Timót, Ferenc2022. január 24., hétfő

Így változik meg a medvék bélmikrobiomja

A medvék – ezt Maci Laci óta mindannyian tudjuk – igencsak kedvelik az ember által készített és elővigyázatlanul tárolt élelmet, azonban valószínűleg nem tudják, amit egy friss kutatás kiderített.

Az amerikai fekete medvék bél-mikrobiomjának változásait tárta fel az Észak-Karolina Állami Egyetem és a Michigani Egyetem kutatóiból álló csoport. Mivel az ember esetében már kiderült, hogy átalakul a mikrobiomunk a nyugati típusú (feldolgozott élelmiszerekből álló) étrend hatására, ezért kíváncsiak voltak arra, hogy vajon mi a helyzet a medvékkel? A medvék világszerte előszeretettel dézsmálják meg az emberi élelmiszereket, hiszen ezek nagy tápanyagsűrűségűek, és olyan anyagokat tartalmaznak, amik a medve számára vonzóak: cukrokat, keményítőket és zsírokat.

Erin McKenney alkalmazott ökológus elmondta, hogy a kutatásuk nagy kérdése, hogy az emberi táplálékra rájáró vadállatok a bekövetkező átalakulás miatt esetleg elveszíthetik a természetes táplálékuk hatékony megemésztésének képességét.

A kutatók Michiganben vizsgálódtak, itt ugyanis a vadászok emberi élelemből álló csalétket rakhatnak ki a medvéknek, általában nagy mennyiségben kerül ki cukros vagy gabonából készült élelem egy-egy helyre, ahová emiatt a medvék odaszoknak, így könnyű őket azután leteríteni. Ennek hatására számos medve étrendje jócskán tartalmaz emberi táplálékot, hosszabb időn át.

Fantáziarajz: emberi táplálék és a medvék étrendje
Forrás: Tom Gillman / NC State University

A kutatók az ilyen módon emberi élelem segítségével (legálisan) elejtett medvék beleiből kaptak mintát, összesen 35 egyedből. Ezek vizsgálata során megmérték, milyen mikrobákból áll az adott egyed bélmikrobiomja, és azt is, hogy melyik összetevő milyen arányban van jelen. Emellett az egyes medvék szőrmintáiból izotópelemzéssel megállapították, hogy az adott állatnak milyen volt az étrendje hosszú távon, ebből kiderült, mennyi ideje fogyasztottak cukrot és kukoricát – ezek a feldolgozott, emberi élelmiszer jellemző összetevői.

A Journal of Mammalogy szakfolyóiratban közzé tett eredmények azt mutatták, hogy amelyik medve hosszabb ideje evett emberi élelmet, annak kevesebb összetevőből állt a mikrobiomja. A cukrot nagyon könnyű megemészteni, számos baktérium képes rá. Azonban azok a bélbaktériumok, amelyek valamilyen speciális feladatot látnak el, mint a rostok vagy más, nehezen hozzáférhető szénhidrátok lebontása, egyszerűen nem jutnak megfelelő táplálékhoz az emberi étrendből. Ennek hatására a cukorfalók elszaporodnak, és kiszorítják a tradicionális medveértrendhez szükségeseket. Az nem derült ki, hogy vajon képes-e helyreállni egy medve, már átalakult, mikrobiomja, és ha igen, mennyi idő kell hozzá.

A helyzet ráadásul nemcsak a medvéket érintheti. A vadászok elmondták, hogy a legtöbben kamerákat helyeznek ki a csalétekkel ellátott területre, és ezek felvételei alapján egyértelmű, hogy számos más vadállat is rájár az élelemre a vadnyúltól a mosómedvéig. Így a kutatóknak lesz még mit vizsgálniuk, más állatfajok mikrobiomja változásain keresztül is.

Egyenletesen érkezhettek a becsapódások

Több mint 500 nagy marsi krátert vizsgáltak át, és csoportosították őket különböző tulajdonságaik alapján, az eredményeket pedig a földi kráterekre is ki lehetett vetíteni.

A kiegyensúlyozott étrend véd a paraziták ellen

A poszméhek rendkívül fontos rovarok, mivel rengeteg különféle növényt is képesek beporozni, ám a többi beporzóval együtt nekik is csökken a létszámuk.

Ennyi édesvizet adott az A-68A jéghegy Déli-Georgia tengerének

A Larsen-selfjégről 2017-ben leszakadt óriás jéghegy a hatodik legnagyobb jéghegyként kezdte pályafutását, amely 2021-ben ért véget.

Fertőtlenítő fűrészporból

Korunk egyik gyakran használt fertőtlenítő anyagának gyártása nem kimondottan környezetbarát. Egy új módszer ezen változtathat.

Miként hat az ember az evolúcióra?

Sokan úgy vélik, az evolúció valami, ami a múltban zajlott, holott ma is folytatódik, ráadásul mi, emberek is hatással vagyunk rá.

National Geographic 2022. januári címlap