Kristóf, Jakab2024. július 25., csütörtök

Mégse négy spirálkarú a Tejútrendszer?

Egy újonnan közzé tett kutatás eredménye szerint az eddigi elképzeléseink nem elég pontos méréseken alapultak, és a Tejútrendszernek eszerint nem négy spirálkarja van.

A Tejútrendszer felülnézeti képe a hagyományos elgondolás alapján.

A Tejútrendszert, mivel benne élünk, nem láthatjuk kívülről, így az elképzeléseinket annak felépítéséről két dolog határozza meg: egyrészt az, amilyennek más galaxisokat látunk, másrészt azok a mérések, amelyek az egyes régiói és csillagai helyzetét mutatják. Ez utóbbiaknak köszönhetően egyre részletesebb elképzelésünk született a saját otthonunkról. Nemrégiben a Kínai Tudományos Akadémia kutatóinak a The Astrophysical Journal folyóiratban közzé tett tanulmánya arról számolt be, hogy a jelenlegi elképzelésünk pontosításra szorul.

A Tejútrendszer négy fő spirálkarját nevezték meg korábban a galaxisunk szerkezetét vizsgáló csillagászok: a Perseus, a Norma, a Scutum, és a Sagittarius karokat (az alapján, hogy mi, a Földről nézve mely csillagképek irányában látjuk őket), ezeken túl pár kisebb kart is ismerünk, ide tartozik a Naprendszert is magában foglaló Orion-kar (lásd: nyitóképünkön).

Edwin Hubble 1926-ban osztályozta a galaxisokat azok alakja szerint. Ma már tudjuk, hogy ennél kicsit bonyolultabb a helyzet, ám munkássága alapvetően meghatározta az elképzeléseinket.

Azt, hogy a galaxisok miként is nézhetnek ki, Edwin Hubble munkásságának köszönhetően tudjuk, ám a saját galaxisunk felépítéséről csak a 20. század második felében alakult ki a kép a szakemberekben. A megfigyelésekből ma már azt is tudjuk, hogy a legtöbb spirálgalaxisnak két fő karja van, amelyek aztán – például más galaxisokkal való találkozások hatására – széthasadhatnak több kisebb karra. Ez azt is sejteti, hogy amennyiben helyes az elképzelés, hogy a Tejútrendszernek négy spirálkarja van, ezzel rendkívül ritka galaxistípus képviselője lehet. A statisztikák szerint a spirálgalaxisok mindössze 2 százalékának van 4 fő karja, 82 százalék a 2 fő karral rendelkezőket gyarapítja.

A Tejútrendszer karjai a mikrohullámban sugárzó objektumok (ún. mézerek) elhelyezkedése alapján.
Forrás: The Astrophysical Journal

A közelmúltban különféle, modern módszerekkel és eszközökkel elvégzett mérések és modellezések egyre nagyobb számú és egyre precízebb eredményeit azonban célszerű volna összefésülni, hogy a saját spirálkarjainkról pontosabb elképzelésünk születhessen. A kínai kutatók számos különböző típusú csillag, csillaghalmazok, mikrohullámú sugárzást kibocsátó és más objektum pontosabban meghatározott távolságára alapozta az elméletét. Az új mérések alapján elhelyezték ezek eloszlását, majd összegezték a kapott csillagtérképet: ebből kiderült, hogy a Tejútrendszernek két fő karja van csak (a Perseus- és a Norma-kar), amelyek kettéágaznak és így végül 4 kart látunk galaxisunk külsőbb régióiban. Ezen kívül kisebb, de a két fő karhoz nem csatlakozó ágak is vannak. Galaxisunk egyes tájai még „homályosak”, mivel nem áll rendelkezésre kellő mennyiségű adat azokból a régiókból, és még az sem látható az új térképen, hogy a két fő kar valóban hozzákapcsolódik-e a küllőkhöz.

A kutatással még mindig nem tekinthetjük véglegesnek a Tejútrendszer alakjáról, szerkezetéről, számos ponton kell még új modellszámításokat végezni, a szerencsére még mindig egyre gyülekező új adatokkal.

Csökkent a britek cukorfogyasztása az extraadó bevezetése óta

A kedvező változást mind a gyerekek, mind a felnőttek korosztályában észlelni lehet, azt követően, hogy bevezették a cukoradót.

Elektronikai hulladékból lehet ritkaföldfémeket bányászni

A ritkaföldfémek nem véletlenül kapták nevüket, valóban ritkán lehet bányászni őket, azonban az elektronikai iparnak szüksége van rájuk.

45 millió dollárt fizettek egy dinócsontvázért

Az Apex nevű példány egy rendkívül ép csontvázú sztegoszaurusz.

Száz éve nem találtak ennyire teljes dinókövületet Nagy-Britanniában

A 120 millió éve élt állat csontjaira a Wight-szigeten, a Compton-öböl területén bukkantak rá.

Részben föld alatt élt ez a dinoszaurusz

A kréta időszak közepén élt állat élete egy részét földbe vájt üregeiben töltötte el.

National Geographic 2024. júliusi címlap