Nárcisz, Melinda, Őzike2020. október 29., csütörtök

Drámaian átalakult a Mars 3,5 milliárd évvel ezelőtt

2017.06.14.NG

A Curiosity marsjáró igen változatos összetételű kőzeteket talált a Gale-kráterben. Úgy tűnik, a régió teljesen megváltozott a távoli múltban.

A Curiosity az Aeolis Mons lábánál
Kép: NASA/JPL

A NASA kutatói az ásványok sokféleségét találták a Curiosity mintáiban. A marsjáró az Aeolis Mons nevű hegy rétegeiből gyűjtötte be az anyagokat. A felfedezés arra utal, hogy a térség komoly átalakulásokon esett át az idők során – számol be a NASA.

A Curiosity még 2012 augusztusában landolt az Aeolis Monst körülvevő területen, a Gale-kráterben. A szerkezet 2014-ben érte el a hegy lábát, ahol olyan lerakódásokat azonosított, melyeket egy 3,5 milliárd évvel ezelőtti tó alakított ki. Az első elemzések során a hegy legalsó rétegeinek ásványaiban olyan eltéréseket találtak, amelyekből arra lehet következtetni, hogy a térség jelentősen megváltozott a múltban.

A régióból származó első mintákat a közelmúltban mutatták be egy, az Earth and Planetary Science Letters folyóiratban megjelent tanulmányban. Elizabeth Rampe, a vizsgálat vezetője és a NASA Johnson Űrközpontjának tudósa szerint a vizsgált kőzetek abban a korszakban alakultak ki, amikor a Földön az élet már bizonyíthatóan jelen volt. „Úgy gondoljuk, hogy a korai Mars a korai Földhöz hasonlíthatott, és így ezek a környezetek lakhatóak lehettek” – mondta a szakértő.

A hegy lábának közelénél begyűjtött négy minta arra utal, hogy az ősi Gale-kráterben alaposan átalakult a környezet. A térségben a víz pH-értéke látványosan megváltozott, ahogy az oxidációs körülmények is.

A tanulmányban ugyan négy mintáról beszélnek, de mivel az egyik kifejezetten friss – csupán tavaly gyűjtötték be – ezért csak hármat mutattak be részletesen. Ezek mind az Aeolis Mons egyik régiójából, a Pahrump-hegyről származnak.

Az efféle kőzetek tanulmányozása segíthet feltérképezni, hogy lakható volt-e a térség a múltban. A hegy lábánál talált anyagok mind magmásak, vasban és magnéziumban gazdagok, és sokban hasonlítanak a hawaii bazaltokra. Más régiókban a kutatók nagy mennyiségű szilícium-dioxidot tartalmazó, illetve kvarcos kőzeteket, jarositot és agyagos ásványokat, valamint vörösvasércet és magnetitet fedeztek fel.

A szakértők két elméletet is kidolgoztak az ásványi sokszínűség megmagyarázására. Az egyik szerint a háttérben az oxidáció áll: vagy az atmoszféra, vagy valamilyen más tényező váltotta ki az egyes anyagok átalakulását. A másik hipotézis szerint a lerakódásokat savas talajvíz-szivárgások módosították.

Manapság a Mars igen száraz, légköre pedig ritka, egykor egészen másként festett. Rampe úgy véli, az általuk vizsgált kőzeteket éppen azok a környezeti változások alakították át, melyek akkor jelentkeztek, amikor a vörös bolygó elvesztette atmoszférája és vize túlnyomó részét.

A kutatók következő célja az, hogy feltárják, hogy az elemzett ásványok csak a helyi kiszáradás, vagy a Mars teljes átalakulásának nyomait hordozzák-e.

Összeállította: Lugosi Péter