Júlia, Rita, Emil2022. május 22., vasárnap

Előbb a test, aztán az agy növekedett

A kréta végi kihalást követően az emlősök vezető szerepe egyértelművé vált, s egy új kutatás szerint ehhez előbb a testméretet növelték, az agyra csak később került sor.

Claenodon ferox, egy húsevő koponyája.
Forrás: Thomas Williamson / University of Edinburgh

Az Edinburgh-i Egyetem szakembere vezette nemzetközi kutatócsoport szerint a dinók kihalását követő 10 millió év az emlősök testméret-növekedésével telt, s csak később kerítettek sort az agynövekedésre. A Science tudományos folyóiratban közzé tett tanulmány azt tárta fel, milyen út vezetett el a gerincesek közt legnagyobb agy-testméret arányhoz az emlősöknél.

A korábbi elképzelések szerint 66 millió éve, amint megnyílt az út az emlősök előtt, azonnal elkezdett növekedni az agyméretük, ám a kutatócsoport most pont az ellenkezőjét találta: először a test nőtt, s ennek következtében kisebb lett az agy testhez viszonyított aránya.

A kutatók a kihalást követő első 10 millió évből eredő, nemrégiben felfedezett emlőskoponyákat vizsgáltak meg, CT segítségével. 34, Új-Mexikó és Colorado államokban felfedezett, 65-55 millió éves ősmaradványt elemeztek, s azok agyáról 3 dimenziós modelleket készítettek. Ezek a vizsgálatok feltárták, hogy először az állatok testmérete igen gyorsan nőtt, miközben az agyuk nem növekedett ekkora sebességgel, vagyis kisebb lett az agy aránya a testhez képest. Elsőként a kihalással hirtelen szabaddá vált erőforrások hasznosítására törekedtek, az emlősöknél ez a testméret növekedésével járt együtt, majd később, ahogy versengeniük kellett egymással, már szükségük volt az élesebb eszükre is, és ekkor vált nagyobbá az agy.

Emlőskoponyák Steve Brusatte és Dr. Ornella Bertrand kezében.
Forrás: Sarah Shelley / University of Edinburgh

Mintegy 10 millió év elteltével, amikor olyan modern emlőscsoportok jelentek meg, mint az emberhez elvezető főemlősök, már kezdett az agy is nagyobb arányúvá válni, azzal párhuzamosan, hogy egyre kifinomultabb érzékekkel és mozgási képességekkel rendelkeztek ezek az állatok. Azonban a nagy agy fenntartása költséges a szervezet számára, s így a kihalási hullám utáni helyzetben nem lett volna túl jó ötlet ezzel kezdeni a fejlődést. Bár a közvélekedés alapján az emlősöknek pont a jobb értelmi képességeik révén sikerült túlélniük a kréta végi kihalást, a kutatók ezt most másképp látják. A dinókkal együtt élt emlősök meglehetősen korlátozott értelmi képességűek voltak, s csak a kihalás után évmilliókkal kezdtek átalakulni, s nagyobb agyúvá válni, amint egymással versengve keresték a helyüket.

A CT vizsgálatokból, az agy változásait követve az is kiderült, hogy az emlősök látása javult, ám romlott a szaglásuk a kréta végi kihalási hullámot követően.

A maják fogdíszei gyógyhatásúak is lehettek

Számos olyan maja fog maradt fenn, amelyeket ékkövekkel díszítettek, egy új kutatás szerint ennek nemcsak esztétikai, hanem gyógyító szerepe is lehetett.

Komplex ökoszisztémát alkottak a prekambriumi állatok

Bolygónk élővilágában az egyik legdrámaibb fordulatot az jelentette, amikor, pár milliárd évnyi tisztán mikrobiális élet után, az ediacara időszak végén, mintegy 580 millió évvel ezelőtt megjelentek bolygónk első összetett, többsejtű állatai.

Stonehenge élősködői

A Stonehenge építőinek falujaként ismert helyszínen talált maradványok azt mutatták, az ősi kőépítmény alkotóit a téli lakomák során a nem megfelelően megfőzött állati eredetű élelem miatt paraziták kínozhatták.

Új rákkutatási eljárás hazai kutatóktól

Az ELKH Szegedi Biológiai Kutatóközpont Horváth Péter által vezetett kutatócsoportja a sejteken belüli rendellenes fehérjeváltozások pontos leírására alkalmas, világviszonylatban is újdonságnak számító, mesterséges intelligenciára épülő képfeldolgozásos eljárást fejlesztett ki.

Gyerekbarát kütyük és korai diagnosztika