Mihály, Gábor, Rafael Mirabella2022. szeptember 29., csütörtök

A vízimadarak, mint a prokarióták és az egysejtű mikroeukarióták terjesztői

2022.08.11.NG

Az ELKH Ökológiai Kutatóközpont (ÖK) munkatársai külföldi kutatókkal együttműködésben DNS-alapú módszerekkel vizsgálták, hogyan terjesztik a vízimadarak táplálkozás útján a prokariótákat (baktériumok) és az egysejtű mikroeukariótákat.

A terjedés az élőhelyeket összekapcsoló kulcsfontosságú folyamat, amely hozzájárul a biodiverzitás, a génáramlás és az ökoszisztémák működésének fenntartásához. A vízimadarak a többsejtű élőlények – például a vízi gerincesek, makrofita szervezetek, makrogerinctelenek és a zooplankton – hatékony terjesztői, azonban a vízi mikroorganizmusok terjesztésében betöltött szerepük vizsgálata a modern molekuláris technikák és téma iránti egyre növekvő érdeklődés ellenére mostanáig háttérbe szorult.

Egy nemzetközi csapat az ELKH Ökológiai Kutatóközpont (ÖK) munkatársaival a magyar–osztrák határ menti régióban elhelyezkedő Fertőzugban végeztek kutatásokat, ahol a sűrűn előforduló szikes tavak a vízi élőlények számára megfelelő élőhelyhálózatot alkotnak. Ez az UNESCO világörökség-listáján is szereplő, kiemelt természeti jelentőségű területen kiváló táplálkozó- és költőhelyet talál számos vízimadárfaj. A kutatók az időszakos szikes tavakból két egymást követő évben vett vízminták és az itt megforduló különböző vízimadárfajoktól származó ürülékminták mikroorganizmus-közösségeit hasonlították össze. Elsősorban arra keresték a választ, hogy a régióban domináns nyári lúd (Anser anser) és más fajok ürülékében mekkora arányban találhatók meg az itteni vizes élőhelyeken előforduló baktériumok és eukarióta egysejtűek, és ennek alapján határozták meg a „potyautasok” lehetséges számát.

Az eredmények azt mutatják, hogy a vízimadarak a baktériumoktól a fitoplanktonon keresztül egészen a protozoákig minden főbb vízi élőlénycsoport terjesztői lehetnek. „Vizsgálatunk alapján az amúgy eltérő életmódú madárfajok terjesztőképessége meglehetősen hasonlónak bizonyult. Bár a ludak elsősorban szántóföldeken, réteken táplálkoznak, a kutatásunk bebizonyította, hogy pusztán azáltal, hogy rendszeresen isznak a tavakból, ugyanolyan fontos szerepet játszanak az összeköttetések biztosításában, mint a táplálékukat is a tavakból szerző fajok” ‒ mondta Szabó Beáta, az ÖK Vízi Ökológiai Intézetének tudományos munkatársa, a tanulmány első szerzője. „Ebből a szempontból csak a planktont szűrögető kanalas réce (Spatula clypeata) számít kivételnek, amely a csőrén található, a bálnák sziláihoz hasonló szűrőkészülékének köszönhetően a leghatékonyabb mikroeukarióta-terjesztőnek bizonyult.”

A Journal of Biogeography folyóiratban megjelent, a témában az első átfogó tanulmány fontos bizonyítékokkal szolgál az élőlényközösségek táplálkozás útján történő terjedésére. Ezenfelül rávilágít arra, hogy a vízimadarak szerepe meghatározó lehet a vizes élőhelyek közötti ökológiai kapcsolatok fenntartásában, a tavak táplálékhálózatának alapjait képező prokarióta- és egysejtű mikroeukarióta-közösségek szintjén.

Magyar módszer segíthet az erdőtüzek megfékezésében

A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) geográfusai évek óta dolgoznak egy olyan módszer fejlesztésén, amely hatékonyabbá teheti a kialakult erdőtüzek elleni védekezést, és segítheti azok előfordulásának előrejelzését is.

Súlyos higanyszennyezés a maja városokban

Számos egykori maja város területén olyan mennyiségű

Alkotás két kijelzőn – ASUS Zenbook Pro 14 Duo OLED (X)

Alkoss bárhol és bármikor a lenyűgöző OLED kijelzővel és a produktivitásra termett hardverrel.

Kik bíznak a mesterséges intelligenciában?

A gépek precízebbek, objektívebbek az embernél, de vajon megbízhatóbban is moderálnak? Egy új kutatás tisztázta a kérdést.

Az agyban dajkaként funkcionáló mikroglia sejteknek az agy fejlődésében betöltött szerepét vizsgálták a KOKI kutatói (X)

Az ELKH Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (KOKI) Dénes Ádám vezette Lendület Neuroimmunológia Kutatócsoportja elsőként írta le a mikroglia sejtek és a fejlődő idegsejtek sejtteste közötti közvetlen kapcsolat meglétét.

National Geographic 2022. szeptemberi címlap