Kinga, Kunigunda, Kincső, Krisztina2021. július 24., szombat

Magvas kérdések

Nem múlik el hét, hogy – pró vagy kontra – ne hallanánk a génmódosításról. A hírek általában elítélően szólnak a növényi biotechnológia adta új termékekről. Ám tudjuk-e valóban, hogy mitől félünk?

Fotó: Craig Cutler

Egyáltalán, jogosak-e a félelmeink?

Az Európai Unió sokáig tiltotta a géntechnológiával nemesített vetőmag alkalmazását, jelenleg egy génkezelt, kukoricamolynak ellenálló kukoricafajta és egy keményítő-összetételében megváltoztatott burgonya termesztése engedélyezett. Mindezzel együtt tény, hogy a hazai állattenyésztésben zömmel import génkezelt szóját használnak takarmányként, illetve az üzletekben is kaphatók GM szójával készült élelmiszerek.

„Általános értelemben minden termesztett növényünk génmódosított: a növénynemesítő célja, hogy olyan növényeket állítson elő, amelyeknek átalakított génjeik, javított genetikai képességeik révén elődeikhez képest többet, jobbat teremnek” – magyarázza Dudits Dénes akadémikus, genetikus. A nemesítők ezt hagyományosan keresztezéssel, szelekcióval vagy mutációs nemesítéssel érik el. Az új és igen hatékony módszer, a rekombináns DNS-technika révén már izolálhatók és szerkeszthetők az agronómiai szempontból hasznos gének. Sok esetben a célba vett gén aktivitásának mértéke változik meg, miáltal a növény új tulajdonságokra tesz szert. Ha egy növénybe saját génjei kerülnek vissza, akkor ciszgenikus módosításról beszélünk, ha más fajból vagy élőlényből származót, akkor transzgenikusról.

„A Szegedi Biológiai Központ és a Gabonakutató Intézet munkatársai a lucerna egyik, méregtelenítő fehérjét kódoló génjét építették be a búzába. Azzal, hogy ezt a fehérjét nagyobb mennyiségben állítja elő, a búzanövény ellenállóbbá válik az aszállyal, a szárazsággal szemben” – mondja Dudits professzor. (Ezzel az új búzafajtával jelenleg az Egyesült Államokban folynak szabadföldi kísérletek.)

A génmódosításnak több célja lehet. Ma a legtöbb engedélyezett GM növény a gyomirtó szerekkel vagy a kórokozó rovarokkal szemben ellenállóbb. Egészségünket óvó génnemesített növényeket is sikerült már létrehozni; az Egyesült Államokban most  egy olyan GM burgonyafajta áll engedélyeztetés előtt, amelyben olajban sütve az eddiginél kevesebb daganatkeltő akrilamid képződik. „Nagyon szigorú ellenőrző vizsgálatoknak vetik alá a GM növényeket, ám eddig egyetlen engedélyezett fajtáról sem derült ki, hogy árthat az egészségünknek. Nem az számít, hogy milyen módszerrel állítjuk elő a génmódosított növényt, hanem az, hogy milyenek az új fajta tulajdonságai. Magyarországon a gazdák évente négymilliárd forintot költenek a kukoricabogár elleni kémiai növényvédelemre. Rezisztens gm növények termesztésével megtakaríthatnák ezt a rengeteg pénzt, és vegyszerekkel sem szennyeznék a környezetet.” – szögezi le Dudits Dénes.

Minimális DNS vezetett el a gyilkoshoz

Rekord alacsony, mindössze 15 emberi sejtnek megfelelő mennyiségű DNS alapján találtak meg egy tettest, aki 1989-ben Las Vegasban meggyilkolt egy lányt.

Miért nem háziasították az amerikai nyulakat?

A választ az állat társas viselkedésében találták meg a kutatók.

15 ezer éves vírusokat találtak egy tibeti gleccserben

2015-ben a Tibeti-fennsík északnyugati részén emelték ki azt a jégmintát, amelyről később kiderült, 15 ezer éves növényi- és talajvírusokat tartalmaz.

Új napfolt-katalógus segíti az előrejelzést

A naptevékenység modern, technológiafüggő életünkre jelentős hatással lehet, ezért fontos az előrejelzése.

Antibiotikum-rezisztencia vizsgálata az élelmiszerekben

Az Élelmiszervizsgálati Közlemények tudományos szaklap honlapján megjelent kutatásból kiderül, hogy az antibiotikumoknak is ellenálló baktériumok egyre nagyobb kihívást jelentenek nem csak humán- és állatgyógyászatban, hanem az élelmiszer-feldolgozás során is.