Zsolt, Ezékiel2021. április 10., szombat
Tudomány

A híres szovjet repülőgép-tervező kalandos élete

2018.11.10.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

1888. november 10-én született a legismertebb és legelismertebb szovjet repülőgép-tervező, Andrej Nyikolajevics Tupoljev.

Fotó: Profimedia

Nevét több mint száz Tu repülőgéptípus viselte, amelyek 78 világcsúcsot állítottak fel, maga Tupoljev minden létező elismerést megkapott, akadémikus és vezérezredes volt.

A szovjet repülőgépgyártás megteremtője a tveri kerület egyik kis falujában született, egy szibériai kozák származású jegyző hét gyermeke közül a hatodikként. A matematika és a természettudományok iránt érdeklődő fiút lenyűgözte az akkor még kezdeti időszakát élő repülés, ezért a moszkvai birodalmi Műszaki Főiskolára iratkozott be. Már aviatikai tanulmányai közben megépítette a világ egyik első szélcsatornáját, és vitorlázó repülőgépeket barkácsolt. Életébe ekkor szólt bele először a politika: a cári titkosrendőrség azzal gyanúsította meg, hogy kapcsolatot tart a forradalmárokkal. Letartóztatták, de nem ítélték el, az egyetemről viszont kicsapták, hatósági felügyelet alá helyezték, és kitiltották Moszkvából. Tanulmányait csak az első világháború kitörése után folytathatta és1918-ban kitüntetéssel végzett.

Harmincévesen lett az újonnan alapított Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézet repülőgépekkel foglalkozó részlegének vezetője. 1921-ben megtervezte az első teljes egészében fémből készült szovjet repülőgépet (addig számos fa alkatrészt használtak), bebizonyítva, hogy a dúralumínium kiváló alternatívája a fának és az acélnak is, a gép ANT-1 neve a tervező nevének kezdőbetűiből állt össze.

1922-ben állították fel az intézeten belül a híres Tupoljev tervezőirodát, amely főként a Vörös Hadsereg számára dolgozott, de utasszállító gépekkel is foglalkozott, az itt készült típusok kapták meg a Tu előtagot. Tupoljev törékeny egészsége ellenére is meghatározó alakja volt a kialakulófélben lévő szovjet repülőgépgyártásnak, kiharcolta, hogy a tömegtermelés előtt teszteljék a gépeket, s ha csak lehetett, kerülte a külföldi technológiák alkalmazását. Irodájából, amelyet 1936-ban formálisan is önállósítottak, került ki a korszak legnagyobb bombázó gépe, az ANT-4, a nyolcmotoros ANT-20, az akkori legnagyobb repülőgép és az ANT-25, amellyel 1937-ben Valerij Cskalov – világszenzációt keltve – a Szovjetunióból az Északi-sarkon át repült az Egyesült Államokba.

Rakétaszerűen felívelő karrierjét ismét a politika törte derékba. 1937-ben, a „nagy tisztogatás” idején (szinte teljes irodájával együtt) szabotázs, kémkedés és fasiszta szervezkedés vádjával letartóztatták, a beismerő vallomás kikényszerítése után tíz év börtönt kapott. Mivel szakértelmére szükség volt, nem a Gulágra került, hanem egy „saraskába”. Ezeket a különleges kényszermunka-táborokat azon szakemberek számára alakították ki, akiknek tudását a rendszer nem tudta nélkülözni, itt a körülmények enyhébbek voltak, és a rabok az állam által kijelölt, általában katonai célok megvalósításán dolgoztak. A Tupoljevkának elnevezett táborban, a rács mögött születtek meg a Tu-2 zuhanóbombázó tervei, amelyért fogolyként is kitüntetést kapott. 1941 júniusában, néhány nappal azután, hogy a náci Németország megtámadta a Szovjetuniót, szabadon bocsátották, rehabilitálására azonban csak Sztálin halála után kerülhetett sor.

A háború után neki kellett megterveznie az amerikai B-29-es bombázók szovjet megfelelőjét: a Tu-4 Sztálin parancsára a legutolsó kis részletig azt a három B-29 repülőt kellett lemásolnia, amelyek Japán bombázása után Szibériában landoltak. (Az amerikaiak a háború során következetesen megtagadták, hogy ilyen gépeket szállítsanak a szovjeteknek.) Az ötvenes évek elején immár saját tervei alapján fejlesztette ki az első hosszú távú stratégiai bombázót, a nyolcvanas évek végéig hadrendben tartott Tu-16-ot. Ezt követte az interkontinentális csapásmérésre is alkalmas, légcsavaros gázturbina hajtotta Tu-95 bombázó, majd az új generációs Tu-22 és Tu-160 bombázó.

A harci gépeknek „civil” változatai is készültek, így lett a Tu-4-ből a 72 üléses Tu-70 utasszállító gép, a Tu-95-ösből pedig kifejlesztették a Tupoljev Tu-116-os utasszállítót, amiből csupán 2 példány készült el (az akkori első titkár, Nyikita Hruscsov és a miniszterelnök szállítására). Szintén a Tu-95-ös alapján építették meg a Tu-114-es utasszállítót, ebből már 31 készült és ezeket polgári forgalomban használták.A Tu-114 már 800 kilométeres óránkénti sebesség elérésére volt képes. Tupoljev ekkor elismert szakemberként riválisait (Iljusin, Antonov, Jakovlev) Hruscsov hathatós támogatása mellett háttérbe tudta szorítani.

Befolyása a hatvanas évek második felében egyre csökkent, utolsó nagy vállalkozása 1968-ban fiával, Alekszejjel közösen a Tu-144-es szuperszonikus utasszállító repülőgép kifejlesztése volt. A brit-francia Concorde vetélytársának szánt gép igazán soha nem lett sikeres, a szovjet légitársaság a magas üzemeltetési költségek és az állandó technikai gondok miatt nem állította forgalomba. Tupoljev azonban ezt már nem érte meg, 1972. december 23-án álmában halt meg. A nevét viselő repülőgépgyártó és -tervező vállalat ma is működik, az orosz Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (OAK) részeként.

Hozzászólások

Más a fájdalomérzékelésük a vörös hajú embereknek

Más a fájdalomérzékelésük a vörös hajú embereknek

A vörös hajú emberek eltérő fájdalomérzékelését vizsgálták magyar kutatók részvételével. Az eredmények alapján az eltérő fájdalomérzékelést az okozza, hogy a vörös hajú emberek bőrének pigmenttermelő sejtjeiben hiányzik egy bizonyos receptor funkciója.

Ismét hajszálon múlt két műhold ütközése

Ismét hajszálon múlt két műhold ütközése

Az óriás műholdflották kialakításával nagy mértékben

Miben más a vírus és a baktérium?

Miben más a vírus és a baktérium?

Mi a legfontosabb különbség a két kórokozó között? Melyikük felelős a gyomorrontásért, a mandulagyulladásért vagy éppen a pattanásokért? A Semmelweis Egyetem új animációs filmjéből ez is kiderül.

Mindennapi életünk szerves része a meteorológia

Mindennapi életünk szerves része a meteorológia

Ferenc József császár 1870. április 8-án írta alá a Meteorológiai és Földdelejességi Magyar Királyi Központi Intézet alapításáról szóló határozatot.

Elkészült a marsi Jezero-kráter első időjárás-jelentése

Elkészült a marsi Jezero-kráter első időjárás-jelentése

A NASA Perseverance marsjárója február 18-án landolt a térségben.

National Geographic 2021. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket