Kázmér, Lúciusz, Zorán2021. március 04., csütörtök

Ezt látta a déli félteke egén a TESS

A TESS exobolygóvadász műhold működésének első évében készült felvételekből állított össze egy mozaikot a NASA, mely a déli félteke égboltját mutatja be.

Forrás: NASA/MIT/TESS and Ethan Kruse (USRA)

A TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) fő feladata, hogy a kamerái látómezejébe került csillagok körül távoli bolygókat keressen, amint egy bolygó a saját anyacsillaga előtt elvonul, s annak tőlünk látható fényét elfedve kissé elhalványítja. A 2018. áprilisi indítását követően augusztus 7-én készült az első felvétele, és szeptember 18-án jelentették be az első, általa felfedezett exobolygót. A TESS felvételein eddig 29 exobolygót fedeztek fel, és több mint ezer további jelöltnek vizsgálata még folyamatban van.

A műhold által belátható égboltot 26 részre osztották, ezek fele az északi, fele a déli féltekén helyezkedik el, s mindegyik szektort nagyjából egy hónapon keresztül fotózza a műhold, a működés első évében a déli félteke volt a célpontja. A szektorokat a négy kamera látómezeje teljesen lefedi, s egy-egy kisebb égterületről 30 perces fotókat készít. Ezek sorozatából, az egyedi felvételek összehasonlításával lehet megtalálni azokat az időről-időre elhalványuló csillagokat, amelyek egy, vagy több bolygójuknak köszönhetően változtatják a fényességüket. A TESS eddig a Földre továbbított felvételei több mint 20 terabájt adatmennyiséget tesznek ki, ez nagyjából annyi, mint kb. 6000 HD minőségű mozifilm.

A felmérés első évében a déli égi féltekéről készült felvételeit a NASA kutatója, Ethan Kruse illesztette látványos mozaikképpé, amely teljesen lefedi azt a területet, ahol a TESS első évében a megfigyeléseit végezte. A rozetta jellegű mozaikkép egyes, sugárirányban elhelyezkedő szektorai a TESS egyhavi megfigyelési területei, a mozaik közepét folyamatosan fotózza a műhold. A fekete területek a „vakfoltok”, vagyis e keskeny égrészekre nem lát rá a műhold egyik kamerája sem.
A kép középpontja közelében a Nagy Magellán-felhő fénylő foltját láthatjuk, kissé távolabb a másik fénylő folt a Kis Magellán-felhő, ezek a Tejútrendszer kísérőgalaxisai.  Feltűnő a mozaikképen keresztülhúzódó Tejút sávja is, illetve a kép tetejénél, középtájon az Orion csillagképben lévő nagy köd, ahol aktív csillagkeletkezés zajlik. Láthatunk még a képen gömbhalmazokat, fénylő gázködöket és sötét porködöket is, illetve számos jól ismert, fényes csillagot. A mozaikképet bemutató videóban az eddig már felismert exobolygókat, illetve a feltételezetteket is bejelölték, ezek egyes szektorokban sűrűbbek, mivel ezekkel kezdte a felmérést a TESS, s ezeket tudták már elemezni. Azonban az idő előrehaladtával, amint a csillagászok a teljes adatmennyiség feldolgozását elvégezhetik, a teljes égbolton nagyjából egyenletesen fognak majd eloszlani az exobolygók.

Amellett, hogy exobolygókra vadászik az űrszonda, felfedezett már számos szupernóvát, látható volt a felvételein egy üstökös, a C/2018 N1 (Neowise) nevű átvonulása, s nemrégiben egy olyan csillagot is megfigyelt, amelyet egy fekete lyuk tépett szét.

Az űrszonda működését 2 évre tervezték, a második munkaéve során az északi félteke csillagos égboltja a célpont.

Az ördög szemébe nézett a Hubble űrtávcső

A felvételen az NGC 4826 jelű galaxis látható, melyre gyakran hivatkoznak Ördögszem-galaxisként.

Az oxigénhiány okozta érelmeszesedés

Az érelmeszesedés közvetett módon a vezető halálok Magyarországon, hiszen számos szív- és érrendszeri megbetegedés hátterében az érfalak megvastagodása, merevvé válása és meszes lerakódásai állnak.

360 ezer éves barlangi medve DNS

Barlangi medvéé a legidősebb, nem fagyott maradványból kivont DNS, amelyet eddig vizsgálni lehetett, ennek köszönhetően az állat múltjáról is sok új adatot sikerült kideríteni.

Súlyosbodó klímahelyzet

Az Egyesült Királyság Környezetvédelmi Ügynökségének vezetője úgy gondolja, ami az elmúlt években országában történt, az az egész világ számára figyelmeztető lehet.

Tenger alatti kábelek segíthetik a földrengések vizsgálatát

Kaliforniai kutatók olyan módszert fejlesztettek, amelyben a tenger alatti kommunikációs kábelek földrengésjelzőként működhetnek, jelentősen meggyorsítva a rengések érzékelését.

National Geographic 2021. februári címlap