Magdolna, Magda, Ervin, Léna2022. május 29., vasárnap

Mágneses mező jeleit fedezték fel egy exobolygónál

Ez az első eset, hogy a Naprendszeren kívüli bolygónál mágneses mezőt sikerült kimutatni. A földi mágneses mező a bolygó védőpajzsaként működik a Napból érkező nagyenergiás részecskékkel szemben, és ez más égitesteknél is hasonló hatású lehet.

Fantáziakép
Forrás: Denis Bajram/University of Geneva

Most egy, a Hattyú csillagképben látszó, 123 fényévre lévő csillag körüli bolygónál bukkantak rá erre, a bolygó érdekessége, hogy a magyar fejlesztésű HATNet (Hungarian Automated Telescope Network – Magyar Automatizált Teleszkóp-hálózat) projekt keretében fedezték fel 2009-ben. A HAT-P-11b jelű bolygó kissé nagyobb a Neptunusznál, és a felfedezése óta kiderült, hogy felhőtlen égboltja van, és vízpára található a légkörében. Azonban jelen esetben nem is ez a legizgalmasabb tulajdonsága.

Az Arizonai Egyetem tette közzé az exobolygó mágneses mezeje felfedezésének hírét, amelyet a Nature Astronomy szakfolyóiratban publikált a nemzetközi összetételű kutatócsoport. A bolygót körbevevő ionizált szén-részecskéket észleltek, amelyek ráadásul hosszú uszályként áramlanak el a bolygó felől.

A Föld mágneses uszálya

A kutatócsoport a Hubble űrteleszkóp segítségével, ultraibolya tartományban figyelte meg a bolygó csillaga előtti átvonulását hat alkalommal, és e megfigyelések során derült fény a szén-ionok jelenlétére. Az ionok kapcsolatba lépnek a mágneses térrel, ez esetben a bolygó magnetoszférájával, és ennek köszönhető, hogy a mágneses mező irányítja az áramlásukat. Az úgynevezett mágneses uszály a bolygó csillagával ellentétes (nálunk a Nappal ellentétes) oldalon, a csillagból áramló „napszél” hatására kialakuló jelenség, amelyben a különböző ionok is mozognak, a bolygótól elszökőben. A Föld esetében ilyen módon például eljutnak földi légköri részecskék a Holdra is. A jelen felfedezés szempontjából különösen fontos, hogy a HAT-P-11b mágneses uszálya is megmutatkozott!

A HAT-P-11b mágneses uszályának bolygóhoz közeli része, illetve a bolygó körüli mágneses tér – ezeket sárgával rajzolja ki az ionizált szén, amelyet észleltek.
Forrás: Lotfi Ben-Jaffel/Institute of Astrophysics, Paris

„Ez az első alkalom, hogy közvetlenül észleltük egy, a Naprendszeren kívüli bolygó mágneses mezejét” – mondta Gilda Ballester professzor, a kutatócsoport egyik tagja. „Az erős mágneses mező, mint amilyen a Földé is, megóvhatja a bolygó felszínét és légkörét a napszéllel érkező nagyenergiás részecskéktől. E folyamat pedig erősen befolyásolja az élet fejlődését is, hisz a mágneses tér az élőlényeket is óvja e részecskéktől.”

A napszéllel érkező részecskék hasonló egészségügyi hatásúak, mint a radioaktív sugárzás, ezért van például szigorúan szabályozva az űrhajósok által a világűrben eltölthető idő, vagy épp ezért mérik, hogy a nagy magasságban utazó repülőjáratokon mekkora sugárterhelésnek megfelelő hatás éri a személyzetet s az utasokat.

A HAT-P-11b csillaga előtti átvonulása, vagyis a felfedezése, művészi illusztráción
Forrás: NASA/ JPL-Caltech

A HAT-P-11b esetében tett felfedezés tovább növeli az exobolygók lakhatóságáról meglévő tudásunkat, de még az se világos, hogy pontosan milyen összefüggések vannak a mágneses mező és az élet lehetőségei közt.

A HAT-P-11b a csillagához igen közel kering, csupán a Nap-Föld távolság huszadrésze választja el a csillagától, így a légköre forró, és a belőle kiszabaduló ionok 160 000 kilométer per óra sebességgel távolodnak a bolygótól. A mágneses uszály, amely 1,8- 3,1 CsE (csillagászati egység – átlag Nap-Föld távolság) messzire nyúlik a bolygó után, gyakorlatilag a bolygó elszökő légkörét szállítja el. A számítások szerint a bolygó mágneses mezejének ereje 100 ezer – 500 ezer nanotesla (összevetésül: a földi 25 ezer – 65 ezer nanotesla), ezzel a bolygó jellegében inkább egy mini-Jupiterre hasonlít, mint a Neptunuszra.

Tele van élettel a Csendes-óceán északi szemétszigete

Az egyedi óceáni körülmények miatt nagy mennyiségű hulladék képes felhalmozódni.

Egy magyar kutatás szerint Északkelet-Európa lehet a kontinens éléskamrája

Északkelet-Európa válhat a kontinens éléskamrájává, a térségben ugyanis kevésbé viseli meg a gabonaféléket az éghajlatváltozás.

Kiderült, mi volt ez a rejtélyes őslény

Egy halszerű, ősi gerinces állatról, amelyet már 130 éve ismerünk, most sikerült kideríteni, hogy voltaképp milyen állat is lehetett.

Mit ettek az első ausztrál emberek?

Mintegy 50 ezer évvel ezelőtt egy mára kihalt madár tojását ették, ám eddig nem tudtuk, két lehetséges faj közül melyikét fogyaszthatták.

Miért ragályos az ásítás?

Ki ne vette volna már észre, hogy ásítani kezd már attól is, ha egy ásító állat fotóját látja? Azonban számos állat is „elkapja” a látott ásítást.

National Geographic 2022. májusi címlap