Vilmos, Viola, Vilma2022. június 25., szombat

Gondolta volna, hogy a dongók is lehetnek boldogok?

2016.10.08.Lugosi Péter

Egy csomag cukorka hatalmas boldogságot tud okozni az embernek. Úgy tűnik, a dongóknál is hasonló a helyzet - igaz, a rovarok érzelme messze nem olyan összetett, mint a mienk.

Fotó: Profimedia

Egy új tanulmányban a kutatók arról számolnak be, hogy a kutatásukban a poszméhek optimistábbak lettek a cukortól. Clint J. Perry, a londoni Queen Mary Egyetem kognitív neuroetológusa és a tanulmány társszerzője szerint természetesen nem lehet azt állítani, hogy a rovarok hozzánk hasonlóan érzékelnék az életet. „De nincs érvünk, hogy azt higgyük, hogy egy alapvető szinten ne éreznének” – tette hozzá a szakember.

Perry két kollégájával, Luigi Baciadonnával és Lars Chittkával azt szerette volna megtudni, hogy vannak-e a dongókban pozitív érzelmek. Hogy ezt felmérjék, a kutatók a kísérletben résztvevő rovaroknak megtanították, hogy ha egy cső bejárata előtt kék szín van, akkor cukros víz, míg ha zöld, akkor egyszerű, íztelen folyadék vár rájuk odabent. A szakértők megmérték, hogy a poszméhek mennyi habozás után szállnak be az alagútba.

A csoport egyik felének azonban extra adag cukrot adtak, majd bevezettek egy új árnyalatot, amely épp a kék és zöld közt helyezkedik el a palettán. A szakértők arra számítottak, hogy az új szín megzavarja majd az élőlényeket.

Ffotó: Clint J. Perry

A kísérlet azt bizonyította, hogy a több cukrot fogyasztó dongók pozitívabbak voltak, jóval kevesebb ideig hezitáltak az ismeretlen árnyalat láttán. Perryék szerint a jelenség az érzelmekhez köthető, és nem a szacharóz nyújtotta energialökethez – a szakértők ugyanis megmérték a rovarok repülési sebességét, és a lassabb döntéshozók semmivel sem voltak lomhábbak.

Úgy tűnik, a dongók érzelemszerű állapotot éltek át. Később a „boldog” rovaroknak olyan anyagot is adtak, amely elvágja a cukor miatt felszabaduló dopamin útját, ezzel pedig az élőlények ismét lassabb döntéshozóvá váltak. Ez is bizonyítja, hogy az állatokra nem fizikailag hatott a szacharóz.

Egy másik kísérletben a szakértők póktámadást szimuláltak. A néhány pillanatig tartó veszély természetesen nem okozott kárt a rovarokban, később folytathatták a táplálékkeresést. A tudósok a teszt előtt néhány dongónak ismét cukrot adtak, és hogyhogy nem, ezek a rovarok sokkal gyorsabban magukhoz tértek a támadás utáni sokkból.

A kutatások rámutattak, hogy a dongók szezámmag nagyságú agyában sokkal több kognitív folyamat játszódik le, mint korábban hittük. A tudósok ugyanakkor óvatosan fogalmaznak azzal kapcsolatban, hogy milyen érzelmeket és érzéseket is tapasztalhatnak meg a rovarok.

Nem szabad kijelenteni, hogy a poszméhek élete örömökben és félelmekben telik, noha a jelek megfelelnek a kritériumoknak. Hogy a rovarok valóban reszketnek-e a félelemtől, ha le akarjuk csapni őket, még kérdéses, az új kutatás mindenesetre megnyithatja az utat egyéb vizsgálatok előtt.

„Értjük, hogy a rovarok, viselkedésükben nem merev gépek. Sokkal bonyolultabbak, mint ahogy azt sokszor gondoltuk” – állapította meg Perry.

Forrás: Popular Science

Szupernóva lehet a bizánci érméken?

1054-ben egy igen feltűnő csillagászati jelenség, egy szupernóva ragyogott fel az égen, amelyet jó 3 hétig a nappali időszakban is látni lehetett, majd ez hagyta maga után a ma Rák-köd néven ismert objektumot.

Lepkeszárny inspirálta a hangelnyelő tapéta ötletét

Ki ne ábrándozna arról, hogy a lakások hangszigetelése ne csak elméletben létezzen? Egy új felfedezéssel valóra válhat, mégpedig egyszerű tapétaként.

Az utolsó magyar polihisztor

1897. június 24-én hunyt el Brassai Sámuel, akit az utolsó magyar polihisztornak is neveznek.

Talajmikrobák és a növényzet helyreállítása

A természetes növénytakaró csak a felszín, az egészséges ökoszisztémához a talajban élő mikroorganizmusok is hozzátartoznak, s nélkülük a növényzet sem lehet egészséges.

A modern városlakók bélmikrobiomjuk felét elvesztették

Különböző emberi- és főemlős-csoportok esetében végeztek összehasonlításokat a mikrobiom összetételéről, s ezzel lassan kiderül, milyen segítő mikrobáinkat veszítettük el.

National Geographic 2022. júniusi címlap