Gusztáv, Marcell2022. január 16., vasárnap

A Baradla-barlang baktériumai a klímakutatás szolgálatában

2020.06.20.NG

Az ELTE TTK részvételével zajló kutatások kiderítették, hogy a barlang cseppkövein élő baktériumok különleges karbonátot állítanak elő, amely több hónapon át megőrzi szerkezetét.

Baradla-barlang, Aggtelek
Forrás: Martin Zwick/REDA&CO/Universal Images Group via Getty Images

A feltehetően zsírsavakból felépülő karbonát kialakulásának megismerése fontos szerepet játszik a barlangi képződményeken alapuló kor és paleoklíma meghatározásában – olvasható az ELTE weboldalán.

Környezetünk egyik legváltozatosabb formában és elggyakrabban előforduló ásványai a karbonátok. Az egysejtűek, puhatestűek és sok más élőlény váza, illetve a belőlük több száz millió évvel ezelőtt képződő üledékes kőzetek (mészkő, dolomit) domináns alkotói is mind-mind karbonátok. Az építőipar nagy mennyiségben használja cement-alapanyagként és díszítőkőként, háztartási eszközeinken pedig mint vízkő jelenik meg.

A kristályos karbonátok képződése egy olyan amorf anyaggal kezdődik, amelynek megismerése kiemelt jelentőségű a mészkőképződés, paleogeokémia, paleoklimatológia, biomineralizáció, tágabb értelemben a szénmegkötődés, illetve a globális szénciklus értelmezésében, vagyis Földünk múltbéli klímaváltozásainak megértésében. Tanulmányozásukat megnehezíti, hogy szobahőmérsékleten pillanatok alatt kristályos karbonáttá alakulnak át.

Az ELTE Mikrobiológia Tanszék, illetve az ELTE Általános és Alkalmazott Földtani Tanszék, a TTK Anyag- és Környezetkémiai Intézet, a CSFK Földtani és Geokémiai Intézet és a PE Föld- és Környezettudományi Intézeti Tanszék kutatói a Baradla-barlang baktériumtörzseinek amorf karbonátstabilizáló hatásáról a Scientific Reports folyóiratban számoltak be. Az új felfedezésnek köszönhetően lehetőség nyílhat a különleges karbonátmódosulat multispektrális vizsgálatára és a karbonátképződés folyamatának jobb megértésére.

Az anyag egyértelmű azonosításához a kutatók szerkezetvizsgáló módszereket, többek között a Pannon Egyetem 2018-ban beszerzett Talos F200 Thermo Scientific transzmissziós elektronmikroszkópját használták, és megállapították, hogy a baktériumok amorf karbonátot választanak ki, amelyet a mikrobák külső nyálkás burka több hónapon át megvéd az átalakulástól. Meghatározták, hogy a nyálkás burkot nagy  mennyiségű zsírsav alkotja, és arra a megállapításra jutottak, hogy az amorf karbonát feltehetőleg egy zsírsavakból felépülő szerkezetben van.

Amikor a baktérium pusztulásával ez a védőburok szétesik, az amorf anyag átkristályosodik. A mérsékelt övi barlangokban az amorf karbonát gyakori lehet, és jelenléte bakteriális tevékenységhez kötődhet. A kutatók szerint a baktériumok által kiválasztott és stabilizált különleges amorf anyag megismerése jelentősen befolyásolhatja a barlangi karbonátképződményekbe zárt geokémiai információkat, melyekből következtetéseket lehet elvonni a régmúlt környezeti- és klímaváltozásaival kapcsolatban.

A barlangi karbonátképződmények a klímakutatás egyik legfontosabb anyagai, képződési koruk, szövetük és geokémiai összetételük információt szolgáltat a múlt környezeti és klímaváltozásairól, a hőmérsékletben, csapadékmennyiségben valamint a beszivárgás módjában történt változásokról és ezek szezonalitásáról. Képződésük során jelentősen módosítják a kormeghatározáshoz szükséges urán-tórium eredeti mennyiségét és a nyomelemek eloszlását. Vagyis kialakulásuk megismerése fontos szerepet játszik a barlangi képződményeken alapuló kor és paleoklíma meghatározásában.

Nem véletlenül emlegetik Teller Edét a hidrogénbomba atyjaként

1908. január 15-én született a világhírű magyar származású amerikai atomfizikus.

Miért nem vált a Föld szuperfölddé?

Az exobolygó-kutatásokból jól ismert kifejezés a szuperföld, vagyis az a kőzetbolygó, amely a mi otthonunknál nagyobb, de a Neptunusznál kisebb méretű.

Mióta adnak hangot az állatok?

Ma ugyan teljesen magától értetődőnek vesszük, hogy bolygónk minden zugában halljuk az állatok különböző hangjait, ám ez nem volt így mindig.

Először ültettek be sertésszívet egy emberbe

A rendkívüli transzplantációt egy végstádiumú szívbetegségben szenvedő 57 éves férfin végezték el 2022. január 7-én.

Magyar kutatók módszere segítheti a váratlan események előrejelzését

Magyar kutatók új matematikai módszert dolgoztak ki, amely segíthet előre jelezni váratlan eseményeket az adatsorok újszerű elemzésével.

National Geographic 2021. decemberi címlap