Károly, Karola2024. november 04., hétfő
Tudomány

A cél a biztonságos autózás volt, ám az eredmény kontraproduktív lett

National Geographic Magyarország

Az elrettentőnek szánt út menti üzenet az eredeti céljával ellentétes eredményeket hozott.

Forrás: University of Minnesota

A közlekedési balesetek nagy számát sokféle módon próbálják csökkenteni, többek közt olyan kampányokkal is, amikor a halálos balesetek számát az utak mentén információs táblákon jelzik. Az eredeti elgondolás e kampányok mögött az volt, hogy a figyelemfelkeltő adatok hatására óvatosabbá válnak az autóvezetők, s így csökkenni fog a balesetek száma.

Azonban, amint azt egy új felmérés jelzi, a hatás korántsem ez lett. A Minnesotai Egyetem és a Torontói Egyetem kutatói egy országúti baleset-megelőzési kampány eredményének kiértékelésekor megdöbbentő adatokat találtak: a balesetek száma növekedett az adatok megjelenítésével. Az eredményeket a Science hasábjain tették közzé a szakemberek.

Texas államban a baleset-megelőzési kampányban minden hónap egy-egy hetében az útinformációs kijelzőkön az állam halálos közlekedési baleseteinek számát jelenítették meg. A kutatók azt vizsgálták meg, hogy ezeknek az időszakoknak milyen volt a baleseti statisztikája, vagyis milyen hatásfokú volt az autósok számára kiírt üzenetnek. Mivel miden hónapban csak egy hétig voltak kinn az üzenetek, ezért össze lehetett hasonlítani a többi hét adataival is. A kutatók a kampány előtti évek adatait is hozzávették a vizsgálati időszakhoz, további összehasonlításként.

A halálos balesetek számát jelző útinformációs kijelző Texas egyik főútja mentén.
Forrás: University of Minnesota

Mik voltak a legfőbb tanulságok?

  •  több baleset történt azokon a heteken, amikor kinn volt az út mentén az üzenet
  •  a kijelzőket követő kb. 10 kilométeres útszakaszon 4,5 százalékkal nőtt a balesetek száma (legjobban az első kilométeren)
  •  az adatok alapján kb. 2600 plusz balesetet okoztak a kijelzők, és 16 fővel több veszítette így életét Texas útjain
  •  az ilyen direkt üzenetek túlterhelik az autós kognitív képességeit és ideiglenesen kevesebb figyelmet tudnak így az útnak, a közlekedési viszonyoknak szentelni.

Az is kiderült, hogy minél nagyobbak voltak a számadatok az információs táblákon, annál fokozottabb volt ez a negatív következmény, és hasonló hatása volt annak, ha több egymás utáni információs tábla mellett vitt az út, vagy a nagyobb volt a forgalom, illetve komplexebb az út jellege. Azok a balesetek gyarapodtak, amelyek több járművet érintettek, ám azok, amik csak egyet (pl. kisodródik valaki az útról) már nem növekedtek. A hatás nem változott a kampányok évei alatt, vagyis nem szoktak hozzá az üzenethez az autósok, ám, amikor nem volt kinn az üzenet, akkor nem lehetett fennmaradó utóhatást észlelni.

„Talán hasznosabb volna, ha olyan helyzetekben érné el az üzenet az autóvezetőket, például, amikor egy kereszteződésben mindenképp meg kell állniuk, így vezetés közben a figyelmük továbbra is az útra összpontosulhatna” – tette hozzá Joshua Madsen, a kutatás egyik résztvevője.

Más kutatásokból már nyilvánvalóvá vált, hogy az olyan üzenetek, amik az útviszonyokra utalnak (pl. csúszásveszély, köd) elérik a céljukat, ám az általános jellegűek (mint ez a baleseti is) viszont nem.

Hozzászólások

A nap képe lett a NASA-nal a magyar fotós alkotása

A nap képe lett a NASA-nal a magyar fotós alkotása

Fényes Lóránd munkásságát a National Geographic magazin magyarországi online kiadásának olvasói is ismerhetik.

Ősi napkitörés időpontját sikerült meghatározni

Ősi napkitörés időpontját sikerült meghatározni

Magyar szakértők részvételével vizsgáltak egy több ezer évvel ezelőtti eseményt.

Már az ókorban is küszködtek a környezetszennyezéssel

Már az ókorban is küszködtek a környezetszennyezéssel

Azt gondolnánk, hogy a környezet károsítása és szennyezése a modern kor vívmánya, azonban már az ókorban is szennyeztünk és fel is ismertük a saját negatív hatásainkat.

Október asztrofotója: Planetáris köd és szupernóva-maradvány egy képen

Október asztrofotója: Planetáris köd és szupernóva-maradvány egy képen

A mélyég-felvétel elkészítése a fotográfus 15 éves pályafutásának legnagyobb kihívását jelentette.

Egyre kevesebbet alszanak az emberek

Egyre kevesebbet alszanak az emberek

Összefüggés van a hőmérséklet és az alvásmennyiség között.

National Geographic 2024. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket