László, Sámson2022. június 27., hétfő

Harcban sebesülhetett meg ez a triceratops

Big John, a világ legnagyobb triceratops-kövülete az állat életmódjáról árult el részleteket.

Big John összeállított csontváza
Forrás: Zoic LLC

Alig 8 éve, 2014-ben találtak rá (kiálltak a szarvai egy domboldalból) a Big John névvel illetett Triceratops horridus kövületre Dél-Dakota híres, kövületekben igen gazdag Hell Creek formációjában, a maradvány az eddig talált legnagyobb képviselője a nemnek. A csontokat egy kövületek helyreállításával foglalkozó olasz cég vette meg, s a szakértők szerint kb. 60 évet élhetett az egykori, 6 tonnás állat, amelynek 2,6 méteres csontgallérján jól látható sérülések voltak. Az összeállított csontvázat végül 2021 októberében elárverezték, és Big John lett a második legdrágább dinoszaurusz Stan után, kb. 7,7 millió dollárért vette meg egy amerikai magángyűjtő. Az ilyen fosszília-kereskedelmet az teszi lehetővé, hogy a magánterületen talált ősmaradványokkal a terület tulajdonosa rendelkezik – hazánkban a magánterületen talált természeti és kulturális kincsek is az államot illetik.

A sérülés Big John gallérján
Forrás: Scientific Reports

A sérülés keltette fel az érdeklődését Flavio Bacchianak, a kövület összeállítását végző cég, a Zoic igazgatójának, aki felvette a kapcsolatot a Chieti-Pescara Egyetem paleontológusával, Ruggero D’Anastasio-val, aki kimondottan az ősmaradványok sérüléseinek, betegségeinek vizsgálatára szakosodott. A kutató és munkatársai alaposan felmérték a csontokat, majd a triceratops nyakfodrán (gallérján) található sérülés hagyta lyuk pereméről mintát vettek, még mielőtt a maradványokat elárverezték volna. A vizsgálataikat azután a Scientific Reports folyóiratban tették közzé, a Scimex tudományos hírportál beszámolójával.

A gallér csontjában kétféle úton jöhet létre ilyen lyuk: vagy sérülés révén, vagy a csont természetes öregedési folyamatának részeként. A minta mikroszkópos és kémiai vizsgálata segített eldönteni, hogy ez esetben melyik ok is játszott szerepet a triceratops csontgallérján talált lyuk kialakulásában, és azt is, hogy milyen folyamatok játszódtak le ezt követően.

A minta elektronmikroszkópos vizsgálatából a nyakfodor csontjának gyógyulására találtak bizonyítékokat, s arra következtettek a gyógyulás mértékéből, hogy a pusztulása előtt kb. fél évvel sérülhetett meg Big John. A sérült rész körül a frissen kialakuló csontban számos ér futott és e csont porózus is volt, a lyuk környezetében pedig fertőzésre, gyulladásra utaló jelek maradtak hátra. Ez utóbbiak olyanok voltak, amik a bőrhöz közel elhelyezkedő csonthártyát jellemzik, fizikai sérüléseket követően. A sérülés után először felszívódnak a csont sérült részei, a leleten ennek a mikroszkopikus nyomait is megtalálták, majd ezt követően indul meg az új csont kialakulása.

Így sérülhetett meg Big John egy fajtársa öklelése miatt.
Forrás: Scientific Reports / Ruggero D’Anastasio

A csontmaradvány kémiai elemzéséből kiderült, hogy emelkedett mennyiségben volt jelen a sebesült részen a kén, ez szintén a gyógyulás folyamatához köthető, a csontképződéshez szükséges speciális fehérjék miatt. A lyuk peremétől kissé távolabb már olyan csontot találtak, amely nemrégiben alakult ki, vagyis már szinte befejeződött a gyógyulás folyamata.

A kutatók ezek alapján meggyőződtek arról, hogy Big John egy sérülés során szerezte a gallérján lévő lyukat, amelynek a mérete megfelel egy másik triceratops szarva hegyének, ez pedig igazolja azt az elméletet is, miszerint a triceratopsok a társaikkal való küzdelemben használták a szarvaikat, s e küzdelmek során védte az állatot a jellegzetes nyakfodor. Big John sérülését egy fajtársa hátulról érkező döfése okozhatta, amelyet az állat legalább 6 hónappal túlélt.

Bár a dinoszauruszok csontgyógyulásáról nem sok adatunk van, a most elvégzett vizsgálatok alapján ez nagyban hasonló lehetett az emlősök csontgyógyulási folyamataihoz.

Baráti illatok

Mindenkivel előfordult már, hogy egy újonnan szerzett barátjáról úgy érezte, ezer éve ismeri, egy friss kutatás szerint ez a hasonló testszagnak is köszönhető.

Mintha a közelmúltban pusztult volna el ez a 30 ezer éves mamutborjú

Az állat 30 ezer évvel ezelőtt élt, maradványai elképesztően jó állapotban konzerválódtak.

A legkisebb hazai gémféle

Gyerekkorom kedvenc fürdőhelye volt az edericsi strand, csodálatos a panoráma, a tanúhegyek ott ágaskodnak előttünk, a parti nádasból pedig gyakran átrepült a törpegém (Ixobrychus minutus).

Hogyan függ össze a pikkelysömör és az ösztradiol?

A pikkelysömör esetében a két nem közt jelentős eltérések vannak, s egy új kutatásból az oka is kiderült.

Késik a fémből álló kisbolygót vizsgáló szonda

A Psyche nevű kisbolygó jórészt fémből áll, a NASA űrszondát indít a vizsgálatára, azonban a legújabb fejlemények szerint nem lesz esély a tervezett időben elindítani.

National Geographic 2022. júniusi címlap