Csendesebb repülők bagolyszárny ihletéssel

A biológia ihlette mérnöki megoldások az élővilágban jól bevált módszereket, technikákat ültetnek át emberi használatba.

Aki látott már repkedő baglyot, tudja, hogy szárnycsapásait nem igazán lehet hallani. Egy kínai kutatópáros az Amerikai Fizikai Intézet folyóiratában, a Physics of Fluids-ban tette közzé új kutatási eredményét a bagolyszárny ihlette zajmentesebb repülés kapcsán.
A kutatók a bagoly szárnyának alakját mérték fel, majd ezt a repülők propellerének szárnyszelvényére vetítve jelentősen csökkenteni tudták a hátsó szárnyél keltette zajt – ez képezi a hasonló szerkezetek zajának zömét.
„A baglyok mintegy 18 százalékkal kevesebb zajjal repülnek, mint más, hasonló sebességű madarak, s ez a szárnyuk különleges alakjának köszönhető. Mindezen túl, amikor a bagoly elragadja zsákmányát, folyamatosan változtatja a szárny alakját, így a szárnyélek vizsgálata a baglyok esetében különösen fontos” – magyarázta Hsziaomin Liu, a kutatás egyik résztvevője.
A repülők propellerének hátsó szárnyélén akkor keletkezik zaj, amikor a szárnyszelvény alatt és felett kialakuló turbulens légáramlatok leválnak e hátsó szárnyélekről. (Ez nemcsak a repülőkre, hanem például a szélerőművek forgólapátjaira, a ventilátorok vagy a drónok rotorlapátjaira, s minden hasonló szerkezetre is vonatkozik.) Korábban már vizsgálták azt, hogy amennyiben fogazottá teszik ezt a hátsó szárnyélet, akkor csökken a forgó gépeken kialakuló zaj, azonban ez nem minden esetben működött ilyen egyszerűen.
A kutatók a zajra vonatkozó részletes számításokat és elemzéseket végeztek olyan egyszerűsített szárnyszelvényeken, amelyeket a bagolyszárny tulajdonságaival ruháztak fel. A számítások során kapott eredményeik alapján sikeresen csökkenteni tudták forgó gépekben a kialakult zajokat. Ehhez javítani kellett a hátsó szárnyél mentén a légáramlást és optimalizálni a szárnyél alakját, és érdekes módon akkor volt hatékonyabb a zajcsökkentés, ha a szárnyél fogazása aszimmetrikus volt.
A zaj attól is függött, hogy miféle alkalmazási területre, milyen működési körülményekre készült az adott eszköz, így a kutatók hangsúlyozták, hogy a különböző légáramlási viszonyok vizsgálata és az egyes felhasználási területek igényeinek megfelelő tervezés különösen fontos. Például a szélerőművek lapátjait összetett légáramlások érik, így ezek zajcsökkentéséhez általánosabb technológiákat kell használni.