Móric, Tamás2021. szeptember 22., szerda
Tudomány

Mi az a Hyperloop és hogyan működik?

National Geographic Magyarország

A Virgin megavállalkozás egyik ága a 21. századi közlekedés új, hatékony módszerével kísérletezik.

Forrás: Virgin Hyperloop

A Virgin cégbirodalomról legutóbb az űr határáig tartó repülés kapcsán hallottunk, azonban közelebbi, földi céljai is vannak a Sir Richard Branson-féle óriásvállalkozásnak. Néhány éve zajlanak a kísérletek a Hyperloop nevet kapott közlekedési eszközzel, amely voltaképp egy mágneses vasút egy levegő nélküli alagútban. Az első sikeres, utasokkal végrehajtott tesztjére 2020-ban került sor.

2020-ban zajlott az első teszt a kísérleti pályán, utasokkal a Hyperloop kocsi fedélzetén.
Forrás: Virgin Hyperloop

Mit is tud ez a speciális közlekedési eszköz? Lerövidíteni az időt, amit a városok közti úttal töltünk: ami korábban órákba telt, azt majd néhány perc alatt megtehetjük. Az eszköz a majdnem teljesen légüres térben üzemel, a „kocsik” egy cső belsejében suhannak, ahol levegő hiányában közel zéró a légellenállás, így elképesztően kevés energiával el lehet jutni egyik pontból a másikba. A kocsik saját akkumulátorral közlekednek, akár az 1000 kilométer per óra sebességet is meghaladja az eszköz, emellett zajtalan, kényelmes és biztonságos.

A tesztalagút belseje
Forrás: Virgin Hyperloop

A maglev (lebegő mágnesvasút) elvén működő eszközt a kocsik tetejére épített elektromágnesek lebegtetik és hajtják a pályán, háromszor gyorsabban és tízszer hatékonyabban, mint a leggyorsabb ma üzemelő maglev vonatok. A Virgin Hyperloop honlapján található kalkulátorban kiszámítva egy Bécs-Budapest Hyperloop-út hossza mindössze 20 perces (vagyis jó eséllyel gyorsabb, mind csúcsforgalom idején átjutni Budáról Pestre).

A kocsik konvojokban, egymással való fizikai összeköttetés nélkül utaznak, ez lehetővé teszi, hogy a konvoj egyes kocsijai külön-külön úti célokba jussanak el (szemben az együtt utazó vasúti kocsikkal). Az egyes kocsik, mozgó alkatrészek híján zökkenőmentesen tudnak nagy sebességnél is kiválni a konvojból s átállni más útvonalra.

Az eszköz gyakorlatilag a repülőgépek sebességével tudja majd óránként utasok tízezreit szállítani anélkül, hogy közvetlenül szennyezné a levegőt. Energiahatékonysága jobb bármilyen hagyományos közlekedési eszköznél, a környezeti hatása pedig az eszközök élettartamára nézve alacsonyabbak a többi típusú közlekedésénél.

A Virgin Hyperloop szépen hangzó terveihez persze hatalmas beruházások szükségesek, hisz rengeteg vákuum-pályát kell megépíteni, és ez valószínűleg óriási összegeket emészt majd fel, így biztos, hogy nem fog túl gyorsan terjedni, egyelőre. Aggodalmas elképzelni a Hyperloop esetében egy meghibásodást, balesetet, vagy terrortámadást is, így a technológiának számos ellenzője is akad.

Ha azonban mégis beválik, kontinenseken belül akár ki is válthatja a légi közlekedést.

A vákuumban közlekedő vonat ötletét Robert Goddard rakétakutató vetette fel először a 20. század legelején, és más cégek, így pl. a SpaceX is foglalkozik a gyakorlati megvalósítással.

Hozzászólások

A Mars mérete korlátozza a lakhatóságát

A Mars mérete korlátozza a lakhatóságát

Tudjuk, hogy a Mars régmúltjában bőven volt víz, ám jelenleg csontszáraz a bolygó.

Különös szerv szolgálja az utódnevelést

Különös szerv szolgálja az utódnevelést

A csikóhalaknál a hímek hordják testükben a fejlődő utódokat, és most már azt is értjük, az apróságok miként lélegeznek.

Eldőlt, hol száll majd le a Holdra a NASA robotja

Eldőlt, hol száll majd le a Holdra a NASA robotja

Az emberes küldetést robotos küldetések előzik meg, az első leszállás helyéről született döntés, a rover 2023 végén indulhat útnak a Holdra.

Beleütik a csőrüket

Beleütik a csőrüket

A madarak evolúciója jelentősen felgyorsult a klímaváltozás hatására: egyre nagyobb csőrt növesztenek.

Jövőre visszavonul a NASA legendás tudósa

Jövőre visszavonul a NASA legendás tudósa

Jim Green, az amerikai űrhivatal vezető kutatója számos történelmi projektben vett részt.

National Geographic 2021. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 995 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket