Farkas, Rodrigó, Wolfgang2020. október 31., szombat
Tudomány

A brémai repülőgép-tervező

2015.10.12.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

1890. október 8-án született Brémában, az első sikeres kétrotoros helikopter német tervezője.

Fotó: Profimedia

Heinrich Focke már tizennyolc évesen már sport- és harci repülőgépeket tervezett. Gépészmérnöki tanulmányait 1908-ban Hannoverben kezdte meg, itt kötött barátságot Georg Wulffal, akivel az első világháború kitörésekor együtt jelentkeztek katonai szolgálatra. A szívproblémákkal küszködő Fockét először a gyalogsághoz sorozták be, 1915 tavaszán azonban egyik barátja segítségével sikerült átkerülnie a légierőhöz. 1920-ban kitüntetéssel diplomázott, majd egy brémai víz-gázrendszerekkel foglalkozó cégnél helyezkedett el.

1924-ben Wulffal és egy Werner Naumann nevű üzletemberrel alapították meg a Focke-Wulf repülőgépgyárat, amely eleinte oktató-, sport- és szállítógépeivel tűnt ki, egyik legnevezetesebb gépe az 1927-ben alkotott, Kacsának becézett F-19A volt. A kísérleti konstrukció nem vált be, technikatörténeti érdekesség maradt, jóllehet nagy sebességű gépeknél ma is alkalmaznak „kacsa” elrendezésű segédszárnyakat.

Wulf 1927-ben tesztrepülés közben meghalt. Focke 1930-ban nem vállalta a danzigi (Gdansk, Lengyelország) Műszaki Intézet vezetését, a következő évben Bréma város vezetése professzori címet adományozott neki. A Focke-Wulf 1931-ben összeolvadt az Albatros nevű vállalattal, ekkor vették fel Kurt Tank tervezőmérnököt, akinek közreműködésével sikeres géptípusok egész sorozatát bocsátották ki.

Heinrich Focke az Fa 223 modelljével
Fotó: Profimedia

Focke az 1930-as években helikopterekkel is foglalkozni kezdett. A cég először a spanyol Juan de la Cierva tervei alapján készült Cierva C.19 és a Cierva C.30 típusokat gyártotta, amelyek szokványos repülőgéptörzzsel, elöl légcsavarral készültek, de szárnyak helyett a géptörzsre 3-4 ágú rotort helyeztek. Ekkor határozta el, hogy a mindennapokban is alkalmazható helikoptert fog tervezni. Így született meg a Fw 61 1937-ben, amelynek törzse a bevált Fw 41 gépből származott, szárnyain helyezték el a két, ellentétes irányban forgó rotort. A gép minden addigi rekordot megdöntött, 82 percig maradt a levegőben, 122 kilométeres sebességet ért el, 230 kilométer távolságra és 3427 méter magasra jutott. A nácik felismerték a konstrukcióban rejlő propagandalehetőséget, 1938 februárjában a híres pilótanő, Hanna Reitsch repült először a helikopterrel a Deutschlandhalle zárt sportcsarnokban, hatalmas nézőközönség előtt.

Focke ekkor már nem dolgozott az általa alapított repülőgépgyárban. A nemzetiszocialisták 1936-ban „politikailag megbízhatatlannak” minősítették és eltávolították, a vállalatot az AEG konszern vette át. A helikopterek fejlesztése terén elért eredményeit azonban méltányolták, és Gerd Achgelis pilótával létrehozhatta a Focke-Achgelis nevű vállalkozást Delmenhorstban. A Focke-Wulf már nélküle, Kurt Tank tervei alapján építette meg a második világháború egyik legjobb vadászgépét, az Fw 190-t. A kiváló manőverező képességű, együléses, egymotoros vadászgépet először Franciaországban vetették be, később az angliai csata során felülmúlta a brit Spitfire-eket. A 2240 lóerős motor 790 kilométeres csúcssebesség elérésére tette képessé, csúcsmagassága 11 kilométer, hatótávolsága 960 kilométer volt, két géppuskával és két gépágyúval látták el.

A Focke-Achgelis újabb konstrukciója az Fa 223 jelű óriás helikopter volt, az egy tonna hasznos teher szállítására képes Drache (Sárkány) 1939-ben szállt fel. A második világháború idején nagy sorozatban gyártották, de a legtöbb példány elpusztult a harcok folyamán. A két megmaradt Drache egyike szétszerelve Amerikába került, a másik – első helikopterként – a La Manche-csatorna fölött átrepült Angliába. A gyár 1944-ig működött, és a vitorlázógépektől a hidroplánokon át a helikopterekig számos típust bocsátott ki, 1942-től sugárhajtású gépeket is gyártottak.

Focke a második világháború után egy francia vállalatnak segített az Fa 223 továbbfejlesztett változatának elkészítésében, 1948-ban Brémában megalapította saját mérnökirodáját, amely hajók és házak tervezésével foglalkozott. Később műszaki tanácsadóként dolgozott a Brit Légügyi Minisztériumnál, volt tervezőmérnök egy német autógyárban, de megfordult Hollandiában és Brazíliában is. Több helikoptertípust tervezett, Brémába visszatérve folytatta aerodinamikai kísérleteit, egy fészerben még szélcsatornát is épített, amelyet csak 1997-ben fedeztek fel.

Kimagasló repülőmérnöki tevékenységéért a Német Repülési és Űrhajózási Társaság 1961-ben a Ludwig Prandtl-gyűrűt adományozta neki. Heinrich Focke 1979. február 25-én Brémában halt meg. Az a brémai épület, amelyben laboratóriuma és szélcsatornája működött, ma emlékének szentelt múzeum.

Hozzászólások

Robothalak segítségével vizsgálták a halrajokat

Robothalak segítségével vizsgálták a halrajokat

Robothalak segítségével vizsgálták a rajban úszó halak

A Naprendszer egyik legérdekesebb aszteroidája

A Naprendszer egyik legérdekesebb aszteroidája

A mintegy 225 kilométer széles 16 Psyche a Mars és a Jupiter közötti fő kisbolygóöv egyik legnagyobb objektuma.

Új pályaadatok születtek az Apophis kisbolygóról

Új pályaadatok születtek az Apophis kisbolygóról

A kisbolygó a jövőben több alkalommal is elhalad a Föld közelében, a kérdés az, hogy ezek mennyire lesznek közeliek.

Mesterséges intelligencia fedezett fel egy új krátert a Marson

Mesterséges intelligencia fedezett fel egy új krátert a Marson

A NASA által használt mesterséges intelligencia (MI) az első, amely hasonló eredményt ért el.

Európa is részt vesz a Hold körüli űrállomás megépítésében

Európa is részt vesz a Hold körüli űrállomás megépítésében

Az Egyesült Államok az Artemis-program keretében egy olyan űrállomást is létre akar hozni a Holdnál, amely támogatni tudja a későbbi missziókat.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket