Apollónia, Vilibald, Bene2022. július 07., csütörtök

A pattanások ellenszere a marihuánában?

A marihuána egyik, tudatmódosulást nem okozó hatóanyaga, a kannabidiol vizsgálata során magyar kutatók olyan hatást fedeztek fel, ami áttörést hozhat a pattanásos bőr kezelésében.

Fotó: Profimedia

Bíró Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) doktora, a Debreceni Egyetemen működő MTA–DE Lendület Sejtélettani Kutatócsoport vezetője. és munkatársai eredményeikről az egyik legrangosabb nemzetközi orvostudományi folyóiratban, a The Journal of Clinical Investigationban számoltak be. A kutatók most a felfedezéseik lehetséges alkalmazásának vizsgálatára – nemzetközi gyógyszergyártó cégek bevonásával – klinikai kísérletek elindítását tervezik. Minderről az MTA sajtószolgálata számolt be.

„Az egyik leggyakoribb bőrbetegség, az akné (pattanásosság) kórosan fokozott faggyútermeléssel, gyulladással és a sejtek túlburjánzásával jellemezhető, amit a kannabidiol (CBD) – az általunk azonosított új hatásmechanizmuson keresztül – jelentősen mérsékelt; ezért eredményeink felvetik a CBD terápiás alkalmazhatóságát a kórkép hatékony kezelésében” – összegezte a kutatás jelentőségét Bíró Tamás. Biztonságossága és hatékonysága miatt a kannabidiolt már számos megbetegedés – sclerosis multiplex, gyermekkori epilepsziák, gyulladásos állapotok – tüneteinek kezelésére használják a gyógyászatban. A most közölt eredmények, valamint a munkacsoport jelenleg folyó kutatásai alapján nem zárható ki, hogy felhasználási köre bővül; így egyes növényi kannabinoid vegyületek, valamint a bőr úgynevezett belső kannabinoid rendszerének gyógyszeres módosítása olyan más, nagy gyakoriságú bőrbetegségek kezelésében is terápiás hatékonysággal kecsegtet, mint például az atópiás ekcéma vagy a pikkelysömör.

Bíró Tamás és munkatársai – jelentős hazai és nemzetközi sajtóvisszhangot kiváltva – 2008-ban már beszámoltak arról, hogy az emberi faggyúmirigy is termel olyan kannabinoid vegyületeket, amelyek meghatározó szerepet játszanak az egészséges bőr élettani működésében.

Bíró Tamás, a Debreceni Egyetem docense, az MTA-DE Lendület Sejtélettani Kutatócsoport vezetője kutatói pályája kezdetén az Amerikai Egyesült Államokban a szervezet összehangolt működésének elindításában és fenntartásában kulcsfontosságú jelátviteli molekulacsaládok egyikének a szerepét próbálta meg feltérképezni daganatos betegségekben. Emellett fájdalomkutatással is foglalkozott, majd érdeklődése a bőr felé fordult. Az elmúlt években az Akadémia kiválósági programjának keretében elsősorban arra kereste a választ, mi a funkciója a bőr védelmi folyamatainak szabályozásában a kannabisz növény egyes hatóanyagainak jellemzőivel rendelkező, úgynevezett belső kannabinoid rendszernek. Bíró Tamás kutatótársaival elsőként írta le e rendszer meghatározó szerepét a faggyúmirigy és a hajciklus biológiai folyamatainak befolyásolásában. A kutatócsoport-vezetői munkát menedzseri feladatként, hálózatépítésként és utánpótlás-nevelésként is meghatározó tudóst a Debreceni Egyetem hallgatói már többször is a legjobb oktatónak választották.

Forrás: ng.24.hu

Régi telekről vallanak a természetes bonszai fák

Az egykori téli viharok különleges alakúvá, szinte természetes bonszai fákká alakították az itt élő hemlokfenyőket.

Holdfogyatkozás földmegfigyelő műhold szemén át

2022. május 16-án teljes holdfogyatkozás volt, ám ezúttal nemcsak emberi, hanem műhold-szemek is a jelenségre meredtek.

Só helyett enyhe áramütés?

A túlzott sófogyasztás még mindig probléma világszerte, mintegy 2,5 millió haláleset köthető hozzá, azonban egy új, egészen merész ötlet segíthet megoldani.

Betonkolosszus a zöldben

Zalotay Elemér 1968-ban elkészült szputnyikfigyelője a szó szoros értelmében ugyan nem mondható tájsebnek, de betontömegével enyhén szólva kirí természeti környezetéből. Már zömök külseje is különleges; hát még a belseje!

Ukrajna éjszakai fényeinek változása

Az elmúlt hónapok háborúja során Ukrajna éjszakai fényei, amelyeket műholdakról jól lehet érzékelni, sokat változtak.

National Geographic 2022. júniusi címlap