Ida, Márton, Hermina2021. április 13., kedd
Tudomány

Szélmeghajtású teherhajó készül

National Geographic Magyarország

Az emberiség számára a szélerő az emberi izmokon túl nagyon sokáig az egyetlen hajtóerő volt a hajózásban, modern változatban ismét előtérbe kerülhet.

Forrás: Wallenius Marine

 

Nagyjából 7000 évvel ezelőtti az a kis festett kerámiakorong, amelyet Kuvaitban találtak, és egy vitorlás hajót ábrázol, ekkor tehát már biztosan használták elődeink e közlekedési módszert. Manapság a fosszilis üzemanyagú hajózás rendkívüli terheket ró a környezetre, azonban a globális kereskedelem csak így tartható a mai szinten. (Igen, ebben az is benne van, amit az átlagember a világ túlsó feléről megvásárol ebay-en, vagy más internetes árudákban.) Bár a legújabb szabályozók már előírják a hajók üzemanyag jobb minőségét, ez csak a szennyezés egy részén segít. Az IMO, az ENSZ nemzetközi tengerhajózási szervezete azt a célt tűzte ki, hogy 2008-hoz képest 2050-re 50 százalékkal csökkentik a szén-dioxid kibocsátását is, ehhez alapvető fontosságú lesz a legmodernebb technológiák és anyagok felhasználása.

Egy svéd vállalkozás, a Wallenius Marine olyan teherszállító hajót tervez, amely szélenergia segítségével 7000 autót lesz képes majd az óceánon átszállítani. A vállalkozás egy digitális sajtótájékoztatón mutatta be a hajót, amelynek neve Oceanbird, vagyis Óceáni madár.
A jármű 200 méter hosszú, 40 méter széles lesz, és 5, repülőgépszárnyra hasonlító, teleszkóposan megnyújtható vitorlája 80 méter magasba érhet, és a hajó 12 nap alatt szeli majd át az Atlanti-óceánt (jelenleg kb. 8 nap egy ilyen út). A hajó 90 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátású a hasonló, de hagyományos üzemanyagú társaihoz képest, sebessége 10 csomó körül lesz. A jármű teljes, megrendelésekre kész tervezete 2021-re készül el, a hajót pedig szeretnék 2024-ben vízre bocsájtani.

A teleszkóposan magasabbra nyitható vitorlák
Forrás: Wallenius Marine

A fejlesztők számítógépes szimulációk, és a hajó modelljével folyó valós kísérletek révén igyekeznek minél hatékonyabbá tenni a járművet, amely, ha elkészül, a világ leghatalmasabb vitorlás hajója lesz. Jelenleg hétméteres modellekkel végeznek teszteket nyílt vízen, s az idei ősz a továbbiakban is e munkáról szól majd.

A vitorlák acél és kompozit anyagok keverékéből készülnek majd, s amikor teljesen behúzott állapotban vannak, a hajó csak 45 méterrel magasodik a vízvonal fölé, így pl. hidak alatt is át tud úszni. A kikötői manőverezéshez és vészhelyzetekhez motorokat is kap a jármű, a vitorlák magassága pedig kb. kétszerese a mai legmagasabbra nyúló vitorláénak.

A projekt irányítója a Wallenius Marine, amely élenjáró a hajózási innovációkban. A tervezésben két további intézet, az SSPA nevű svéd kutatóintézet, amelynek nagy tapasztalata van hajózási téren, illetve a Királyi Műszaki Egyetem is részt vesz hajóépítési tapasztalataival, amelybe a szélmeghajtás és a robotika is beletartozik. A projektet a Svéd Közlekedési Minisztérium is támogatja.

Hozzászólások

Több mint 5000 tonna bolygóközi por hullik a Földre évente

Több mint 5000 tonna bolygóközi por hullik a Földre évente

A mikrometeoritok, vagyis a néhány tized- vagy századmilliméter nagyságú meteoritok mindig is hulltak bolygónk felszínére, a pontos mennyiségüket eddig nem vizsgálták közvetlen mérésekkel.

Haldokló galaxist fotózott a Hubble

Haldokló galaxist fotózott a Hubble

Miután az NGC 1947 elvesztette gáz- és portömegének nagy részét, lassú halványodásba kezdett.

Elhalasztották az Ingenuity első repülését

Elhalasztották az Ingenuity első repülését

Ha a NASA kísérleti helikoptere sikeres lesz, forradalmasíthatja az űrkutatást.

Ezt üzenik a gorillák a mellkasdöngetéssel

Ezt üzenik a gorillák a mellkasdöngetéssel

Minél nagyobb egy hím gorilla, annál erőteljesebben tudja verni a mellkasát, hogy jelezze a barátoknak és az ellenségnek, mennyire hatalmas - állapította meg egy új kutatás, melyet az MTI tett közzé.

Mire jó a tengerifű?

Mire jó a tengerifű?

A tengerifű nálunk leginkább csak lakberendezési- vagy dísztárgyak alapanyagaként ismert, ám egy új kutatás szerint segíthet lassítani az óceán savasodását is.

National Geographic 2021. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket