Ferenc, Olívia2020. december 03., csütörtök
Tudomány

Már egy ideje alig szántják az eget a repülők

National Geographic Magyarország

Talán kevesen tudják, hogy nemcsak földi és ballonos mérések folynak a légkörünk pillanatnyi állapotáról, de a repülőgépeken is működnek időjárási műszerek.

Forrás: Pixabay

A légkörünk időben és térben rendkívül dinamikusan változó rendszer, amelynek viselkedését le kell ahhoz egyszerűsíteni, hogy számításokat végezhessünk rajta. Az időjárás-előrejelzéshez szükséges kalkulációk azonban annál pontosabbak, minél több adatot használnak fel hozzájuk, s nemcsak a felszínről, hanem a légkör különféle magassági szintjeiből is szükséges ehhez információkat gyűjteni. A műholdas, és ballonos mérések mellett fontos szerep jut a repülőgépeknek is a meteorológiai adatok begyűjtésében, a gépekre applikált mérőműszerek hatalmas méretű érzékelő hálózatként segítik az előrejelzések készítőit.

Az Országos Meteorológia Szolgálat beszámolójában részletezte a járványhelyzet miatt jelentősen visszaeső légiforgalom hatását az időjárás előrejelzésére. A repülőgépek felszállás és leszállás közben, valamint utazómagasságban gyűjtenek adatokat, így egy dinamikus rendszerről dinamikus adatbázis is születik a segítségükkel. Az Európai Középtávú Előrejelző Központ (ECMWF) a repülők által szolgáltatott adatok nélkül, külön tesztekkel vizsgálta meg  2019 elejére vonatkozóan azt, hogy miben tért el az így előrejelzett időjárás a tapasztalttól. A különbséget leginkább a szélsebesség és hőmérséklet előrejelzésben lehetett észrevenni, mégpedig részint pont azokban a magasságokban, ahol maga a légi közlekedés is zajlik: 11-12 km közt. Ezekben az esetekben az első 24 órában volt a legnagyobb eltérés a repülős adatok nélküli előrejelzés és a valóság között, a különbség fokozatosan csökkent, de még egy hét elteltével is kimutatható volt. Kis mértékben, de még a felszíni előrejelzést is befolyásolta a meg nem szerzett adatmennyiség.
Helyszínenként és előrejelző módszerenként változik, hogy mekkora részt jelent a repülők szolgáltatta adat az összes mérési adaton belül, ezért a különbségek régiónként is eltérőek.

Segítség lehet a nemrégiben felbocsátott Aeolus nevű, szélméréseket végző meteorológiai műhold, melynek adatait 2020 januárjától már elkezdték beépíteni az előrejelzésekbe, így részint van adat a ritka repülőgép-forgalom idején is.

Hosszú ideig fennmaradó kondenzcsíkok a légkörben
Forrás: NASA Earth Observatory

 

A légiforgalom változásai azonban közvetlenül magát az időjárást is befolyásolhatják. A kondenzcsíkok, amelyek gyakorlatilag a normál felhőkkel azonos összetételű, vízből, vízjégből kialakult felhők, hasonló hatással lehetnek a felszín és a légkör viszonyaira, mint a vékony fátyolfelhőzet. Először a 2001-es amerikai terrortámadást követő ottani légiforgalmi leállás során vizsgálták meg a hatást, akkor néhány napon keresztül üres volt az ország légtere, s nem képződtek kondenzcsíkok sem. Egy 2002-ben készült tanulmányban arra jutottak, hogy a kondenzcsíkok hiánya miatt növekedő besugárzás hatására nőtt a felszíni nappali hőmérséklet, azonban 2004-ben egy másik tanulmány alapján ez nem valós hatás, hanem nem megfelelő módon elvégzett számítás miatt született eredmény volt.

A repülők kondenzcsíkjainak hatásaival azonban azóta számos esetben foglalkoztak, egy 2015-ös kutatás ismét arra jutott, hogy mégis jelentős hatása van a kondenzcsíkoknak, különösen azokban a régiókban, ahol a képződésükhöz szükséges légköri alapfeltételek kedvezőek, a jellemző áramlási viszonyoknak köszönhetően.

Egyes, nem tudományos, elméletek szerint az ilyen látvány nem természetes légkörfizikai okból születik meg.
Forrás: Pixabay

 

Ez a hatás akkor érvényesül, ha a légköri feltételek, mint a hőmérséklet, szélviszonyok és legfőképp a páratartalom a kondenzcsíkok hosszú távú (több órán át tartó) fennmaradásának kedvez. Ezek azok a napok, amelyek az összeesküvés-elméletek gyártói számára a „bizonyítékot” adják, ilyenkor az egész égbolton jól láthatóak a csíkok, amelyek apránként egyre szélesebbé válnak, mígnem elveszítve eredeti vonal alakjukat igen lassan szétoszlanak. (Más napokon, amikor száraz a levegő a repülési magasságban, egyáltalán nem, vagy csak egészen rövidke kondenzcsík alakul ki. Ha majd visszaáll valamelyest a légiforgalom, magunk is ellenőrizhetjük: a melegfrontokkal hosszasan látszó kondenzcsíkokat kapunk, a hidegfrontok száraz levegője viszont eltünteti őket.) A kutatók olyan számításokat is végeztek, amelyekkel a hőmérsékleti és felhőzeti adatok alapján visszamenőleg próbáltak a kondenzcsíkokkal teli napokra következtetni. Ezek a számítások ahhoz nyújthatnak majd segítséget, hogy így átirányítva a légiforgalmat egy-egy érintett régióból az ott jelentkező negatív időjárási hatásokat meg lehessen majd előzni.

Igen jó esélye van annak, hogy a repülőgépek számának drasztikus csökkenése, amelyet most a járvány miatt átélünk, további kutatásokat indít el a következő időszakban, hisz most valóban globális a változás, ráadásul nem csupán néhány napig áll fenn ez a helyzet.

Hozzászólások

Laboratóriumban előállított csirkehús

Laboratóriumban előállított csirkehús

Szingapúr a világon elsőként engedélyezte laboratóriumi körülmények között előállított csirkehús értékesítését - írja az MTI a BBC News cikke alapján.

Sikeresen landolt a kínai mintagyűjtő holdszonda

Sikeresen landolt a kínai mintagyűjtő holdszonda

A Csang'e 5 szonda hamarosan kőzetmintákkal térhet vissza a Holdról.

Elkészült az univerzum atlasza

Elkészült az univerzum atlasza

Egy ausztráliai teleszkóp 300 órán át vizsgálta az éjszakai égboltot.

Az élményajándékot jobban értékelik a gyerekek

Az élményajándékot jobban értékelik a gyerekek

Ahogy a gyerekek nőnek, egyre jobban örülnek az élményajándéknak a tárgyak helyett - ezt állapította meg az Illinois Egyetem chicagói intézményének kutatása.

Miként lehet a holdporból oxigént előállítani?

Miként lehet a holdporból oxigént előállítani?

Már csak a folyamat apróbb részleteit kell finomítaniuk a mérnököknek, és nemcsak oxigént lehet majd kinyerni a holdporból, de építőanyag is keletkezik.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket