Emma, Malvin, Zseraldina2024. április 19., péntek

Egyes tűzvészeket madarak áramütései indítanak el

A legtöbb tűzvész oka az időjárás és az emberi tevékenység, de néhány abból adódóan pattan ki, hogy a madarak a villanyvezetékeken áramütést szenvednek.

Áramütött bagoly
Forrás: Wikimedia commons

2014-ben Chilében 2500 épület égett le és legalább 13 fő elhunyt egy tűzvészben; 2015-ben az USA Idaho államában égett le 4000 hektár. A két tűzvész sokban eltér, de a szakemberek szerint egy közös pontjuk azért van: mindkettőt egy-egy madár áramütése indította útnak, számolt be a Science.

Sajnos hazánkban is jól ismert probléma, hogy a madarak egyes helyzetekben áramütést szenvednek a villanyvezetékeken, villanypóznákon. Azonban ha a madár maga szikrázva lángra kap, s lezuhanva megfelelően száraz, éghető anyagokkal (kiszáradt növényzettel) teli területre esik, ezzel kész is a tűzvész receptje.

Egy újonnan, a Wildlife Society Bulletin-ben közzé tett kutatás eredménye szerint az USA területén 44 esetben kezdődtek e módon a tűzvészek, 2014-2018 közötti időszakban végzett felmérés alapján. A vizsgálatokban csak olyan eseteket vettek számításba, ahol bizonyított volt a helyzet, például a tűz kipattanási helyén feltárt megégett madártetem révén, illetve a hivatalos tűzoltósági vizsgálati eredmények alapján. Ezután azt vizsgálták meg, hogy vajon milyen közös vonások vannak ezekben az esetekben. Az esetek közel harmada egy meghatározott helyszíntípushoz volt köthető: sűrűn lakott, mediterrán klímájú terület (nedves, enyhe tél, száraz, forró nyár), ahol gyakori volt az ember és a vadvilág összeütközése (szó szerint, ez esetekben a ragadozó madarak és a villanyvezetékek végzetes összeütközései), illetve e helyeken nagy mennyiségű jól égő, száraz növényzet halmozódhatott fel a klíma miatt. Ez a kontinens nyugati-délnyugati régióját, így pl. Kaliforniát jelenti, ahol a legsúlyosabb tűzvészek döntöttek romba számos települést is az elmúlt években. Ez részint amiatt volt, hogy az emberek egyre több települést építettek a ragadozó madarak élőhelyére, jelentősen növelve ezzel a katasztrofális találkozásokat.

A vizsgálatban feltárt tűzesetek zöme kis területen terjedt csak, átlagosan 1,2 hektárosak voltak, azonban, amint azt az idahói és a chilei esetek mutatják, ezeknél sokkal súlyosabbá is válhat a helyzet. A szakemberek szerin azokon a területeken, ahol a körülmények megfelelőek a madár-tűzvész kapcsolathoz, az áramszolgáltatóknak kell mindent megtenni azért, hogy a hasonló baleseteket megelőzzék az infrastruktúra átalakításával. Bár ezek nem olcsó átalakítások, a vagyonban és emberéletben keletkező károk miatt nem szabadna spórolni e téren.

A villanyvezetékek azonban önmagukban a madarakra is súlyos veszélyt jelentenek, különösen a nagy termetű ragadozókra, amelyek jelentősebb szárnyfesztávolságukkal képesek fizikai kapcsolatot teremteni a szomszédos villanyvezetékek közt s így zárva az áramkört, maguk pusztulnak bele. Mivel a ragadozók közt vannak a világ legveszélyeztetettebb madarai, ez különösen aggasztó, és ez is indokolná az alapos szigetelést vagy a madarak számára biztonságos ülőhelyek kialakítását.

Hazánkban is egyre gyakrabban okoz megbetegedést ez a parazita

Az elmúlt években Európa-szerte ugrásszerűen megnövekedett a potenciálisan halálos humán alveoláris echinococcosis parazitás fertőző betegség előfordulása, amelyet egy galandféreg okoz.

Különleges műtéteket végeznek a pécsi szakértők

A speciális, daganatos betegek számára kidolgozott eljárás hazánkban csak a pécsi klinikán érhető el rendszeresen.

Ez a világ legnagyobb felbontású kamerája

Az LSST kamera nevű műszer 3,2 gigapixeles, és egy chilei csillagászati obszervatóriumban szolgálja majd a világegyetem titkainak vizsgálatát.

Hangyák védhetnek meg a kullancsoktól

Ahogy mi is élvezzük a tavaszi időt a természetben, ugyanúgy sajnos a kullancsok is.

Kannibállá válik ez az állat a penészgombától

A fonálférgek legtöbbször mikroszkopikus, talajlakó állatok, amelyek mikrobákkal táplálkoznak, ám előfordul, hogy kannibállá válnak.

National Geographic 2024. áprilisi címlap