A szigorúbb reklámszabályok életet mentenek
A Londoni Közlekedési Vállalat (TfL) 2019-ben betiltotta az egészségtelen élelmiszerek reklámját, mostanra elkészült az első hatástanulmány.
2019 februárjától tilossá vált a TfL teljes területén és járművein az olyan termékek reklámozása, mint a cukros üdítők, csokoládék, sós magvak, és más egészségtelen, magas zsírtartalmú élelmiszerek, ezzel elsődlegesen a gyerekkori elhízás megállítása volt a cél. (Londonban minden negyedik gyerek elhízottá válik, mire befejezi az általános iskolát.)
A Sheffieldi Egyetem és a Londoni Higiéniai és Trópusi Orvostudományi Intézet kutatói felmérték, milyen hatása volt eddig ennek az intézkedésnek, és nagyon pozitív eredményről számolhattak be.
A számítások alapján a reklámszabályozással a bevezetésüktől számított első 3 évben 94867 elhízást, 2857 cukorbetegséget és 1915 szív- és érrendszeri megbetegedést előztek meg! A jelenlegi népesség élettartamára számítva ez évente 218 millió fonttal kevesebb kiadást jelent a brit egészségbiztosítónak, és 16394 plusz minőségi életévet jelent London lakosságának.
Közel 2 millió vásárlás adatai alapján a reklámok (hiánya) miatt háztartásonként heti 1000 kcal energiamennyiséggel kevesebbet vásároltak a londoni közlekedők, ezen belül kiugróan csökkent az édességek vásárlása (317,9 kcal).
A valós csökkenés ennél is jelentősebb, ám most csak a felnőttek eseteit vizsgálta a kutatócsoport, a következő lépésben azt mérik fel, hogy milyen hatású volna, ha országosan kiterjesztenék a reklámszabályozást. A kutatási eredmények (amelyek egy részét már februárban bemutatták) alapján már 80 helyi önkormányzat tervezi a hasonló helyi reklámszabályozást.
„Azt mindannyian tudjuk, milyen erős hatása van a reklámnak arra, amit vásárolunk, s amit eszünk. A kutatás megmutatta, hogy mennyire fontos eszköz a reklámszabályozás abban, hogy az embereket egészségesebb életmód felé tereljük, többletkiadások nélkül” – mondta Dr. Chloe Thomas, a kutatás vezetője. A kutatók bíznak abban, hogy országosan bevezetik ezt a szabályozást, s így az elhízás, a betegségek megelőzése és az egészségügyi kiadások csökkentése is országos hatásúvá válik.
Különösen fontos, hogy azokra volt a legjobb egészségügyi hatása a tiltásnak, akik egyébként is hátrányosabb társadalmi és ezzel rosszabb egészségügyi helyzetben voltak.