Albin, Albina, Leonita,2021. március 01., hétfő

Tesztelték a madarak tojásfelismerési határait

Azok a madarak, amelyeket más madárfaj „nevelőszülőként” használ saját fiókái felneveléséhez, érdekeltek abban, hogy meg tudják különböztetni a saját tojásaikat az idegenekétől.

Forrás: Royal Society Open Science

Amerikai vándorrigókkal (Turdus migratorius) végeztek „átverős” kísérleteket amerikai kutatók, e madárfaj fészkébe a barnafejű gulyajárók (Molothrus ater) helyezik el saját tojásaikat, hasonlóan, mint felénk a kakukk, így e rigók számára is fontos az idegen tojások felismerése.
Alapvetően nincs nehéz dolga a rigónak, mivel a gulyajáró nem alkalmazkodott a gazdafajaihoz még (a mi kakukkunk igen), és a tojása drapp, erősen elüt a vándorrigó élénk türkiz árnyalatú tojásától, és kissé nagyobb is annál.

Amerikai vándorrigó

Amikor a rigó kiszúrja a gulyajáró tojását, akkor a gyanús darabot egyszerűen kidobja a fészekből – emiatt pedig kiváló alanya a tojásfelismerő képesség vizsgálatának. Emellett a legtöbb madár, legalábbis a költés idején kínosan ügyel a fészek tisztaságára, hiszen a kikelő fiókák védtelenek egy, a rendetlen fészekben megbújó parazitával vagy fertőző ágenssel szemben, ezért a „nem oda illő” holmikat is kidobálják (pl. belehulló falevelet).
No de vajon mikor és hogyan tudják a madárszülők megkülönböztetni az idegen tojást, vagy a fészekbe nem illő holmit? A kutatás eredménye a Royal Society Open Science folyóiratában látott napvilágot.

Egy csapat barnafejű gulyajáró

A kutatók a vándorrigóéval megegyező színű, ám alakjukban eltérő „tojásokat” készítettek 3D nyomtatás segítségével, és ezeket egyenként elhelyezték olyan vándorrigók fészkében, ahová a madár előzőleg elkezdte lerakni saját tojásait.
Kétféle sorozatot készítettek a műtojásokból: egyik a normál tojástól indulva egyre „soványabb” lett, a másik pedig egyre szögletesebb. A műtojások kihelyezése utáni napon visszamentek ellenőrizni, hogy vajon a fészekben van-e még, vagy kidobta a madár.

A kísérletekhez használt műtojások „sorozata” a fokozatosan változó alakkal.
Forrás: Royal Society Open Science

Az eredmények igen érdekesek voltak: a madarak azokat a műtojásokat dobálták ki előbb és nagyobb arányban, amelyek kevésbé szélesek voltak, míg a szögletes formavilágú tojások, amely teljesen idegen az élővilágtól, de szélességükben a saját tojásaikra hasonlított, kevésbé tűnt számukra kidobandónak. A szögletesekből egyedül az oktaéder alakút dobálták ki szinte minden esetben, a többivel jóval óvatosabbak voltak és csak keveset dobáltak ki közülük.

Ez az eredmény azért furcsa, mert a madártojások természetes változékonysága miatt a tojás alakjában vannak eltérések. A gulyajárók tojása természetes módon szélesebb a vándorrigókénál, a kutatók úgy vélik, a vándorrigó ennek köszönhetően érzékenyebb a tojás szélességére, mint az alakjának egészére.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a kutatócsoport valószínűleg nem tudott egy 2 évvel korábbi orosz kutatásról, ez legalábbis nem szerepel a hivatkozás jegyzékben, amelyben a keleti kakukk és az általa parazitált füzikék tojásait vizsgálták. Ebben is az derült ki, hogy a kakukk a gazdafaj tojásának szélességét utánozza le a legnagyobb mértékben.

Forrás: Égen – Földön – Föld alatt

360 ezer éves barlangi medve DNS

Barlangi medvéé a legidősebb, nem fagyott maradványból kivont DNS, amelyet eddig vizsgálni lehetett, ennek köszönhetően az állat múltjáról is sok új adatot sikerült kideríteni.

Súlyosbodó klímahelyzet

Az Egyesült Királyság Környezetvédelmi Ügynökségének vezetője úgy gondolja, ami az elmúlt években országában történt, az az egész világ számára figyelmeztető lehet.

Tenger alatti kábelek segíthetik a földrengések vizsgálatát

Kaliforniai kutatók olyan módszert fejlesztettek, amelyben a tenger alatti kommunikációs kábelek földrengésjelzőként működhetnek, jelentősen meggyorsítva a rengések érzékelését.

A pollenallergia-szezon is átalakul a klímaváltozás miatt

Egy friss kutatás szerint többféle módon is meghosszabbítja a pollenallergia-szezont a klímaváltozás.

Óriási mennyiségű tudományos publikáció készült az új koronavírusról

Több mint 87 ezer tudományos kutatást tettek közzé világszerte tudósok az új koronavírusról a járvány kezdete és 2020 októbere között egy amerikai-kínai elemzés szerint.

National Geographic 2021. februári címlap