Jól sikerült a SpaceX legénységi űrhajó vészhelyzeti tesztje

Ahhoz, hogy újra amerikai űrhajó szállíthassa a legénységet a Nemzetközi Űrállomásra, alapos teszteknek kell alávetni a járműveket.

A SpaceX Crew Dragon – vagyis Legénységi Dragon – űrhajója gyakorlatilag készen áll a munkára, azonban a teljes biztonságot úgy lehet elérni egy új járművel, ha az összes elképzelhető módon tesztelik. Ennek része az is, hogy legénység nélküli vészhelyzeti tesztet végeznek, ami azt szimulálja, hogy egy rakéta meghibásodása esetén az űrhajósokat szállító kapszula miként tud a legrövidebb idő alatt leválni és eltávolodni a rakétától. Hasonló biztonsági rendszer az orosz Szojuz űrhajókon is van, ennek köszönhetően ért épségben földet, 2018 októberében, a Szojuz MSz-10 rakétafokozatának meghibásodását követően a két űrhajós.
A 2020. január 19-én Floridában, a Kennedy Űrközpontban elvégzett teszt csak néhány percet vett igénybe. Az indítást követően 1 perc 23 másodperccel a Crew Dragon vészleválást hajtott végre, ezután a hordozórakéta a hasznos terhe nélkül még néhány másodpercig repült, majd felrobbant, erre is számítottak a repülési szakemberek. A vészleválás után a Crew Dragon az elvárt gyorsasággal, a hangsebesség kétszeresét meghaladóan távolodott el a rakétától, majd 42 km magasságból elkezdett visszaereszkedni a felszín felé. Az ereszkedés során saját hajtóművével fékezve és irányba állva a tervek szerint közelített az óceán felé, fékezőernyői időben és rendben kinyíltak, s az Atlanti-óceán felszínére érkezés is az elvártak szerint történt.
A sikeres teszt után tartott NASA-SpaceX közös sajtótájékoztatón elmondták, hogy az előzetes adatok alapján minden tökéletesen zajlott, de természetesen az összes adatot részletesen elemzik a következő hetek során majd. A Crew Dragon igen jól vizsgázott, és az esetleges vészleválás után a majdani legénység nemcsak biztonságban lesz, de kíméletesen is landolhat majd. A Szojuz vészleválásával összehasonlítva csak kb. fele akkora, 3,5 g gyorsulás éri majd az űrhajósokat (a Szojuz esetén 7-8 g volt a 2018-as esetnél) a vészleválás és a landolás manőverei során.
A tesztnek a majdani 2 fős legénység is részese volt, az indítással járó teljes procedúrát végigcsinálták, majd izgalommal figyelték a vészteszt lefolyását, hisz az első emberes repülésben minden helyzetre fel kell nekik is készülniük.
Természetesen teljes körű sikerről akkor beszélhetünk majd, ha az adatelemzések is megerősítik a látottakat, azonban jelenleg nagyon bizakodó mind a NASA, mind a SpaceX a közös munkát illetően. Még számos további tesztet végeznek majd el addig az időpontig, míg valóban legénységgel a fedélzetén indulhat útnak a Crew Dragon, de technikailag már minden készen áll a nagy lépésre.