Zelma, Rajmund, Emerencia, Emese2021. január 23., szombat

Rákkutatás a Nemzetközi Űrállomáson

2017.06.19.NG

A szakértők súlytalanságban fognak kísérletezni egy új készítménnyel.

A Nemzetközi Űrállomás
Fotó: Wikipedia

Az antitest-gyógyszer konjugátumok vizsgálatát jelentősen megnehezíti, hogy a földi laboratóriumokban nem képesek tökéletesen reprodukálni a rákos sejtek szervezetben előforduló alakját. A Nemzetközi Űrállomás mikrogravitációs környezetében azonban a kutatók új, 3-D vizsgálatokat végzehetnek.

Az antitest-gyógyszer konjugátumok (ADC-k) viszonylag új eszközök a rákkezelésben. A NASA szakértői egy új kísérletben azt vizsgálják, hogy miként képesek ezek a készítmények súlytalanságban aktiválni az immunogén sejthalált a rákos sejtekben. Ezzel ugyanis legyőzhető a betegség, sőt, a későbbi kiújulása is megelőzhető.

A vizsgálatban egy új antitest-gyógyszer kombinációt használnak majd, amely növelheti a kezelés hatékonyságát és csökkentheti a mellékhatásokat. Luis Zea, a Kolorádói Egyetem mikrogravitációs kutatásokra specializálódott intézetének munkatársa szerint az űrben sokkal nagyobb és gömbölyűbb rákos sejteket lehet létrehozni. Ezeken jobban modellezhető, hogy pontosan miként is viselkedik a daganat az emberi szervezetben.

Az egyik legismertebb onkológiai eljárás, a kemoterápia során olyan anyagot juttatnak a páciens szervezetébe, amely nem csak a rákos, de az egészséges sejteket is megtámadja. Az ACD-k ezzel szemben két molekula kombinációjából állnak: az egyik anyag a daganatos sejteket pusztítja, a másik pedig megóvja az egészségeseket.

„Az antitest olyan, mint egy sorkapocs” – állapította meg Zea. Az anyag ugyanis az egyik oldalon csak a gyógyszerhez, a másik oldalon pedig csak a rákos sejtekhez kapcsolódik, így akadályozza meg a normál sejtek halálát.

Dhaval Shah, a kutatócsapat tagja szerint az ACD-k arra is alkalmasak, hogy felébresszék a szervezet védekező mechanizmusát, amely így magában is képes harcba szállni a daganattal. A hagyományos, kemoterápiás módszerrel kezelt betegek gyakran tapasztalnak súlyos mellékhatásokat: hányingert, étvágytalanságot, fáradtságot, hajhullást, a kognitív képességet romlását és egyéb tüneteket. Az új készítménynek ugyan szintén lehetnek mellékhatásai, ezek feltehetőleg messze nem lesznek olyan jelentősek, mint a kemoterápiáé.

Az efféle, súlytalanságban végzett kísérletek azért is fontosak, mert a jövő hosszú űrutazásai során meghatározó lesz, hogy miként tudjuk kezelni az asztronautáknál esetlegesen jelentkező súlyos betegségeket.

Shah hozzátette, nem tudni, hogy a sejtek pontosan milyen arányban veszik majd fel a különböző készítményeket. „Hosszú távon biztosnak kell lennünk, hogy mely gyógyszerek fognak működni” – tette hozzá a kutató.

Összeállította: Lugosi Péter

Áthelyeződik az esőerdők öve a klímaváltozással

Az előrejelzés szerint 2100-ra a biodiverzitást és az élelmiszer-biztonságot is befolyásolja majd az Egyenlítővel nagyjából egy sávban lévő trópusi esőerdők övezetét érintő változás.

Felmérték, milyen mély lehet a Titan legnagyobb tengere

A Szaturnusz legnagyobb holdjának sárgás atmoszférája alatt rejlik a Kraken Mare nevű metántó.

Botanikusok elkészítik a gigantikus dögszagú virágok családfáját

A botanikus kertekben és magángyűjteményekben őrzött titánbuzogányok (Amorphophallus titanum) családfáinak elkészítésével akarják megóvni a botanikusok a dögszagot árasztó, gigantikus növényeket a beltenyészet káros genetikai következményeitől.

Tovább élhettek a mamutok Yukon területén, mint hittük

A korábbi, csontmaradványokon alapuló adatok szerint a jégkori óriások kb.12 ezer éve pusztultak ki Yukon területéről.

Tízezrek életét menthetnénk meg a tiszta levegővel

Európa városaiban még mindig nagyon komoly problémát okoz a légszennyezés.