Dömötör, Armand, Örs2020. október 26., hétfő

Végre kezdenek rájönni, hogy miként hat az űr az emberi szervezetre

2018.03.20.NG

Az elmúlt napokban egyre több hír jelent meg arról, hogy jelentősen megváltozott Scott Kelly genetikája.

Kép: Wikipedia

Az utóbbi idők egyik legizgalmasabb űrkutatási projektje az úgynevezett Kelly-kísérlet. A vizsgálat során a NASA egyik asztronautája, Scott Kelly nagyjából egy évet töltött az űrben, míg egypetéjű ikertestvére, a szintén űrhajós Mark Kelly a Földön tartózkodott. A kutatás célja az volt, hogy felmérjék, miként hat a hosszabb űrutazás az emberi szervezetre. Így a szakértők többek között a két testvér genetikáját is összehasonlították a kísérlet végén.

Az utóbbi időkben több helyen is megjelent a hír, hogy jelentősen, 7 százalékban megváltozott Scott Kelly genetikája, ezért a két testvér már genetikailag nem azonos. Az efféle beszámolókkal viszont több probléma is van.

Az első hiba, hogy a híradásokban sokszor nem tesznek különbséget a genetikai szekvenciában és a génkifejeződésben jelentkező változások között – előbbi a genetikai információt határozza meg, és különböző mutációkat eredményezhet; utóbbi pedig az egyes gének kifejeződésének mértékét jelenti. Már csak azért is nehéz elképzelni, hogy Scott Kelly génszekvenciája 7 százalékban módosult, mert az emberek és a csimpánzok genetikai szekvenciája kevesebb mint 2 százalékban tér el.

Valójában tehát az asztronauta génkifejeződése alakult át – az űrutazás például hatott a csontnövekedést befolyásoló génekre. Ez egyáltalán nem meglepő: a génkifejeződés akár egy egyszerű betegség hatására is megváltozhat.

Christopher Mason, a Cornell Egyetem Weill Cornell Orvostudományi Karának munkatársa és az analízis vezetője szerint a módosult kifejeződésű gének 7 százaléka Scott Kelly Földre történő visszatérése után hat hónappal sem állt vissza eredeti állapotába. Mivel korábban nem hajtottak végre hasonló kísérletet, a szakértők nem igazán tudták, hogy mire számítsanak. Mason ugyanakkor hozzátette, hasonló változások jelentkezhetnek az emberekben a stresszes helyzetek, például a hegymászás során.

Az pedig, hogy Scott Kelly és testvére genetikája már nem azonos, egyáltalán nem meglepő. Ahogy az ember öregszik, a szekvenciákban természetes módon jelentkeznek kisebb mutációk. Így valójában idővel az egypetéjű ikrek genetikája is némiképp különbözővé válik.

A fentiek természetesen nem jelentik azt, hogy a NASA kísérlete ne hozott volna érdekes eredményeket. Az egyik legmeglepőbb adat, hogy az űrben töltött idő alatt megnyúltak Scott Kelly fehérvérsejtjeinek telomerei. Ezek a kromoszómavégeken található szakaszok védik a genetikai információt tartalmazó részeket a sejtosztódás során. Idővel azonban a folyamatos osztódások hatására a telomerek elkopnak, ez pedig hibás sejtek előállításával jár együtt. Minél hosszabbak tehát a telomerek, annál később jelentkeznek az öregedés jelei.

Kelly telomerei viszonylag hamar visszaálltak eredeti állapotukra. A kutatók következő célja az, hogy felmérjék a kromoszómáknál tapasztalt gyors átalakulások okát.