják a szomjat. A rózsaszínű csomagolás pedig édesebb íz érzetét kelti.

A szakértők ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy valójában nincsen csodatévő megoldás, minden a fogyasztott élelmiszer típusától függ.

Forrás: MTI

Hozzászólások

A lakosság is segíthet az új kullancsfajok felderítésében

A lakosság is segíthet az új kullancsfajok felderítésében

A citizen science (civilek bevonása a tudományos kutatásba) módszer alkalmazásával új kutatási projektet indít.

Fél dekánál több só már sok!

Fél dekánál több só már sok!

Új ajánlásokat fogalmazott meg az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az élelmiszerek és italok sótartalmának csökkentésére. A szervezet napi 5 grammnál kevesebb sófogyasztást ajánl - tette közzé  a hírt az MTI.

Nanotechnológia segíthet a bélrák gyógyításában

Nanotechnológia segíthet a bélrák gyógyításában

A gyógyszerek eljuttatásában lehetne szerepe a technológiának, így sokkal hatékonyabbá tehető a világ harmadik leggyakoribb és második leghalálosabb daganatos megbetegedésénél.

Sikeres volt a SpaceX tesztje

Sikeres volt a SpaceX tesztje

Úgy tűnik, végre a prototípus mellé szegődött a szerencse, a Starship SN15 ezúttal sikeresen és épségben landolt a teszt végén.

Tényleg 150 emberrel lehet közeli kapcsolatunk?

Tényleg 150 emberrel lehet közeli kapcsolatunk?

Robin Dunbar brit antropológus az 1990-es években az agy szerkezetéből kiindulva arra jutott, hogy egy ember kényelmesen nagyjából 150 közvetlen kapcsolatot képes fenntartani – ez az úgynevezett Dunbar-szám.

National Geographic 2021. áprilisi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

10 560 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket