László, Domonkos2022. augusztus 08., hétfő
Tudomány

Kik bíznak meg a génszerkesztett élelmiszerekben?

National Geographic Magyarország

Egy új kutatásban azt vizsgálták, miként fogadja el az átlagember azokat az élelmiszereket, amelyeknek egyes tulajdonságait génszerkesztési eljárással javították.

Forrás: Iowa State University

 

A biotechnológia elképesztően sokat fejlődött az elmúlt évtizedek során, s rengeteg olyan kutatási eredmény és új módszer születik, amelyeket nem lehet átlagos középiskolai biológiatudásra építve megérteni, s még akkor se könnyű, ha valakit egyébként érdekel ez a csodálatos tudományág. Azonban mind a biotechnológia, mind a megértés hiányának ténye egyre inkább befolyásolja a mindennapi életünket, és a jövőben ez csak fokozódni fog.  A jövőnket egészen egyszerűen nem lehet biotechnológia nélkül elképzelni, amennyiben nem csak pár évtizedre tervezünk.

Az Iowai Egyetem és az Észak-Karolinai Egyetem kutatói végeztek felmérést arról, hogy az egyes modern génszerkesztési eljárásokkal (CRISPR-Cas, cinkujjas nukleázok – ZFN, illetve a transzkripciós aktivátor-szerű effektor-alapú nukleázok – TALEN) módszereivel feljavított élelmiszerekre milyen piaci sors várhat.

Ezek a génszerkesztési eljárások olyan eredményeket hoznak, mint a hosszabb eltarthatóság, vagy épp a növénytermesztés során manapság igen hasznos szárazságtűrés. Ezek a módszerek egyike sem idegen élőlények génjeinek beültetésével hoz létre valamilyen, addig nem létezett tulajdonságot, mint azt a transzgenikus, magyarul génátültetett (GMO) esetekből ismerjük, hanem a meglévő hibákat javítja ki, vagy növeli valamely meglévő tulajdonság pozitív hatását, az adott élőlény saját génjein belüli változásokkal. Ezek a modern eljárások eredményeiket tekintve semmiben sem különböznek a nemesítés során végzett munkától, csak annyi az eltérés, hogy precízen, célirányosan, nem kívánt „mellékhatások” nélkül, és gyorsan lehet elérni a kívánt változást, nincs szükség több évtizednyi, sokszor frusztráló sikertelenséggel járó tenyésztési kísérletekre.

A kutatók egy kétezer fős reprezentatív mintán végezték a felmérést. Arról faggatták ki az alanyokat, hogy egyrészt elfogyasztanák-e a génszerkesztett élelmiszert, vagy tudatosan elkerülnék azok vásárlását, illetve olyan kérdéseket is feltettek, amelyekből a döntés okaira is fény derülhetett. Az elvégzett felmérést a kutatók 2 évente megismétlik, hogy a változásokat is kideríthessék.

No de milyen eredmények születtek?

„Jelenleg rengeteg ember még nem döntötte el, melyik oldalra álljon a génszerkesztett élelmiszerek kapcsán, ám, ahogy egyre többet megtudnak majd e technológiáról és az így született termékekről, dönteni fognak” – mondta Christopher Cummings, a Frontiers in Food Science and Technology szakfolyóiratban bemutatott kutatás vezetője.

Kiderült, hogy leginkább azzal függ össze egy ember hozzáállása ezekhez az élelmiszerekhez, hogy milyen társadalmi értékrendet vall magáénak, illetve attól, mennyire bízik meg a kormányzatban, az ipari és a környezetvédelmi csoportokban.

„Az élelmiszeripar jórészt úgy véli, hogy a vásárlók döntései az adott élelmiszer ára, külleme, tápértéke s íze alapján születnek. Azonban a kutatásunkból kiviláglott, hogy amikor valami új technológia lép a képbe, amelyet az emberek nem ismernek, akkor az olyan hatások különösen fontosak a döntéseikben, mint a társadalmi, etikai értékrend, s az, hogy elhiszik-e, hogy a kormány vagy az ipar az ő érdekeiket védi” – tette hozzá David Peters, a tanulmány társszerzője.

Akik szerint a tudomány és a technológia megoldhatja a társadalom jelenkori problémáit, jórészt megennék a nyers vagy feldolgozott formában feltálalt génszerkesztett élelmiszereket. Ők megbíznak a kormányzat szabályozó erejében, a mezőgazdasági-biotechnológiai iparban, s nincsenek különösebb elvárásaik azzal kapcsolatban, hogy miként készüljön az élelmiszer. Ők általában fiatalok (Z-generációsok, 30 év alattiak), akik magasabb iskolai végzettséggel és jövedelemmel rendelkeznek.

A másik csoport, vagyis azok, akik nem fogyasztatnának génszerkesztett élelmiszert, kevésbé bíznak a tudományban és a technológiában, fontosabb számukra, miként készült az élelmiszerük, jobban bíznak a saját hitükben és a környezetvédő csoportokban, mint a kormányban vagy az iparban. E csoport tagjai idősebbek, több köztük a nő, a vallásos és az alacsony jövedelmű. (A felmérésben részt vett nők 60 százaléka mondta, hogy szándékosan elkerülné a génszerkesztett élelmiszer fogyasztását.)

Az USA-ban a transzgenikus (klasszikusan GMO-ként aposztrofált) élelmiszereket kötelező megjelöléssel látják el, ám a transzgenikusokat nem kell külön felcímkézni. Európában sokkal szigorúbbak a szabályok, számos EU-tagországban tilos nemcsak a GMO, hanem a génszerkesztett áru forgalmazása is. Egyes környezetvédelmi szervezetek pedig sokszor szándékosan egybemossák a különböző technikákat, még nagyobb zavart keltve az átlagemberekben. Érdemes abba is belegondolni, hogy számtalan gyógyszer és orvosi alkalmazásban álló szer is transzgenikus úton készül, legközismertebb például az inzulin.

A kutatók az iparral, a környezetvédő csoportokkal, a kormányzattal és a fogyasztókkal együttműködve azon dolgoznak, hogy a génszerkesztett élelmiszerekre vonatkozóan a lehető legjobb szabályozás születhessen majd. Abban bíznak, hogy egy megfelelő döntéseken alapuló címkézés segítheti a vásárlói bizalmat, sok agrotech cég ma is már önkéntesen címkézi az e technológia segítségével előállított élelmiszereit. Amint azt a kutatás eredménye is elárulta, a bizalom e területen különösen fontos tényező.

Hozzászólások

Hidrogél növelheti a gyógyszerek és vakcinák eltarthatóságát

Hidrogél növelheti a gyógyszerek és vakcinák eltarthatóságát

Számos gyógyszer és vakcina csak bizonyos hőmérsékleti tartományok közt tartható, szállítható, ahol a hűtés nem megoldható, oda el sem juthat.

A legkorábban még a magvait fogyaszthatták a dinnyének

A legkorábban még a magvait fogyaszthatták a dinnyének

Ma annál többre tartjuk a dinnyét, minél kevesebb benne a mag, 6000 éve azonban még pont a mag volt az értékes része.

Parlagfű-allergia: mennyire agresszív a pollen?

Parlagfű-allergia: mennyire agresszív a pollen?

Augusztusban a vörös szemű, tüsszögő emberek látványa jelzi, hogy beköszöntött a parlagfű szezonja.

Emiatt fedezik fel túl későn a prosztatarákot

Emiatt fedezik fel túl későn a prosztatarákot

A rákos megbetegedések gyógyításában a legfontosabb az, hogy időben felfedezzék a betegséget, ám a prosztatarák esetében egy téves feltételezés miatt ez gyakran elmarad.

Vízalatti drónok végezhetik a karbantartást

Vízalatti drónok végezhetik a karbantartást

A tengeri szélerőművek feltérképezését és karbantartását is elvégezni képes drónokat, úgynevezett ROV-okat (remotely operated vehicle) fejleszt az edinburghi Heriot-Watt Egyetem laboratóriuma.

National Geographic 2022. júliusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 600 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket