Alfonz, Zenóbia2020. október 30., péntek

Keményebb dió lesz széttörni egy aszteroidát, mint gondoltuk

A klasszikus katasztrófafilm-klisék szerint a Föld felé száguldó pusztító aszteroidát néhány jól elhelyezett robbanótöltettel fel lehet darabolni, és így elkerülhető a bolygónk pusztulása. A helyzet azonban távolról sem olyan egyszerű, mint azt a filmek sugallják!

Egy most elkészült tanulmányban, amelyet az Icarus szakfolyóiratban olvashatunk majd, a Johns Hopkins Egyetem kutatói a kőzetek töredezésének új vizsgálati eredményeit, és az aszteroidák ütközésére készült speciális számítógépes szimulációt ötvözték. A kapott eredmények nemcsak az aszteroidák megsemmisítésében vagy eltérítésében adhatnak segítséget, hanem azok bányászatára, illetve még a Naprendszer keletkezésére vonatkozóan is hasznos információkkal szolgálnak.

Korábban úgy vélekedtek, hogy a nagyobb aszteroidákat könnyebb lehet feldarabolni, mivel több gyengeség, gyakorlatilag „anyaghiba” lehet bennük, azonban a kutatás rávilágított, hogy ez nem így van, s jóval több energiát igényel a művelet. A fizikai paramétereket a kutatólaboratóriumokban kis mennyiségű (ökölnyi) kőzetdarabok segítségével tudják csak felmérni, és ezek alapján készülhetnek el azok a modellek, amelyek a mérések adatait nagy tömegű objektumokra kivetítik.

E modelleket azonban nem könnyű megfelelően elkészíteni, ha egy nagyváros méretével egyező aszteroida a szimulációk tárgya. Különösen nagy jelentősége van a most feltártak alapján annak, hogy milyen módon és mekkora sebességgel terjednek az aprócska repedések a kőzetben (az aszteroidában), ezt a hiányosságot orvosolta az, a korábbiaknál sokkal részletesebb modell, amelyben két aszteroida egymásnak ütközését lehetett szimulálni.

Az égitest szétdarabolódását követően a keletkezett töredékek néhány óra alatt ismét összeállnak.
Forrás: Charles El Mir/Johns Hopkins University

A modell két fázisra bontva vizsgálta a hatásokat. Az elsőben a becsapódáskor keletkező repedések terjedése, a kráter keletkezés, illetve az aszteroida anyagának darabolódása volt a tárgy, ez a másodperc töredéke alatt lejátszódik. A második fázis pedig azt modellezte, hogy az ütközéskor, az első fázisban keletkezett darabok, törmelékek a gravitáció hatására hogyan viselkednek, e folyamat több órás időtartam eseményeit jelenti.

A korábbi vélekedésekkel szemben az ütközéskor nem törik darabokra a teljes aszteroida, hanem egy része egyben marad, és egyúttal ez a megmaradt „mag” a gravitációs hatásával az ütközéskor keletkező törmelék igen jelentős részét vissza is húzza magához. A szimulációk szerint az így újra összeálló aszteroida kellően erősen egybe is tapad, vagyis nem egy laza, együtt keringő törmelékkupac csupán.

Ez a mag körül csoportosuló, átrendeződött törmelékből álló réteg azonban az aszteroidabányászok számára többlet lehetőségeket biztosít egy-egy égitest belsejében lévő anyagok kiaknázására, a könnyebb hozzáférés miatt.

A töredezés vizsgálata nemcsak abban segít, ha konkrétan fel akarunk robbantani egy közeledő aszteroidát, hanem a számítások azt is lehetővé teszik, hogy megmondjuk, mekkora az az energia, amellyel még pont nem darabolódik fel, de már kitéríthető a pályájáról az adott égitest. Nem egyértelmű, hogy az aszteroidák eltérítése vagy azok feldarabolása lenne-e célravezetőbb módszer arra az esetre, ha a bolygónkat egy nagy becsapódás fenyegetné, és mindkét módszert alaposan át kell gondolni, mielőtt szükség lesz a gyakorlati alkalmazásukra.

Forrás: Égen-Földön-Föld alatt