A kommunikáció fontossága a tudományban
Immár harmadik éve mérettetik meg magukat természettudományos és műszaki területen az ifjú tudósok.
A SCIndikátor tudománykommunikációs készségfejlesztő program, ahol az alap-, mesterszakos és doktorandusz hallgatók 3 perces prezentációval mutatják be a közönségnek saját szakterületüket. 2018. november 2-án a zsűri 108 jelentkező közül választotta ki azt a 30 főt, akik bekerültek a projektbe. Ők több lépcsős képzés keretében sajátíthatják el azokat a kommunikációs készségeket, melyek egy jó előadáshoz szükségesek.
Ennek a felkészülésnek az egyik állomása 2018. november 10-11-én volt, az ún. első hétvégi mentor workshop.
A mentorprogram résztvevője Rosa Susana Durão Nhancale – kutató, szoftverfejlesztő, filantróp, aki a kutatói támogatásokról szóló irányított vitán keresztül tárta fel a részvevőkkel a tudományos karrier különböző rétegeit. Nem csak az anyagi támogatásokról (pályázatokról) van szó, de kibontják az akadémiai szférában a karrierválasztáskor gyakran mellékesnek tartott egyéb formákat is: konzulensek szerepe, társadalmi elvárások, család, önmegvalósítás kérdése is előkerül.
Stöckert Gábor – az index.hu tudomány-technika rovatának vezetője készíti fel őket arra, hogyan tudnak szót érteni az újságírókkal. Bemutatja az újságírás azon kulisszatitkait, ami a kutatók számára releváns lehet.
Orlai Balázs – dizájn stratégiai tervező, a MOME oktatója az előadások tudatos felépítésére hívja föl a figyelmet, példákon keresztül.
Kraszkó Zita – színész, műsorvezető, improvizációs tréner játékos foglalkozásai arról szólnak, hogy a közönség előtt állva hogyan tudnak előadóként érvényesülni.
Zsiros László Róbert – a Szertár ismeretterjesztő projekt alapítója az élményszerű tudományos kommunikáció alapjait veszi át velük sok-sok gyakorlattal.
Ezek után már ismeretekkel fölvértezve indul neki a 30 jelölt a november 22-i elődöntőnek. Az előadók három perces prezentációban ismertették kutatási területüket.
A szakmai zsűri 14 fiatalt választott ki, akik immár a döntősök és a továbbiakban személyre szabott mentorálás és csoportos tréningeken dolgoznak előadás- és beszédtechnikájuk fejlesztésén. Az improvizáció és történetmesélés mellett a mentoráltak elsajátíthatják a saját márka felépítésének eszközeit, az időgazdálkodást és a videókészítést is.
2018. december elején került sor a második, úgynevezett mentor workshopra Martonvásáron, az Agrártudományi Kutatóközpontban. A nyüzsgő fővárostól távol eső helyszín alkalmas a nyugodt fölkészülésre, a koncentrált munkára. A 14 fiatal bemutatatta a döntőre tervezett előadását, majd a mentorok, Kraszkó Zita, Orlai Balázs és Zsiros László Róbert közreműködésével elemezték a produkciót és átgyúrták, tökéletesítették a bemutatót.
Vasárnap reggel hosszúra nyúlt reggeli és lustálkodás helyett, Zita improvizációs workshopot tart, ahol a döntősök nem várt szituációba kerülnek, a feladat: hogyan tudnak ebből a legjobban kijönni. Aztán újra az előadások, ezek közös értékelése, mindenki elmondja a véleményét, és következik a javítás, hisz mindenki a tökéletesre törekszik.
A jelöltek nagyon különböző tudományterületről érkeztek, emiatt a laikus hallgatósághoz hasonlóan tudtak reagálni egymás prezentációjára, így nem megy el az előadó túlságosan szakmai irányba. A tudománykommunikáció lényege, hogy tudományos ismereteket közérthető nyelven adjon elő, hogy minél több emberhez jusson el értékes, hasznos ismeret.
„Érdekes volt látni, hogy a közérthetőség érdekében, egy-egy begyakorolt, rögzült elemet – a korábbi évek szereplőivel ellentétben – a mostani résztvevők mennyire könnyen elengedtek és mennyire nyitottak voltak a kívülről jövő véleményekre, többen voltak, akik alapjaitól alakították át az előadásukat” – emlékszik vissza Zsiros László Róbert, a jó hangulatú program eseményeire.
A két nap reggeltől estig a szakmáról szólt, még a szabadidőben is erről beszélgettek. A résztvevők célja volt, minél több ismeretet megszerezni, és egy jó előadást összehozni.
A pályájuk különböző szakaszán álló fiatalok számára egy nagyon fontos állomás, amikor meg tudja határozni elért eredményeit, ezekről elfogultság nélkül, hitelesen, magabiztosan tud beszámolni. A fiatal kutatók gyakran nagy általánosságban beszélnek szakterületükről, a saját hozzáadott munkájukat pedig ők maguk is háttérbe teszik.
„Egy ilyen versenyen, vagy akár az akadémiai szereplésen, TDK-kon, diploma- vagy PhD-védéseken, fiatal kutatói beszámolókon leggyakrabban mégis az a zsűri/bizottság első kérdése, hogy a szemléltetett témából mi volt a jelölt saját munkája. Bízunk benne, hogy ebben a két napban is sokat segítettünk a jövő tudósainak, hogy ezután magabiztosan álljanak a nagyközönség elé és úgy beszéljenek kutatási területükről, hogy sokak érdeklődést fölkeltsék – hívja föl a figyelmet Zsiros László Róbert.
A 2019-es Scindikátor végső megmérettetésére 2019. március 6-án kerül sor a zsűri és egy érdeklődő közönség előtt.