Útnak indult a második SpaceX Falcon Heavy
Ismét történelmet írt a SpaceX: a Falcon Heavy nehézrakéta első éles útján sikeresen pályára állított egy műholdat.
2018. február 6-án indult először, akkor még teszt útjára a SpaceX óriásrakétája, a Falcon Heavy. Az akkori „hasznos teher” egy piros Tesla Roadster s a benne ülő Starman nevű bábu volt, nem kis vitát váltva ki az űrrajongók körében. A sikeres teszt legszebb pillanata talán az volt, amikor az újra felhasználható rakétafokozatai egyszerre visszatértek a kijelölt pontokra.
Liftoff of Falcon Heavy pic.twitter.com/3oALJPOMBa
— SpaceX (@SpaceX) April 12, 2019
A nehézrakéta második indítására helyi időben 2019. április 11-én este (magyar idő szerint már 12-én, éjfél után, 00:35-kor) került sor a floridai Kennedy Űrközpont LC-39A indítóállásáról. Az eredeti terv szerint 9-én este indult volna útnak az űrjármű, az időjárás előrejelzése alapján ezen az estén kedvezőtlen helyi körülményekre számítottak, másnap, 10-én estére jobbat várt a meteorológus csapat, azonban ekkor a magaslégköri szelek voltak túl erősek, emiatt döntött úgy a SpaceX, hogy a 11-i indítást célozzák meg.
Falcon Heavy’s side boosters land on Landing Zones 1 and 2 pic.twitter.com/nJCCaVHOeo
— SpaceX (@SpaceX) April 12, 2019
Ezúttal a rakéta valóban hasznos terhet vitt magával: az Arabsat 6A nevű szaúdi távközlési műholdat állította geostacionárius pályára. A nagy, 6 tonnás tömegű és nagy teljesítményű, innovatív technológiákat alkalmazó műhold a Közel-Kelet, Afrika és Európa területeire közvetít majd televízió, rádió, internet, mobiltelefon jeleket. A műholdat az indítást követő 34. percben helyezte a megfelelő pályára a hordozórakéta, a műhold mindig a Föld ugyanazon pontja felett tartózkodik majd, ez a távközlési műholdakra jellemző pálya. Az Arabsat pályája a szokásos geostacionárius pályánál magasabb távolponttal rendelkezik, emiatt volt szükség a nagy erejű nehézrakétára a feljuttatásához.
A nehézrakéta sikeres indítását követően most is az újrahasznosítás volt a második fő cél, az első fokozat három rakétájából a két oldalsó segédrakéta a Cape Canaveral Légibázisán a számukra kijelölt pontokra érkezett vissza hajszálpontosan, az indítást 7 perc 51 másodperccel követve. A középső hajtóművet pedig a tengeren várakozó úszó platform, az „Of course I still love you” (Persze, hogy még mindig szeretlek) fogadta az indítás után 9 perc 48 másodperccel, ez szintén precízen landolt. Azzal, hogy az első fokozat mindhárom rakétája sikeresen landolt, ismét történelmet írt a SpaceX.
A két segédrakétát a Falcon Heavy következő küldetésében fogják ismételten felhasználni. Az újrahasznosítás az egyik alapja annak, amiért a SpaceX olcsón képes a világűrbe juttatni a hasznos terheit, ebbe a sorozatba csatlakozott be a nehézrakétájuk most.
Az indítást követő 34 perc 2 másodperc időpontnál az űrhajó leválasztotta és pályára állította az Arabsat 6A-t, így a küldetés teljes sikerrel járt, ez volt a Falcon Heavy első kereskedelmi küldetése a 2018-as tesztrepülés után.
Az LC-39A indítóállást 2014-től 20 évre kibérelte a SpaceX, ezt az állást használták a történelmi Apollo küldetések, vagyis a holdutazások során, illetve a ma már szintén történelmivé vált űrsiklók útnak indításához. A SpaceX a NASA-val szerződött indításai nagy részét innen hajtja végre, innen startolnak majd az űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra szállító CrewDragon űrhajók is, ezek első, még emberi utas nélküli tesztútja is itt kezdődött 2019. március 9-én. A magáncég felújította, illetve építményeiben kibővítette a komplexumot.
Az indítás élő videóközvetítése utólag is megnézhető a SpaceX csatornáján.