Blanka, Bianka, Mór2020. október 25., vasárnap

Lehet-e retket termelni a Holdon?

Mialatt sokan kovászt érleltek vagy épp csokoládés keksz sütésével kísérleteztek otthon a karantén idején, a NASA egyik kutatója a reteknevelés lehetőségeit vizsgálta a közeljövő holdutazásaihoz.

Max Coleman a NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL, Sugárhajtás Laboratórium) asztrobiológus kutatója, geológus és kémikus végzettségű, és arra szakosodott, hogy miként lehet más égitesteken az életnyomokat kimutatni. A koronavírus miatti karantén ideje alatt otthonában kísérletezett, és a NASA  JPL híroldala számolt be a fejleményekről.

Miért pont a hónapos retek? A kérdésre egyszerű a válasz: „Gyorsan kicsírázik, és már korábban is folytattak retekkel különféle űrbéli körülmények közt kísérleteket” – magyarázta Coleman. Régebben már kísérleteztek retek termesztésével a Nemzetközi Űrállomáson, most abban szeretne Coleman a kollégáival együtt a jövő űrhajósainak segíteni, hogy majd a holdi környezetben meg tudják termelni a saját élelmiszereiket.

Coleman és kollégái egészen más jellegű problémán dolgoztak, azonban annak a soron következő gyakorlati munkálatai a kötelező otthoni munkavégzés miatt félbeszakadtak. Aztán egy videókonferencia során kipattant Coleman fejéből a retektermelési ötlet, megvitatta szakértőtársaival a lehetőségeket, hogy gyakorlatilag tápanyag nélkül vajon miként lehet retket termelni, mi szükséges ehhez, és miként kísérletezhetnek majd vele a Holdon? A holdi nap, a Hold tengelyforgási ideje miatt két földi hétnek felel meg, ez pedig pont elegendő lesz ahhoz, hogy kiderüljön, mire megy a retek a holdi regolitba vetve majd.

Ami egy háztartásban megtalálható, és elegendő egy holdutazáshoz folytatott kísérlethez.

Aztán az ötletet tettek követték, Coleman online rendelt egy csomag retekmagot, illetve virágültetéshez dísznek használt tiszta sivatagi homokot (ez utóbbi állt tápanyagmentességében a holdtalajhoz legközelebb a hozzáférhető alapanyagok közül). Egy eredetileg élelmiszert tartó, négy rekeszes kis dobozkát használt fel a kísérletekhez, ebbe ültette el a retekmagokat, majd rekeszenként különböző mennyiségű vízzel locsolta meg őket. Érdekes módon az csírázott ki leghamarabb, amelyik a legkevesebb vizet kapta! „Fontos eredmény volt már ez is önmagában, hisz azt is tudni szeretnénk, hogy mennyi az a minimális víz, amellyel még megnőhetnek a növények majd a Holdon, az ott folytatandó kísérlet során” – mondta Coleman.
A kutató a talaj nedvességtartalmát és annak párolgását is mérte, saját kezűleg készített elektródák segítségével: alufólia csíkot hajtott össze 4-5-rétűen, majd egy egyszerű, mindenki garázsában megtalálható akkumulátor teszterrel mérte meg a talaj ellenállását, ami a benne lévő víz mennyiségével arányos.

Mivel a jövő űrhajósai számára, akár a Hold, akár a Mars a célpont, fontos, hogy az ott jelen lévő anyagokból tudják a legtöbbet kihozni, ezért az élelmiszerek megtermelésében is a helyi talajból és helyi vízkészletekből kell majd gazdálkodni. Az ilyen kísérleteknek pont e módszerek kidolgozásában van szerepük. „Minél több helyben megtalálható dolgot fel tud az űrhajós használni, annál jobb hatásfokú a tevékenysége, hisz így nem kell a Földről odaszállítani ezeket az alapanyagokat” – magyarázta Coleman. Ha a Holdra küldendő üzleti alapú teherszállító járművek (CLPS) projektjéből indulnak ki, ott az a cél, hogy minél kisebb csomaggal kelljen útnak indítani majd az űrhajót, kisebb üzemanyag- és energiaigényű legyen egy-egy ilyen út. A retekmaggal a Holdon folytatandó kísérlethez is fel kell készülni arra, hogy minél kevesebb hozzávalót kelljen a Földről szállítani majd.
Ha eljut a Holdra a retekkísérlet, ez majd jól kiegészíti a Nemzetközi Űrállomáson a mikrogravitációs környezetben folyó növénytermesztési kísérleteket.

Az új funkciót kapott élelmiszeres dobozka a benne növekvő kísérleti retkekkel.

„Itt a Földön nem tudunk persze megfelelő teszteket végezni, mivel nincs tökéletes holdtalajunk, de mindent megpróbálunk, amire csak lehetőség nyílik” – magyarázta Pamela E. Clark, aki a JPL „retek-csoportját” vezeti. Kutatótársaival, köztük Coleman-nel részleteiben megtervezik azt a kísérleti csomagot, amely majd a Holdra utazhat. Ehhez szükség lesz egy eszközre, ami a holdtalajt (amelyet regolitnak hívunk) belapátolja egy kis dobozba, ahol a retekmagot, vizet és levegőt hozzáadagolva megkezdhetik a két hetes kísérletet a Hold felszínén.  A kísérletek persze nem állnak meg az otthoni munkával: a JPL anyagilag is felkarolta az ötletet, amelyet szállításra kész formára alakítanak majd a kutatók.  A kutatók szeretnének egy kis kamerát is a csomagba helyezni, amelynek segítségével élőben is követhetik majd a retek fejlődését.

A Holdon az első növény egy, a kínai Csang’o-4 fedélzetén feljuttatott gyapotmag volt, amely, még a Földről vitt talajban kikelt, azonban a növényke a holdi éjszaka beköszöntével el is pusztult.