Salamon, Antal2020. október 24., szombat

Ezek a valaha készült legközelebbi fotók a Napról

A közös európai-amerikai küldetésben dolgozó Solar Orbiter űrszonda februárban indult útnak, és máris rekorder fotókat küldött.

Forrás: ESA

Az űrszonda 2020. június közepén végezte első napközeli átrepülését, és az akkor készült felvételeket most hozták nyilvánosságra, az eredményekről a NASA számolt be, a részletes képeket, videókat az ESA oldalán lehet megnézni.

„Példa nélküliek ezek a fotók, soha ilyen közelről nem nem készült fotó még a Napról” – mondta Holly Gilbert, a NASA e küldetésen dolgozó kutatója. „Ezek az elképesztő felvételek segítenek majd megérteni a Nap légkörének rétegződését, és azt a viselkedését, amely az űridőjárásra hat a Föld közelében, és az egész Naprendszerben.”

„Nem vártunk elsőre ennyire jó felvételeket” – mondta Daniel Müller, az Európai Űrügynökség (ESA) kutatója, aki a Solar Orbiter csapatában dolgozik. „A képek azt mutatják, hogy a szondánk az első pillanattól kezdve kiválóan működik.”

A Solar Orbiter első fotója a Napról

A szonda első hónapjai során el kellett végezni a különböző műszerek ellenőrzését, kalibrációját, ezt a járvány miatt az ESA szakemberei legnagyobb részben otthoni munkavégzéssel teljesítették. Emellett még „közbejött” az ATLAS üstökös, amelynek a csóváján június elején átrepült a szonda, és e hirtelen adódó lehetőségre is fel kellett készíteni a nem egy ilyen objektum vizsgálatára tervezett űreszközt.

A szonda 77 millió kilométerre repült el a Naptól, ami ugyan nem a legközelebbi átrepülés, a Parker Solar Probe ebben az első kb. 43 millió kilométerrel. A Solar Orbiter 10 műszert, ezen belül 6 különböző kamerát vitt magával, és június 15-i napközelségekor elkészültek az első fotói is. Általában egy szonda első felvételei nem adnak még tudományos újdonságokat, ezek leginkább tesztképek, amelyek igazolják, hogy minden rendben a műszerekkel, jelen esetben azonban másképp történt.

Az ultraibolya tartományban felfedezett új jelenségek, amiket informálisan tábortüzeknek neveztek el a szonda irányítói. A képeket kis nyilak jelzik őket.
Forrás: ESA

Az Extrém Ultraibolya Képalkotó (EUI) nevű műszerrel olyan felvételek készültek UV tartományban, amelyen a nagy részletességnek köszönhetően eddig sosem látott részletekre bukkantak a kutatók. David Berghmans, a szonda irányítócsapatának vezető kutatója, a Belga Királyi Obszervatórium asztrofizikusa mutatta be az általa tábortüzeknek nevezett objektumokat a fotókon.

„A tábortüzek unokaöccsei lehetnek a napkitöréseknek, legalább milliószor, de lehet, hogy inkább milliárdszor kisebb méretűek. Amikor megnéztük az EUI nagy felbontású képeit, szinte mindenhol láttuk ezeket.”
Egyelőre nem világos, hogy pontosan mik is ezek a tábortüzek, s az sem, hogy mi közük lehet a más űrszonda által észlelt fényesedésekhez a Napon. Lehet, hogy olyan miniatűr robbanások vagy más néven nanoflerek, amelyekről elméletben már megjósolták, hogy hozzájárulnak a napkorona (a Nap légkörének külső rétege) rendkívüli hőmérsékletre fűtéséhez. Ahhoz, hogy ezt bebizonyítsák, precíz hőmérsékleti mérésekre lesz szükség – szerencsére a szonda SPICE nevű műszere pont erre szolgál.
„Alig várjuk a következő adatsorokat” – mondta Frédéric Auchère, a SPICE műszer vezető kutatója – „az a célunk, hogy alaposan megfigyeljük a nanoflereket és kiszámítsuk a pontos szerepüket a napkorona hőmérsékletében.”

A Solar Orbiter további műszerei is izgalmas felvételeket készítettek, a SoloHI nevű például a bolygóközi térben lévő rendkívül apró porszemcsékről visszavert napfényt örökítette meg – ez voltaképpen az állatövi fény, ahogy innen a Földről ismerjük. A felvétel minősége alapján a kutatók úgy vélik, a szonda nagyon részletes képeket alkot majd a napszél szerkezetéről is.

A Nap mágnességét ábrázoló térkép a PHI nevű műszer segítségével készült
Forrás: ESA

Szintén kiváló felvételeket készített a PHI nevű eszköz is, amely a Nap mágnességét vizsgálja, és majdan a szonda későbbi pályáján a Nap sarkvidékeire pillant rá.
A képalkotó műszereken túl a méréseket végzők is kiválóan működnek az első mérési adatok alapján.