Pongrác2021. május 12., szerda
Tudomány

Teljesen elektromos meghajtású repülőgépet teszteltek sikeresen

National Geographic Magyarország

A repülésből származó szén-dioxid kibocsátást mindenképpen alaposan vissza kell szorítani, s ebben a feladatban elsődleges szerepet kaphat az elektromos meghajtás.

Forrás: magnix

A magniX nevű repüléstechnikai cég olyan, nagyteljesítményű elektromos motorok fejlesztésével foglalkozik, amelyek elegendőek a repülőgépek meghajtásához. A cég célja nem csak az alacsonyabb költség, hanem a tiszta repülés is, elsősorban a kisebb távolságok megtételében. A repülőutak közel fele 800 kilométernél, 5 százaléka 160 km-nél rövidebb távolságú.

A cég most tesztelte sikeresen a világ legnagyobb teljesen elektromos repülőgépét, egy átalakított, 750 lóerős (560 kW) motorral felszerelt Cessna Grand Caravan 208-at. A tesztre a Washington államban lévő Moses-tó közelében került sor, a gép fél órás tesztútja nemcsak kibocsátásmentes, hanem csendes is volt, számolt be a Techxplore.

A magniX igazgatója, Roei Ganzarski elmondta, hogy ez csak az első lépés azon hosszú úton, amely lehetővé teszi majd a repülés zöldebbé tételét a nagy gépek esetében is. Az elektromos motorok kevesebb karbantartást igényelnek, s az üzemeltetésük 80 százalékkal olcsóbb a hagyományos üzemanyaggal működő repülőgépekhez képest. Az alacsonyabb üzemeltetés lehetővé teszi a légitársaságok számára, hogy eddig költséghatékonysági okból nem látogatott területekre is gazdaságosan eljussanak, s egyúttal a repülőjegyek árát is csökkentheti.

Ganzarski bízik benne, hogy 2021-re megkapja a motorja az FAA (az USA légügyi biztonsági hatósága) engedélyét, és ennek birtokában már utasokat is szállíthat majd az átalakított géppel.

Az átalakított Cessna hatótávolsága még rövid: a hagyományos meghajtású kb. 1900 km távolságot képes megtenni, az elektromos azonban egyelőre csupán 160-at, mivel a lítium-ion akkumulátorokban nem tudnak ennél hosszabb repülést lehetővé tevő energiát tárolni. A jövőben azonban a mostaninál erősebb, és kisebb tömegű akkumulátorok is készülhetnek, s ma még nem ismert technológia is segítheti majd a repülésnek ezt a formáját.
Hamarosan 20 utas szállítására alkalmas gépek is levegőbe emelkednek, azonban a 100 vagy ennél több ember szállítását végző nagygépek még 3-4 évtized távolságra vannak Ganzarski szerint. „Nem tudjuk, és egyelőre senki se tudja a repülőgépiparban, hogy mely technológia lesz majd a győztes, de mi készen állunk. Mindegy azonban, honnan jönnek az elektronok, a motorjaink képesek lesznek a magasba emelni és hajtani a repülőgépeket.”

A szén-dioxid mellett a fosszilis üzemanyagú repülőgépek számos káros anyagot bocsátanak még ki: kormot, nitrogén-oxidokat, kén-oxidokat, ólmot, ártalmas szénhidrogéneket. Ezek mind eltűnhetnek a repülésből, ha megvalósul az elektromos meghajtás.

Hozzászólások

Rendkívüli pillanatkép egy 180 millió éves vadászatról

Rendkívüli pillanatkép egy 180 millió éves vadászatról

A felfedezés az izgalmas jeleneten át a korabeli táplálkozási láncról is árulkodik.

Legalább négy tényező befolyásolja, mennyit néz ránk a kutyánk

Legalább négy tényező befolyásolja, mennyit néz ránk a kutyánk

A szemkontaktusnak alapvető szerepe van az emberi kommunikációban és kapcsolatokban. „Szemezni" azonban nemcsak emberekkel, de négylábú társainkkal is szoktunk.

Elindult haza a NASA OSIRIS-REx űrszondája

Elindult haza a NASA OSIRIS-REx űrszondája

Az űrszonda a Bennu kisbolygót vizsgálta, és mintát is vett annak kőzeteiből.

Mi minden fér bele egy pohár aszúba?

Mi minden fér bele egy pohár aszúba?

Magyarország 5500 hektáron elterülő borvidéke, Tokaj a termőhelye annak a borkülönlegességnek, amit aszúként ismer a világ több száz éve.

Átfogó népegészségügyi kutatás eredményeit tette közzé a Debreceni Egyetem

Átfogó népegészségügyi kutatás eredményeit tette közzé a Debreceni Egyetem

A korai halálozásért leggyakrabban felelős megbetegedések hátterében álló genetikai és környezeti kockázati tényezőket azonosították a Debreceni Egyetem népegészségügyi szakemberei.

National Geographic 2021. májusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

10 560 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket