Simon, Szimonetta, Szimóna, Júdás, Tádé2021. október 28., csütörtök

Jó volt a termés az Antarktiszon

2019.01.13.Erdélyi Ilona

Közel három mázsa zöldséget termesztettek a Német Űrközpont antarktiszi üvegházában, talaj, napfény és növényvédőszerek nélkül.

Paul Zabel antarktiszi növényházában
Forrás: DLR

A kísérleti program 2018 februárjában indult, ekkor ültette az első növényeket Paul Zabel kutató, aki az év végéig 115 kiló salátát, 67 kiló uborkát, 46 kiló paradicsomot, 19 kiló karalábét, 15 kiló zöldfűszert és 8 kiló hónapos retket szüretelt. Mint a DLR (German Aerospace Center) brémai központjában, az Antarktiszról hazatérve szerdán elmondta, őt magát is meglepte ez a mennyiség, bár az eper- és a paprikatermesztéssel nem igazán boldogult.

A sarkvidéki növényházat egy konténerben alakították ki, amelyben 13 négyzetméteren talaj, napfény és növényvédőszerek használata nélkül kezdtek termeszteni zöldséget és gyümölcsöt. Néhány percenként számítógép által irányított módon tápanyagoldattal permetezték a gyökereket, a levegőt és a vizet pedig újrahasznosítják az EDEN-ISS elnevezésű kutatási projektben.

Az Alfred Wegener Intézethez tartozó Neumayer III. antarktiszi kutatóállomás közelében lévő konténer nemcsak az ott dolgozó legénység étrendjét hivatott gazdagítani, hanem fontos ismereteket szolgáltat arról is, hogyan lehet ellátni friss zöldséggel és gyümölccsel a Holdra és az esetleg a Marsra tartó missziók legénységét. A kísérletből a Neumayer III. sarkkutatói is profitálnak, mert így rendszeresen kerülhet a tányérjukra friss zöldség. Az antarktiszi télben el vannak zárva a külvilágtól és hónapokon át kell a tartalékokból élniük.

Paul Zabel több mint 300 növény- és mikrobamintát vitt haza, ezeket az elkövetkező hónapokban alaposan kiértékelik. A kutatók egyebek közt arra is kíváncsiak, javítja-e a friss zöldségféle a külvilágtól elzárt legénység kedélyállapotát. Zabel azt mondta, hogy neki nagyon ízlettek a helyben termelt zöldségek, de hangsúlyozta, hogy számukra ez volt az egyetlen friss élelmiszer. A konténerben előállított növényeket azok a újonnan érkezett kutatók is dicsérték, akik még nem voltak kiéhezve a friss zöldségre.

Paul Zabel szerint még 10-20 évig is eltarthat, amíg az űrben is működő üvegházat fejlesztenek ki, ezért az antarktiszi német kutatóállomáson folytatják a kísérleteket. 2019. január elején egy csapat utazik a  Neumayer III-ra, hogy feljavítsa a melegházat és új növényeket vessen. Az elvetett magok májusig alvó állapotban maradnak, akkor majd a brémai irányítóközpontból egy gombnyomással indítják meg a kicsíráztatásukat, nedvességet és mesterséges fényt kapnak. A sarkkutatóknak majd csak a termés leszüretelése és egy újabb vetés miatt szükséges a növényházba menniük.

Mikor billentik fejüket oldalra a kutyák?

Valószínűleg Ön is látta már, hogy kutyák időnként oldalra billentik a fejüket. Cukinak hat, de vajon miért csinálják?

Magyar kutató vezetésével találtak új gyógymódot egy féregfertőzésre

A Queenslandi Egyetem kutatói egy új, szájon át beadható vakcinát fejlesztettek ki a világszerte már több millió halálesetet okozó horogféreg-fertőzés megelőzésére, egy magyar tudós vezetésével.

Interferencia volt a Proxima Centauri felől észlelt különös rádiójel

2019-ben egy ausztrál rádióteleszkóp különös jelet fogott a Proxima Centauri irányából, amelynek eredetét akkor nem tudták földi okokkal magyarázni.

Távolságtartás és maszkviselés – mikor ajánlott?

A koronavírus-járvány negyedik hullámában sajnos romlanak a járványügyi adatok. Megvéd-e a fertőzéstől a maszk viselése?

Oroszország is elkezdheti használni a SpaceX űrhajóját

A Roszkoszmosz szerint az amerikai vállalat bizonyított eddigi küldetéseivel.

Ajánlataink

Élet a sarkkörön túl

Az Amerikai Parti Örség Healy nevű hajója az Egyesült Államok legnagyobb és legmodernebb jégtörője.

Terménymagvak az északi-sarkköri vésztárolóból

Amióta megépítették a norvég Spitzbergák föld alatti vésztárolóját, először kértek ki magvakat.