Nyomozás egy eltűnt felderítő repülőgép után

1945. február 17-én Győrből felszállt egy közelfelderítő repülőgép, fedélzetén a korszak legjobb minőségű fényképezőgépeivel. A Bf 109G-6/R2-es feladata a Garam-völgy végigfényképezése lett volna, hogy a légi felvételek alapján frissítsék a szovjet hadmozgásokról a térképeket, a repülőgép azonban sohasem tért vissza.

75 évvel később egy filmkazettát juttattak el Szlovákiából a Légi Térképészeti és Távérzékelési Egyesület (acrsa.hu) szakembereinek. Kutatási projekt indult az elfeledett repülőgép altípus és a lezuhanás körülményeinek megismerésére.
Az videóból kiderül, mi történt a repülőgéppel, és hogyan végeztek gyors felderítést a második világháborúban.
A film sötétkamrában történő preparálása 2019. decemberében megvalósult Rehorovics Gyula (Lechner Tudásközpont), Engler Péter (Óbudai Egyetem, Alba Regia Műszaki Kar Geoinformatikai Intézet), Bakó Gábor (ACRSA), Lehoczky Máté (ACRSA) Punka György (repüléstörténet kutató) és Kovács Attila (nyugállományú fototechnikus, HM Zrínyi) szakmai irányításával. A tekercs belső, kevésbé roncsolt, fény által kevésbé elért részén citromsárga emulziót találtak, amely a rossz tárolási körülmények miatt már a kutatókhoz érkezéskor is menthetetlen volt. A fototechnikai szakemberek egyetértettek abban, hogy amennyiben nem érte volna fény és egyéb kár (a pétisós vízben elázott tekercsről az emulzió megfolyt) a tekercset, 76 év alatt akkor sem maradt volna fenn az előhívatlan filmanyagon a látens kép.
A projektről további információ az arcsa.org weboldalon érhető el.