Lezárult a Bode Múzeum Flóra szobrának vitája
A párizsi Nemzeti Tudományos Kutatóközpont tudósai végleg pontot tettek a berlini Bode Múzeum Flóra szobrának eredetét övező viták végére.
„Machináció, félrevezetés” – mondta Wilhelm Bode, a berlini Királyi Múzeumok igazgatója, amikor azzal vádolták meg, hogy hamisítvány az általa 1909-ben Londonban vásárolt szobor, amelyről azt feltételezte, hogy Leonardo da Vinci egy addig ismeretlen műve. A szoborról ugyanis 1910-ben kiderült, hogy egy angol szobrász, Richard Cockle Lucas készítette. A The Times angol napilap akkori cikke szerint Lucas egy reneszánsz festmény alapján megrendelésre készítette a művet.
Több mint száz év alatt a tudományos vizsgálatok nem jutottak egyértelmű eredményre a viaszból készült szobor korának meghatározásában. A párizsi CNRS kutatói egyszer s mindenkorra bizonyították, hogy Wilhelm Bodénak nem volt igaza.
Szénizotópos kormeghatározásuk szerint a 19. században készítették a szobrot, majdnem 300 évvel Leonardo da Vinci halála után.
Mivel a szobor cetfaggyúból, egy a bálnákból kivont viaszfajtából készült, a kutatóknak egy új hitelesítési módszert kellett kidolgozniuk, hogy pontosan meg tudják határozni korát.
A Scientific Reports folyóiratban ismertetett közleményükben, melyet az MTI tett közzé, a kutatók bemutatták, hogy a C-14 szénizotópos kormeghatározást alkalmazni lehet szokatlan anyagok esetében is.