Salamon, Antal2020. október 24., szombat
Tudomány

A közösségi média képes megjósolni a katasztrófák gazdasági hatásait

National Geographic Magyarország

A közösségi médiát kiválóan lehet használni arra, hogy a különböző katasztrófákkal járó gazdasági krízis, majd a későbbi javulás követhető legyen.

Forrás: Pixabay

A Bristoli Egyetem kutatói vezetésével készült az, a Nature Communications folyóiratban megjelent tanulmány, amelyben az olyan katasztrófahelyzetek, mint a mostani koronavírus-járvány gazdasági hatásait vizsgálták meg, a közösségi média használata tükrében. A kutatók három katasztrófa során követték valós időben a Facebook üzleti használatában bekövetkező változásokat, és úgy találták, hogy ezekből az adatokból következtetni lehet a gazdasági krízis kimenetelére.

Arra alapozták az elméletüket, hogy az üzleti felhasználók többet posztolnak akkor, ha üzemelnek, nyitva vannak, s rendben megy minden, illetve persze kevesebbet, ha zárva vannak, s üzemszünet van. Az üzleti felhasználók időbeli aktivitásából következtetni lehet arra, hogy üzemelnek, nyitva vannak-e.

A kutatók a 2015-ös nepáli földrengés, a 2017-es Maria hurrikán Puerto Ricoba érkezése, illetve a 2017-es mexikói földrengés adatait vizsgálták át, a katasztrófa előtti, közbeni, és utáni posztolási szokásokat mérték fel a helyi üzleti felhasználók körében. A várakozásoknak megfelelően ebből kiderült, mikor zártak be ezek a vállalkozások, illetve miként álltak újra talpra a katasztrófákat követően. A közösségi média felmérése adta eredményeket a kutatók terepi adatgyűjtéssel, hivatalos jelentések adataival, és más felmérésekből nyert információkkal hitelesítették.

Mivel az analízishez semmi plusz ismeretre nem volt szükség az adott cégekről, még nyelvismeret sem kellett, hisz nem a posztok szövegét elemezték, így országoktól, régióktól és kultúráktól teljesen függetlenül is megbízhatóak voltak a kapott eredmények. A módszer tökéletesen alkalmas arra, hogy, akár a fejlett, akár a fejlődő országok körében előrejelezhetőek legyenek a katasztrófa sújtotta övezetekben a várható gazdasági hatások. Ez a helyi kormányzatok, önkormányzatok részére abban is segítséget nyújt, hogy kiderüljön, a segítő intézkedésekre, elosztandó javakra hol van a legnagyobb szükség.

Dr. Filippo Simini, a kutatás vezetője elmondta, hogy „az adott katasztrófa során, legyen szó földrengésről, járványról, árvízről, hurrikánról, a kialakult állapot, emberekre, javakra kifejtett aktuális hatás pontos felmérése soha nem volt időszerűbb kérdés, mint most. Ennek az a fő oka, hogy a kisebb-közepes méretű vállalkozások sokszor kihullanak a rostán, amikor a klasszikus módszerekkel felmérik a gazdaság állapotát. A felmérésünkből pedig az is kiderült, hogy nem egyformán reagálnak minden helyszínen vagy közösségben ezek a kisvállalkozások a katasztrófákra.”

Dr. Flavia de Luca, a kutatás másik vezető szerzője hozzátette: „Az volt az eredeti elképzelésünk, hogy egy ilyen, Facebook posztolásra alapozott felmérés a katasztrófák utáni segítségnyújtáskor, a segélyek elosztásakor adhat fontos támpontokat, és örömmel konstatáltuk, hogy valós időben mutatja a változásokat, így sokkal szélesebb körben használni lehet majd az adatokat is.”

A kutatók szeretnék tesztelni a módszert a COVID-19 járványával kapcsolatos gazdasági hatásokon is.

Hozzászólások

A fényszennyezés növelheti a szúnyogcsípések mennyiségét

A fényszennyezés növelheti a szúnyogcsípések mennyiségét

Az ember közelében élő, nappal aktív szúnyogok életmódját változtatja meg a világítás.

Magyar kutatók készítettek 3D-modelleket a kutyák agyáról

Magyar kutatók készítettek 3D-modelleket a kutyák agyáról

Digitalizált koponyák alapján rekonstruálták az ELTE és a Kaposvári Egyetem kutatói 24 kutyafajta és 4 vadon élő farkasféle agyát - tájékoztatta az ELTE az MTI-t.

A Yellowstone értékes alapanyagot adott az őslakosoknak

A Yellowstone értékes alapanyagot adott az őslakosoknak

A Yellowstone vulkánját leginkább csak a gejzírjeiről vagy a pusztító kitöréssel fenyegető rémhírekből ismerjük, holott egészen kézzel fogható és hasznos dolgokat is adott.

Milyen szerepük van a vadászpókoknak az almakártevők irtásában?

Milyen szerepük van a vadászpókoknak az almakártevők irtásában?

A pókok az almaültetvények lombkoronájában a leggyakoribb és legnagyobb fajszámban előforduló nagytestű ízeltlábú ragadozók közé tartoznak.

Lezajlott a mintagyűjtő manőver a Bennu kisbolygón

Lezajlott a mintagyűjtő manőver a Bennu kisbolygón

A NASA OSIRIS-REx űrszondája a tervek szerint hajtotta végre a szükséges lépéseket, de csak néhány nap múlva derül ki, hogy elegendő mintát tudott-e venni.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket