A rendszeresen könyvet olvasó gyerekek jobban teljesítenek az iskolában

Az Oxford Review of Education című folyóiratban publikált kutatást a Malagai Egyetem és a University College London (UCL) tudósai vezették.

Elemzésük szerint az iskolán kívüli olvasmányok közvetlen hatással vannak a gyerekek iskolai teljesítményére. Egy jó könyv jobban fejleszti az olvasási készséget, mint bármilyen más típusú olvasnivaló.
A tanulmányhoz az Andalúziai Oktatási Felmérő Hivatal adatbázisát használták fel. Azokat a kérdőíveket elemezték, amelyeket több mint 43 ezer spanyol tanuló 2008-2009-ben töltött ki 10 és 11 éves kora között, aztán megismételték 13 és 14 éves koruk között 2011-2012-ben. A vizsgálatból kiderült, hogy azok a diákok, akik naponta olvastak könyvet, annyival jobb eredményeket értek el az iskolai teszteken, ami plusz háromhavi középiskolai tanulmányi előmenetellel volt egyenértékű.
A kutatók eredményei szerint az újságok, képregények vagy magazinok rendszeres olvasása nem járt hasonlóan pozitív hatással.
A kutatás megállapításai fontos jelzést küldhetnek a szülőknek, tanároknak és a politikusoknak. A nemzetközi kutatócsoport azt ajánlja a fiataloknak, hogy az olvasással töltött idejüket szenteljék a könyveknek – olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon.
John Jerrim, az UCL kutatója, a tanulmány társszerzője kiemelte, hogy 11 és 14 éves koruk között óriási fejlődésen mennek át a gyerekek. A háromhavi előny, amelyre az olvasással szert tehetnek, nem tűnhet soknak, de ez a vizsgált három középiskolai évnek a tíz százaléka. „Az egyre jobban digitalizálódó világban nagyon fontos arra biztatni a fiatalokat, hogy találjanak időt egy jó könyv elolvasására” – hangsúlyozta Jerrim.
A kutató szerint az olyan olvasnivalók, amelyek nem olyan lebilincselőek és összetettek, mint egy jó regény, nem nyújtanak előnyt a kognitív fejlődésben. Ez különösen a gyengébb tanulóknál érdekes, akiknél minden járulékos segítség fontos lehet.
Luis Alejandro Lopez-Agudo, a Malagai Egyetem kutatója hozzátette: az olvasás alapvető készség, amely kulcsszerepet játszik életünkben. „És nemcsak az a fontos, hogy olvassanak a fiatalok, hanem az is, hogy mit olvasnak.”
Az olvasással töltött idő, a kutatások szerint, segíti az olvasáskészségek fejlődését. Ez a képesség gyakorlással fejleszthető, valamint egyre hosszabb és nehezebb szövegek olvasásával.
Mindeddig csak néhány tanulmány foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy a gyerekek olvasmányai mennyire befolyásolják iskolai teljesítményüket. Az új kutatás azt próbálta megállapítani, hogy van-e kapcsolat az olvasás- és matematikateljesítmény, valamint a gyerekek szabadidős olvasmányai, illetve az olvasással töltött idő között.