Margit, Piroska2022. január 18., kedd

99 millió éves a rovarbeporzás legkorábbi bizonyítéka

2019.11.13.NG

Kutatók bizonyítékot találtak arra, hogy már a kréta időszakban is a rovarok beporzó tevékenysége segítette a virágos növények terjedését és sokszínűségének kialakulását.

Így nézhetett ki a kréta időszaki maróka.
Forrás: PNAS

Bár mind virágból, mind rovarból szép számmal akadnak ősmaradványok a kréta időszak közepéből, az evolúciós kapcsolatuk régóta ismert, konkrét bizonyíték e korai időszakból eddig nem volt arra, hogy valóban rovarok végeztek volna beporzó munkát. Találtak olyan rovarokat, melyek szájszerve a pollenfogyasztókra jellemző, találtak a rovarok belében és ürülékében is pollent, ám olyan példa nem akadt, ahol a rovar a testén cipelte volna a pollent, ez pedig elengedhetetlen a beporzáshoz. A legkorábbi egyértelmű zárvatermő-pollent kb. 130 millió éves (kora kréta időszaki) maradványokban találták meg, ezt követően igen gyorsan terjedtek és sokasodtak a virágos növények. Ennek okaként a legelfogadottabb elmélet a rovarbeporzást nevezi meg, azonban nem volt olyan lelet, amely bizonyította volna. Egy német-kínai kutatócsoport mianmari borostyánba zárt bogarat elemzett és mikroszkópos vizsgálatok alapján úgy fest, megtalálta az első ilyen bizonyítékot, az eredményeiket a PNAS folyóiratban tették közzé.

A bogár egy 99 millió éves borostyánban maradt fenn, s ezek a leletek különösen értékesek őslénytani szempontból, mivel rendkívüli részletességgel őrződtek meg. Ez adott most is lehetőséget arra, hogy a bogár pásztázó lézeres konfokális mikroszkópos, és röntgen mikro-tomográfiai vizsgálatát elvégezzék.

A bogár mikroszkópos felvétele a rajta látható pollenszemcsékkel
Forrás: PNAS

A vizsgálatok alapján a nem egészen fél centis rovar a marókafélékhez (Mordellidae) tartozott, a kutatók az Angimordella burmitina nevet adták a fajnak. A marókák legtöbbje ma zárvatermők pollenjével táplálkozik, s feltételezték, hogy az elődeik a kréta időszakban ugyanezt tették. A most vizsgált burmai bogár magán viselte a marókák testi jegyeit, és olyan jellegzetességeket mutatott, amelyek a virágokat látogató bogarakra jellemzőek. A testfelületén a szőröcskék mérete és eloszlása is optimális volt ahhoz, hogy közéjük tapadjanak a pollenszemcsék. A maradvány testén rengeteg olyan pollenszemcsét találtak, amely kétszikű növényektől származik, ezek egy része a szőröcskék közé tapadva maradt fenn. E pollenek, amelyek a kétszikűekre jellemző módon háromosztatúak, kimondottan alkalmasak a felületük barázdái révén, hogy a rovarokon megtapadjanak akár egyesével, akár néhány pollenből álló kis csomókban. A bogáron most megtalált 62 szemcséből 24 összetapadt csomócskákban volt

A virágpor rejtett szemcséinek felismerését a lézeres mikroszkópos vizsgálat tette lehetővé, ugyanis e módszerrel a pollenszemcsék fluoreszkálva kitűnnek a háttérből. A bogáron egyféle pollent találtak, ami két dologra utalhat: vagy nagyon kevés, általa látogatott típusú virág nyílt az élőhelyén, vagy csak egyféle növényen fordult meg, mielőtt az idővel borostyánná váló gyanta magába zárta.

A kutatás nemcsak az első beporzót leplezte le, hanem a legkorábbi valódi marókát is bemutatta. A marókák ma mintegy 1500 fajjal képviseltetik magukat, s a sokszínűségük köthető a virágok változatosságához is, a két élőlénycsoport egymásra utalt, párhuzamos fejlődése révén.

Ezt megelőzően a konkrét beporzó tevékenység 45-48 millió éves leletekből volt csak ismert, így a mianmari maróka most 50 millió évvel korábbra helyezte a beporzás bizonyítékát.

Forrás: Égen – Földön – Föld alatt

Az űr határáig juthatnak a légkörben a baktériumok

Egy új kutatás szerint az erős függőleges légmozgások akár 120 kilométeres magasságba is felvihetik a baktériumokat.

A jégkorban Európában is élt még tobzoska

A súlyosan veszélyeztetett tobzoskákról ma sajnos leginkább az illegális állatkereskedelem kapcsán hallunk, de egy új kutatás szerint a jégkorban még a környékünkön is éltek ezek a különös állatok.

Nyugodt galaxist fotózott a Hubble

Most békésnek tűnik, de korábban egy hatalmas robbanás történt benne.

13 millió éves lelet az ELTE örökségéből

Az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár összegyűjtött 12 olyan nevezetes tárgyat, amelyekkel 2022 folyamán ízelítőt adhatnak az Egyetem tulajdonában álló gazdag tárgyi örökségből.

Ha ló nincs, a szamár hibrid is jó

Mezopotámiában már a háziasított lovak előtt 500 évvel is használtak lóféléket a hadászatban és az ünnepségeken.

National Geographic 2022. januári címlap