Mária2022. augusztus 15., hétfő

Vulkánmegfigyelő drónnal a rutin mérésekhez

A vulkáni működés előrejelzése az emberi egészséget, életet is megmentheti, emellett még a gazdaságra is hatással lehet.

2021 őszén a NASA egy speciális környezetben végzendő tudományos vizsgálatokra tervezett drónt tesztelt, majd repülő vulkánobszervatóriummá javította fel. Az Aleut-szigetekhez tartozó Makushin-vulkánnál végzett tesztrepülésekkel a kutatók bebizonyították, hogy e drón képes anélkül is dolgozni, hogy a pilótája látná. Ez pedig hatalmas előrelépést jelent a vulkánmegfigyelésekben.

Költséges és veszélyes dolog a vulkánokra küldeni a kutatókat, csak azért, hogy a drónokat irányítsák, ráadásul számos vulkánon egyszerűen elképzelhetetlen feladat lenne ezt rendszeresen elvégezni. Azonban egy jól felszerelt drón, ha a pilóta látóterén kívül is képes dolgozni, elvégezhetné ezeket a mérési, megfigyelési feladatokat.

Korábbi kísérletek a nicaraguai Turrialba-vulkánnál

A NASA Ames Kutatóközpontja 2013-tól foglalkozik az ilyen típusú munkára képes drónokkal, akkor a nicaraguai Turrialba-vulkán felett végeztek teszteket egy fix szárnyú drónnal. Később, a coloradói Black Swift Technologies nevű céggel együttműködve megalkották az S2 nevű drónt, amellyel a közelmúltban az alaszkai teszteken sikereket értek el. Olyan gépre volt szükség, ami turbulens szélviszonyok, zord körülmények, és korrozív vulkáni gázok közt is jól működhet. A fejlesztésekbe később az USA Geológiai Szolgálata is bekapcsolódott, és számos érzékelőt, kamerát kaphatott nekik köszönhetően a repülő szerkezet.

A drónról készült felvétel az alaszkai teszthelyszínen
Forrás: NASA / Black Swift Technologies

Hatalmas teljesítmény az, ha a drón képes úgy ellátni feladatát, hogy csak a monitoron keresztül láthatja a pilótája, ez azzal is együtt jár, hogy a drón repülési útvonalát biztonságosan a légtérbe lehessen integrálni, különben nem engedélyezi az eszköz használatát a légügyi hatóság.

A teszteknél a Makushin-vulkánhoz, mintegy 25 kilométeres távolságba repítették el a drónt, amely előre programozott repülési terv és a saját rendszerei alapján jutott a céljához, ott nagy felbontású fényképeket és hőfotókat készített.

Normál fotó és a hőfotó egymásra vetítve elárulja, hol milyen hőmérsékleti viszonyok uralkodnak a vulkán kráterében akkor is, ha látható jele nincs egy eseménynek.
Forrás: NASA / Black Swift Technologies

Megvizsgálták a gázérzékelő szenzorok hatékonyságát, amelyekkel egy-egy vulkán esetében a működésben beálló változásokat lehet érzékelni. A gép olyan robotpilóta funkcióval is rendelkezett, amely önállóan el tudja dönteni, hogy a körülmények mikor válnak a drón számára túl veszélyessé, s így vissza kell fordulnia. A tesztek és a fejlesztések ahhoz vezetnek el, hogy a hasonló eszközök a mindennapi megfigyelések részét képezik majd, a rutin mérésekkel pedig a emberi- és vagyonbiztonságot lehet növelni világszerte.

Puha talppárnáknak köszönhetjük a hatalmas szauropodákat

A gigantikus méretű dinoszauruszok kifejlődését az tette lehetővé, hogy lábuk egy speciális, puha támasztékkal rendelkezett.

Csillagközi objektumok kutatása

Az elmúlt években két, közelünkben elszáguldó égitestről is kiderült, a Naprendszeren kívülről érkezett, s egy meteorit esetében a pályaadatok hasonló eredményt adtak.

Az anyák megmentője, aki felismerte a kézmosás fontosságát

Egy magyar orvos 1847-ben a bécsi I. számú szülészeti klinikán felismerte a kézmosás fontosságát, ám ezt európai kollégái sokáig elutasították.

Különös hangon szólnak a gondozókhoz az állatkerti gorillák

Sukari, az Atlantai Állatkert gorillája sokféle hangot kiad, köztük egy olyat is, amely a gondozók figyelmének felkeltését szolgálja.

Ezért fárasztó a gondolkodás

A szellemileg kimerítő elfoglaltság hatására az agy egyik részén egy bizonyos molekula felhalmozódik.

National Geographic 2022. augusztusi címlap