Egy lépéssel közelebb a NASA egy halk szuperszonikus gép létrehozásához

A szuperszonikus utasszállítók használatát napjainkban több szabályzás is korlátozza. A NASA új fejlesztése azonban sokban különbözik a hagyományos gépektől.

A LBFD illusztrációja Fotó: NASA / Lockheed Martin
A NASA mérnökei a Lockheed Martin technológiai vállalat szakértőivel a közelmúltban fejezték be a QueSST (Quiet Supersonic Transport) légi jármű tervezését – számol be a NASA. A szerkezet az LBFD (Low Boom Flight Demonstration), azaz az X-repülő kezdeti tervezési szakasza.
AZ LBFD olyan jármű lesz, amely a hangsebességnél gyorsabban tud majd száguldani, de a többi szuperszonikus utasszállítóval ellentétben nem lesz kifejezetten zajos. A szuperszonikus gépek használatát napjainkban jelentősen korlátozzák, a fejlesztők azonban bíznak benne, hogy a hagyományosnál jóval csendesebb LBFD a jövőben a világ számtalan pontjára szállíthat majd utasokat.
A NASA 2016 februárja óta dolgozik a QueSST fő vállalkozójával, a Lockheed Martinnal. 2017 májudábsn egy kisebb modell sikeresen szerepelt a NASA Glenn Kutatóközpontjának szélcsatornájában zajló kísérleteken.
David Richwine, az űrhivatal tervezője szerint egy ilyen projekt menedzselése egyik mérföldkőtől a másikig tartó utazásról szól. „A Lockheed Martinnal való szoros együttműködés segített nekünk ehhez a ponthoz jutni. Immár egy lépéssel közelebb vagyunk egy valódi X-repülőgép megépítéséhez” – mondta a szakember.
A NASA csapata már idén kiírhatja a pályázatot, majd 2018-ban győztest is hirdethet egy egymotoros jármű elkészítésére. A pályázók a tervezés során felhasználhatják a QueSST adatait. A megépített LBFD tesztelése legkorábban 2021-ben kezdődhet meg.
A következő hónapokban a mérnökök azon dolgoznak majd, hogy pontosítsák a QueSST előzetes terveit. Ehhez újabb teszteket fognak elvégezni, többek közt egy alacsony sebességű szélcsatornás kísérletet is.
Összeállította: Lugosi Péter