Salamon, Antal2020. október 24., szombat

Egy japán kutatónő beismerő vallomása

2014.07.04.NG

A Nature tudományos folyóirat 2014. július 3-i számában közzétette japán és amerikai kutatók STAP-sejtekről szóló tanulmányuk visszavonását.

Haruko Obokata
Forrás: Tetsuya Yamada/Bloomberg via Getty Images

„Számos kritikus hibát találtak cikkünkben és az azt kísérő levelünkben. Elnézést kérünk! Ezek a téves információk csorbítják az egész tanulmány hitelességét, és ma még kétséget kizáróan nem állíthatjuk, hogy a STAP-sejtek valóban léteznek-e. Jelenleg is folyó laboratóriumi kísérletek vizsgálják ezt a különös jelenséget, de a felfedett hibák kiterjedt természete miatt helyesnek tartottuk visszavonni mindkét cikkünket” – írta a brit tudományos hetilap szerdán megjelent számában Obokata Haruko, a japán Riken Fejlődésbiológiai Központ kutatója, a tanulmány egyik szerzője.

A Nature és a Science című folyóiratban, 2014 januárjában, japán és amerikai kutatók arról számoltak be, hogy olcsó és gyors eljárást fejlesztettek ki az embrióéhoz hasonló őssejt előállítására. A kísérletben újszülött egerek vérének sejtjeit külső „stressznek” (savasabb kémhatású környezetnek) tették ki és azok pluripotens sejtekké (csökkent potenciával rendelkező őssejt) váltak. Az ilyen eljárással keletkezett őssejtet a módszer (stimulus-triggered acquisition of pluripotency) nyomán STAP-sejtnek nevezik. Az eljárás a személyre szabott gyógyítás új korszakát jelentheti, olcsóbbá, gyorsabbá és biztonságosabbá teheti az őssejtek előállítását – írták meg a tanulmányukban.

A cikk megjelenése után több tudós, köztük a Nature csapata is jelezte, hogy a tanulmányban hibás számok szerepelnek, a módszerek leírása plágiumgyanús és a megismételt kísérletek nem erősítették meg az előzőeket. Ennek hatására a japán Riken központ vizsgálatot indított, mely megállapította, hogy valóban hamisak a tanulmány egyes részei és a valótlan adatokért a kutatás vezető szerzőjét, Obokata Harukót terheli a felelősség. Az intézet szerint a tanulmányban feltüntetett két felvételsorozatot a DNS-töredékekről vagy manipulálta, vagy meghamisította Obokata azzal a céllal, hogy javítsa az eredmények bemutatását.

Obokata Haruko június elején belegyezett abba, hogy visszavonja érintett tanulmányát. A 30 éves kutatónő elismerte, hogy változtatott a képeken.
Június végén Takeicsi Maszatoshi, a japán Riken Központ igazgatója hírül adta, hogy szigorú ellenőrzés mellett fogják megismételni a STAP-sejtekkel kapcsolatos kísérleteket.

„Olyan környezetet kell biztosítani, amelyben egyáltalán fel sem merülhet a manipuláció” – hangsúlyozta az igazgató azt követően, hogy a Riken Központ működésének vizsgálatával és reformjával megbízott bizottság a minap közétett jelentésben azzal a radikális javaslattal állt elő, hogy kobei székhelyű központot oszlassák fel, vezetőit menesszék, mert nem tudták megakadályozni azt, hogy egyik kutatójuk manipulálja a világ legjelentősebb tudományos folyóirataiban közzétett, úttörőjellegű őssejtkutatásainak eredményeit.
A 30 éves kutatónő a hibák elismerése után hangsúlyozta, hogy az állatkísérletekben kétszáz alkalommal sikeresen előállítottak STAP-sejteket.

A Nature lap szerint ez az eset rávilágít arra, hogy a tudomány képviselőinek – beleértve a tudományos újságokat is – figyelni kell a minőségi információkra, hogy az olvasók ne csalódhassanak a tudományban.

Forrás: MTI/ ng.24.hu