Cápabőrt a repülőkre!
Talán emlékszünk a közel másfél évtizede az úszósportban bevezetett, az úszókat felgyorsító cápadresszre, most valami hasonló készül, de repülőgépekre.
A repülőgépek üzemanyag-fogyasztását, s ezzel az üvegházgáz-kibocsátást csökkentő technológiák egy újabb érdekes megoldást hoztak, a cápabőr-jellegű, légellenállást csökkentő bevonatot. A Lufthansa technikai fejlesztő csapata és a BASF közös kutatásának eredménye az új, AEROSHARK nevű technológia, amelyet már teszteltek a Lufthansa egy Boeing 747-es gépén, s 2022-ben a teljes teherszállító flottát ellátják e bevonattal. Emellett a svájci SWISS légitársaság is felrakatja a bevonatot a Boeing 777-es gépeire.
A valódi cápabőrön kis vájatok húzódnak végig, s ezek hatására csökken a bőr körül a turbulencia, s így az állat közegellenállása úszás közben, e módszert utánozták le a fejlesztők: vékony fóliára kb. 50 mikron nagyságú bordák kerültek, amelyek ugyanilyen hatást érnek el a levegő közegellenállásával.
A négyzetméterenként csupán 180 grammos fóliát fel lehet ragasztani a gépek külsejére, a bevonat UV- és időjárásálló, és 0,8-2,5 százalékkal csökkenti a közegellenállást. Ez számokban kifejezve egy 747-es esetében évi 300 tonna üzemanyag és kb. 160 ezer euró megtakarítást jelent, és 900 tonnával kevesebb szén kibocsátásával is jár, ha csak 1 százalékkal is csökkentik a légellenállást.
Ha globálisan az összes repülőgépre felragasztanák e bevonatot, akkor összesen 2 millió tonna üzemanyaggal kevesebbre lenne szükség, és 6,3 millió tonna szénnel kevesebb jutna a légkörbe.
Egy másik cég ugyanilyen hatást szeretne elérni a még fejlesztés alatt álló LEAF technológiájával, ám ők nem felragasztható formában, hanem lézeres maratással jutnának el a hasonló felülethez. A 4JET és a Mankiewicz közös fejlesztésében a már a gépeken lévő festékrétegbe marná bele a lézer a mikroszkopikus vájatokat, és az előnye az volna, hogy a gépek bármilyen felületén (ívelt, homorú vagy domború, esetleg eleve rücskös részein) egyaránt elkészíthető lenne, külön anyagok hozzáadása nélkül. A vájatokat a repülőgépek karbantartásakor, például festésekor már egyébként is használt robotok el tudnák készíteni. A 4JET számításai szerint 5 százalékkal is lehet e módon csökkenteni a közegellenállás hatását.