Kutyák szellemi frissességének karbantartása
Budapesti és bécsi kutatók azt vizsgálták, hogyan segíthetnek az idős kutyák szellemi képességeinek megtartásában a számítógépes játékok.
Az ELTE Etológia Tanszék Szenior Családi Kutya Program, valamint az bécsi Állatorvosi Egyetem Messerli Kutatóintézet csapata legújabb tanulmánya szerint a rendszeres mentális stimuláció, melyet egy érintőképernyős tréning segítségével érnek el, segíthet az idős kutyák kognitív képességeinek szinten tartásában.
Az élethosszig tartó tanulás nem csak az emberek, de a kutyák számára is hasznos és fontos. A kutyák idős korukban is képesek a tanulásra, ráadásul a problémamegoldó gondolkodást fejlesztő feladatok lassítják a szellemi leépülés természetes folyamatát. Az idős kutyák mozgásszervi és egyéb egészségügyi problémái gyakran gátat szabnak a hagyományos, fizikai állóképességet igénylő tréningeknek.
Erre a problémára kínál hatékony alternatívát a számítógépes interakció kutyáknál történő gyakorlati alkalmazása, vagyis az érintőképernyő segítségével végzett játékos tréning, mely egyszerű, jutalmazással kombinált számítógépes gondolkodtató feladatokkal helyettesíti a fizikai megterhelést jelentő tréninget, és segít fenntartani az idős kutyák szellemi frissességét.
„Ahogy a kutyák idősödnek, a gazdák egyre kevesebb kihívással állítják szembe őket, csökkentik a foglalkozások, tréningek számát és intenzitását. Ennek az a következménye, hogy az idős kutyákat alig érik pozitív mentális hatások. Az életkor előrehaladtával, az emberekhez hasonlóan, a kutyák dopamintermelése is csökken. Ezzel együtt romlik az emlékezőképesség és a motiváció. Ez a természetes szellemi leépülés azonban ellensúlyozható a kognitív képességek speciális tréningjével” – magyarázza Lisa Wallis, a cikk első szerzője.
A kutyák számára az érintőképernyő használata némi előtréninget igényel, azonban amint megtanulják, mi a titok nyitja, megszállott játékosokká válnak.
Az érintőképernyő használatát eddig fiatal kutyákon vizsgálták, de sikerült bizonyítani, hogy az idős kutyák is pozitívan reagálnak a kognitív tréning ezen formájára. „Olyan egyszerű, érintőképernyős feladatokat, melyek megoldása után jutalomfalat jár, még az idős kutyák is nagy lelkesedéssel tanulnak” – említi Kubinyi Enikő, a Szenior Program vezetője. Egy szellemi kihívás megoldása után keletkező pozitív emóció párhuzamba állítható azzal az érzéssel, amikor egy idős ember valami újat tanul vagy valamilyen élvezetes tevékenységet végez. A rendszeres elmetréning nem csak minket, embereket, de a kutyákat is kizökkenti az idős korra oly sokszor jellemző apatikus állapotból azáltal, hogy növeli a motivációt, és így még több alkalmat teremt a tanulásra.
A kutatócsoport azt reméli, hogy ez a tanulmány nem csak az elektronikai termékeket gyártó szakembereket és szoftverfejlesztő cégeket, hanem lelkes gazdákat is ösztönöz majd a jövőbeli együttműködésre. „Ez a tudományos megközelítés egy olyan izgalmas kutatást indíthat útjára, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az állatok élethosszig tartó tanulásának fontosságára” – mondja Wallis.
A kutatónő és egyik „tanítványa”
Lisa Wallis, az ELTE Szenior Családi Kutya Program kutatója, a tudományos munkából készült előadásáért a legjobb prezentáció díját kapta IV. Animal-Computer Interaction konferencián.