Nárcisz, Melinda, Őzike2020. október 29., csütörtök

Hogyan viselkedik immunrendszerünk egy hosszú az űrutazás során?

2019.02.19.MTI

A NASA páratlan ikerkutatása számos új kérdést vet fel az orvosok számára, ezek megválaszolása új adatokkal szolgálhat a marsi utazás kapcsán.

Mark (balra) and Scott Kelly

A NASA egyik asztronautája, Scott Kelly majdnem egy évet töltött az űrben, míg egypetéjű ikertestvére, a szintén űrhajós Mark Kelly a Földön tartózkodott. A vizsgálatokból kiderült, hogy Scott Kelly immunrendszerre magas szintű készültségben volt ez alatt az idő alatt az űrállomáson, és megváltozott egyes génjeinek aktivitása is a Földön maradt ikertestvéréhez képest.

A tudósok nem tudják, hogy ezek a változások jók voltak-e vagy rosszak. A genetikailag azonos Kelly testvérek orvosi tesztjei soha nem látott lehetőséget biztosítottak a tudósoknak az ember biológiájának kutatásában, annak megfigyelésében, hogyan kapcsolnak ki és be a gének másképpen a világűrben, mint a Földön.
A világ legnagyobb általános tudományos egyesülete, az Amerikai Egyesület a Tudomány Haladásáért éves közgyűlésén ismertették a kutatók az orvosi tesztek néhány eredményét, köztük azt, hogy Scott Kelly immunrendszere hiperaktivitásra kapcsolt.
„Olyan ez, mint amikor a szervezet úgy reagál erre az idegen környezetre, mintha egy rejtélyes organizmus lenne benne” – magyarázta Christopher Mason, a New York-i Weill Cornell Orvostudományi Egyetem genetikusa, a tanulmány egyik vezetője. Hozzátette, hogy az orvosok most ezt megpróbálják megfigyelni más űrhajósok esetében is.
A NASA kutatói az űrkutatások kezdete óta tanulmányozzák, hogy miként hat az űrben tartózkodás az űrhajósok szervezetére. Kelly 340 napon át tartózkodott a nemzetközi űrállomáson, amivel amerikai rekordot állított fel.
„Soha nem éreztem normálisnak magam a világűrben” – írta Kelly az AP amerikai hírügynökség megkeresésére, egyebek között gyakori fejfájásra, a koncentrációs nehézségekre, emésztési problémákra panaszkodott.
Ikertestvérét, Mark Kelly egykori űrhajóst vonta be a Földön a NASA az orvosi vizsgálatokba, hogy molekuláris szinten tanulmányozzák az emberi szervezet reakcióit.
Christopher Mason elmondta, hogy az immunrendszerhez kapcsolódó gének váltak hiperaktívvá Scott Kelly esetében. „Nem DNS-ben, hanem a génkifejeződésben történt változásról van szó, arról, hogyan kapcsolnak ki és be a gének, hogyan növekszik vagy csökken fehérje termelésük” – magyarázta.
Mason felfigyelt a vérben egy másik marker megugrására is, amely szabályozza az immunrendszer működését. Ezzel egy időben Kelly vérében egy másik sejttípusból, amely a vírusok elleni korai védelmet jelezte, kevesebbet mértek. A gének aktivitásának megváltozása az űrben nem okozott meglepetést, hiszen az mindenféle stresszre megváltozik. „A szervezet alkalmazkodik a környezetében bekövetkezett változásokhoz” – közölte Mason.
A kutatók hangsúlyozták, hogy nem sokkal az után, hogy Kelly visszatért a Földre, minden normálisra változott. Ezeknek az immunrendszerrel kapcsolatos géneknek azonban úgy tűnik van memóriájuk, és még hat hónappal később is riadókészültségben voltak – mondta a kutató.
„Egészében véve biztató a helyzet. Jelenleg úgy tűnik, nincsenek újabb, nagy figyelmeztető jelek – hangoztatta Craig Kudrot, aki a NASA vizsgálatait vezeti az űrben való tartózkodás hatásairól.
„Olyan változásokat látunk, amelyekre korábban nem gondoltunk, de azt nem tudjuk, hogy ezek vajon fontos következményekkel járó változások – fűzte hozzá.