Ráhel, Csenge, Veronika, András2023. február 04., szombat

Rövidhullámú rádiójellel vizsgáltak egy kisbolygót

Az égitest Föld közeli áthaladása során az alaszkai HAARP műszere a radarjelnél hosszabb hullámhosszú rádiójelet küldött a kisbolygóra, a visszaverődések az égitest belső tulajdonságaira utalnak.

Forrás: UAF / GI / JR Ancheta

Az Alaszkai Egyetem (Fairbanks) Geofizikai Intézete üzemelteti néhány éve a HAARP néven, leginkább az összeesküvés-elméletek hívei körében ismert ionoszféra-kutató létesítményt. A HAARP rádiósugárzását 2022. december 27-én azzal a céllal kapcsolták be, hogy a nagyjából a Föld-Hold távolság kétszeresén elhaladó 2010 XC15 jelű kisbolygót megvizsgálják. A most használt rádiójel 9,6 MHz frekvenciája a hagyományos bolygóradarok rádiójeléhez képest kisebb, pl. a szép emlékű Arecibói Obszervatórium bolygóradarja ennél egy nagyságrenddel magasabb frekvencián üzemelt. A különbség a két rádiójel viselkedésében annyi, hogy a HAARP által használt egy része elnyelődik a kisbolygóban, a radaré pedig mind visszaverődik. Emiatt a kétféle rádiójellel kétféle vizsgálat végezhető: a radar az égitest alakját, felszínét méri meg, a HAARP jele pedig annak belső felépítését, összetételét segít megérteni.

No de mire is jó mindez?

2022-ben sokat találkozhattunk a bolygóvédelmi kísérletekkel, amelyek közt főszereplő a DART kisbolygó-eltérítő akciója volt szeptemberben. Ennek nemrégiben hozták nyilvánosságra az első eredményeit, s ezekből is kiderült, mennyire fontos az eltérítendő égitest belső tulajdonságait megismerni, mielőtt megtervezik a bolygónk védelmét szolgáló manővert. A HAARP mérései pedig pont ezt segítenek megismerni: a rádiójel elnyelődése alapján következtetni lehet ezekre. Ha megmérik, milyen volt a kisbolygóról visszavert jel, kiderül, mi hiányzik belőle a sugárzott jelhez képest, vagyis mi az, amit elnyelt az égitest.

Az 2010 XC15 kisbolygó pályája a Földtől 772 ezer kilométerre vezetett el 2022. december 27-én.
Forrás: Caltech

Mark Haynes, a NASA Sugárhajtás Laboratórium (JPL) kutatója elmondta: „A következő hetekben elemezzük majd a kapott adatokat, és reményeink szerint néhány hónapon belül közzé is tehetjük az eredményeket.” Ez volt az első efféle, viszonylag alacsony frekvenciájú rádiójellel végrehajtott vizsgálat, amelynek a célja az, hogy alapvetően az ilyen mérések gyakorlati használhatóságát igazolják vagy cáfolják a szakemberek. A most végzett kísérletben a HAARP visszavert jeleit Új Mexikóban és Kaliforniában lévő rádióobszervatóriumok rögzítették, de magát a rádióadást több mint 300 amatőr rádiós is észlelte hat kontinens területén. Ezek az észlelések segítenek azt megérteni, milyen volt az ionoszféra állapota a kísérlet idején, mivel a rádióadások terjedésébe ez is beleszól.

A következő, a mostaninál jóval fontosabb tesztre 2029-ben kerül sor, amikor az Apophis kisbolygó közeli elhaladása idején is elvégeznek majd minden lehetséges földi mérést, többek közt a HAARP segítségével is. Nagy előrelépést jelentene a bolygónkat megközelítő kisbolygók vizsgálatában, ha földi eszközzel lehetne róluk a mostaninál jóval átfogóbb tudásra szert tenni.

Ez a legrégebbről fennmaradt agy kövülete

Egy 319 millió évvel ezelőtt élt sugarasúszójú hal fejében megkövült agy különös bepillantást enged az idegrendszer és a halak evolúciójába is.

Újabb ismeretek a skizofrénia hátteréről

Egy eddig kevésbé kutatott sejtpopuláció, az agykéreg felső rétegében elhelyezkedő speciális gátló- és serkentő neuronok sérülése állhat a skizofrénia egyes tüneteinek hátterében - állapította meg az a kutatás, amelyet Adorján István, a Semmelweis Egyetem Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézetének kutatóorvosa vezet a Harvard Egyetemmel, a Zágrábi Egyetemmel és a Koppenhágai Egyetemmel együttműködésben. A kutatók eredménye áttörést hozhat a betegség hátterének megismerésében - olvasható az MT által közzétett közleményben.

Kutyák rákos megbetegedései

A kutyák közt, ugyanúgy, mint az embernél, igen gyakoriak a daganatok, egy új kutatásban azt mérték fel, hány éves korban diagnosztizálják a kutyáknál a daganatos megbetegedéseket.

A kor előrehaladtával változik az idő érzékelése

A felnőttek és a gyermekek különböző módon ítélik meg az idő hosszát - erősítették meg korábbi eredményeiket az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (PPK) kutatói legújabb kutatásukban, amelyben a kognitív fejlődés hatását vizsgálták az időtartamok becslésére.

Jura időszaki őskrokodil a Jura-partról

A krokodilfélék valószínűleg már a triász végén kialakulhattak, a most megtalált csontok ebben jelentenek új adatokat.