András, Andor, Andrea2022. november 30., szerda

Mitől nő olyan gyorsan a világrekorder növény?

Kétszeres rekordtartó a vízidara: a világ legkisebb virágos növénye, és nagyon gyorsan növekszik.

Wolffia, avagy vízidara, a látható kétféle méretű növény közt az apróbb.
Forrás: Inaturalist

A Salk Intézet kutatóinak vezetésével, nemzetközi összefogással készült az a kutatás, amelyben a világ legapróbb és leggyorsabban növekvő virágos növényének, a vízidarának a titkait fedték fel. A vízidara a békalencsefélékhez tartozó növénynemzetség, az egyik faj, a Wolffia australiana genetikai vizsgálatával sikerült kideríteni, minek köszönhető az ultra gyors gyarapodása. A vizsgálatok során felfedezett alapvető növénybiológiai és növekedési elvek a haszonnövényeink növekedését javító nemesítés alapjait is megteremtik.

A Genome Research szakfolyóiratban közzé tett eredmények segítenek megérteni azt, hogy az aprócska növény milyen kompromisszumos megoldások révén, más funkcióinak – például a gyökerek hajtása, vagy a kártevők elleni védekezés – csökkentése útján tud olyan gyorsan nőni.

Néhány vízidara növényke, jól látható az egyes növénykék végéből rügyként kinövő leánynövény.

„Rengeteg tudományos siker köszönhető az egyszerű, apró élőlényeknek, mint például az élesztőgombák, baktériumok vagy férgek” – mondta a kutatás vezetője, Todd Michael, a Salk Intézet növénybiológiai- és sejtlaborjának kutató professzora. „Az volt az alapötletünk, hogy egy egészen mini növényke, a Wolffia segíthet hozzá minket ahhoz, hogy megértsük, mitől is növény egy növény.”

A vízidara az Antarktika kivételével minden kontinensen megtalálható édesvízi növény, egy milliméteres, a vízfelszínen lebegő szerkezet, amelynek nincs gyökere, és egymagában képviseli a növény szárát és levelét is. Hasonlóan szaporodik, mint az élesztőgomba: az anyanövény oldalából rügyszerűen kinő a leánynövény, és ehhez egyetlen nap elegendő a számára. Délkelet-Ázsiában már most is fogyasztják, és a kutatók úgy vélik, hogy a növekvő népesség növekvő fehérjeigényét is segíthet majd kielégíteni a fogyasztása. A vízidara fehérjetartalma a szójáéval megegyező arányú.

Az anya- és a leánynövény, illetve a méret összehasonlításához egy ceruza a vízidarát tartalmazó fiola mellett.
Forrás: Salk Institute / Sowjanya Sree/ Philomena Chu

A kutatók a laboratóriumban szabályozott világos-sötét ciklussal termelték a növénykét, és a növekedése közben folyamatosan ellenőrizték, mely gének aktiválódnak benne. Kiderült, hogy fele annyi gén irányítja a napi bioritmusukat, mint más növényeknél, és talán ez lehet a siker titka, mivel nincsenek meg benne azok a szabályozók, amelyek irányítják a növekedés idejét. Hiányoznak azok a gének is belőle, amelyek a gyökér növekedéséhez, vagy a kártevők elleni védelemhez kellenének. „Úgy tűnik, ez a növény minden olyan génjétől megszabadult, amelyikre nincs szüksége. Az evolúciója során egyedül a fékezhetetlen növekedését elősegítő folyamatokra koncentrált” – magyarázta Michael.

Joseph Ecker professzor, a tanulmány társszerzője, és a Salk Genetikai Elemző Labor igazgatója, hozzátette: „Ez a növényke olyan laboratóriumi modellfaj lehet, amelynek segítségével a növényi viselkedés alapvető jellemzőit vizsgálhatjuk majd, s azt, hogy a gének miként avatkoznak be a különféle növényi tevékenységekbe.”

A most feltárt tulajdonságok nemcsak a jobb élelmezéshez, hanem a szén-dioxid megkötésének fokozásához is hozzásegíthetik a növénynemesítőket. Michael laborjában olyan növényeket szeretnének létrehozni majd, amelyek tulajdonságai egy-egy speciális feladatra optimalizálják őket, s ehhez jelent majd hozzájárulást a vízidara további vizsgálata is.

A növényi étrend és a bélrák kockázata

A növényi alapú étrend 22 százalékkal csökkentheti a férfiak bélrákkockázatát egy új kutatás szerint - idézte a The Guardian online kiadása az amerikai tanulmány eredményeit, melyet az MTI tett közzé.

A Mars egykori óceánja

Ma már számos vizsgálati eredményből tudjuk, hogy a Mars régen vízben jóval gazdagabb hely volt, egy új kutatásból részletek is kiderültek.

Eredményesen előre tudják jelezni a jövőbeli járványokat

A Szegedi Tudományegyetem vezetésével alakította meg tizenhat hazai egyetem és kutatóhely konzorciuma az Egészségbiztonság Nemzeti Laboratóriumot.

A tűzijáték káros hatása a madarakra

Az év végi őrült durrogtatás közeledtével felélednek az egymásnak ütköző vélemények arról, hogy ártalmas-e vagy sem ez a kizárólag kereskedelmi haszonnal járó szokás.

A vitorlázó madarak új drónokhoz adnak ötletet

A jelenlegi drónjaink az erősen szeles időben nem igazán tudnak repülni, azonban a viharban is kiválóan vitorlázó madaraktól tanulhatnak a mérnökök is.

National Geographic 2022. novemberi címlap