Orsolya, Zsolt2020. október 21., szerda

Gomba termelte festékanyag teheti környezetbaráttá a textilipart

A farmernadrágok sok évtizedes divatja, bár ez kevéssé ismert, hatalmas környezetszennyezést jelent. Egykoron indigó növényi kivonatával festették, azonban régóta olcsó szintetikus festékanyagot használnak erre, ez pedig számtalan mérgező vegyület képződésével jár.

Forrás: Marilyn Chung/Berkeley Lab

A Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium kutatói egy gomba segítségével állítottak elő olyan kék festéket, amellyel helyettesíthető lesz a mesterséges indigó. A kutatást vezető Aindrila Mukhopadhyay elmondta, hogy az általuk kifejlesztett módszerrel a pigment szintén igen olcsón, ám környezetszennyező toxinok nélkül gyártható, és úgy tűnik, a kereskedelmi mennyiségű előállításának sincsenek akadályai.
A kutatócsoport a textilipar számos vezető szereplőjével is egyeztetett, s úgy látják, hogy maga az ipar is szeretne környezetkímélő festékanyagokat használni, bár ezt nyilván a környezetbarát termékek iránti növekvő fogyasztói igények is indokolják.

A laboratórium Egyesült BioEnergia Intézetében (Joint BioEnergy Institute) pont az ilyen igények hatására kezdődnek olyan kutatások, melyek biológiai folyamatokból igyekeznek iparilag alkalmazható módszereket fejleszteni. A most bemutatott festékanyag, az indigoidin előállítását mikrobákkal folytatott kísérletek során fedezték fel, amikor egy enzim működésének hatékonyságát igyekeztek feltárni. A Rhodosporidium toruloides nevű élesztőgombába ehhez egy baktérium eredetű gént ültettek, amely az adott enzim működésére úgy reagál, hogy indigoidin festékanyagot állít elő, s így a hatékony működést az elszíneződés alapján könnyen ellenőrizni lehet. A cél ekkor még nem a festék előállítása volt, csupán annak a feltárása, hogy ez a gombafaj az enzimműködése révén használható lehet-e biológiai eszközként, például a bioüzemanyagok szintéziséhez.

A kutatók a bioreaktor előtt, a henger alakú reaktor tartalmazza a gombákat és az általuk termelt kék festékanyagot.
Forrás: Marilyn Chung/Berkeley Lab

A kísérletek során aztán azt tapasztalták, hogy a gomba elképesztően nagy mennyiségben hozta létre a festékanyagot, innen jött az ötlet, hogy akkor a pigment előállításához lehet tökéletes alany. Egy liternyi, a gombát tartalmazó kultúrából 86 gramm festéket lehetett kivonni, ez pedig igen magasan a leghatékonyabb ehhez a festékhez,  az eddig kipróbált mikrobák közül.

A gombát lignocellulózzal lehet táplálni, ezt pedig növényi anyagokból vonják ki, pl. mezőgazdasági hulladékból (ugyanúgy hasznosítható, mint a bioetanol gyártásához), így megújuló forrásból lehet környezetbarát módon előállítani a farmervászonhoz is használható festékanyagot.

Amellett, hogy a festék hatékony termelőjeként már bizonyosan alkalmazható lesz e gomba, az enzimtermelés hatékonysága révén gyakorlatilag más anyagok előállításához is fel tudják majd használni. A kutatás eredményét a Green Chemistry szakfolyóirat közölte.